השמיים נפתחים: המדינות שיקבלו ישראלים - ואלה שטרם החליטו

החל מהשבוע הבא, יוכלו ישראלים לטוס לבולגריה ולקרואטיה מבלי שיצטרכו להיכנס לבידוד. טרם התקבלה הכרעה בנוגע ליוון, ומסתמן כי הכניסה תותר רק לאי או שניים בלבד. מחר תתקבל ההחלטה הסופית

זמן צפייה: 03:26

שרי התחבורה, הבריאות, החוץ והתיירות דנו היום (רביעי) בעניין המדינות שאליהן יוכלו ישראלים לטוס ללא חובת בידוד, לקראת פתיחת השמיים הצפויה בתחילת השבוע הבא. המדינות שכבר הוחלט כי ישראלים יוכלו לטוס אליהן הן בולגריה וקרואטיה. לגבי יוון ההחלטה עוד לא התקבלה, לעת עתה ישנה הסכמה עקרונית על אי או שניים בלבד, בהם רודוס, שככל הנראה ייפתחו בפני הישראלים. בנוסף יוגבל ככל הנראה מספר הטסים. ישנן כמה מדינות שטרם החליטו, בהן איטליה, דנמרק, מונטנגרו ורואנדה. מחר צפויה להתפרסם הרשימה הסופית.

מוקדם יותר היום התקיימה שיחה בין שר החוץ היווני ניקוס דנדיאס לבין עמיתו הישראלי גבי אשכנזי, בה שוחחו בין היתר בנושא פתיחת יוון עבור הישראלים. השניים טרם הגיעו להחלטה. מחר צפוי דנדיאס להגיע לארץ לביקור רשמי שיעסוק במתיחות מול טורקיה בחיפוש הגז בים התיכון - וכן גם בסוגיית התיירות בין יוון לישראל.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

מהבוקר: 7 שריפות בעוטף; סוכלו הברחות עשרות אלפי בלונים לעזה

בועטת בראש הפעוט ומכה עם מגב: התיעוד מגן הזוועות ברמלה נחשף

השביתה בדרך? הסתדרות המורים הכריזה על סכסוך עבודה

נתב''ג
נתב''ג | צילום: רויטרס

כזכור, אתמול הנחה המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו את קופות החולים לבצע בדיקות קורונה בחינם לטסים לחו"ל. כך, הטסים יצטרפו לרשימה המצומצמת של הזכאים להיבדק - בהם מי שנחשף לחולה מאומת ומי שפיתח תסמינים.

ההחלטה נובעת מההבנה שמדינות ירוקות לא יקבלו ישראלים ללא ביצוע בדיקה, ותהיה תקפה עד שבנמל התעופה בן גוריון תוקם מעבדה ייעודית - דבר שייקח עוד חודש לפחות. הבדיקות בקופות החולים, כאמור, ייערכו על חשבון המדינה.

אסף זמיר, מירי רגב, יולי אדלשטיין וגבי אשכנזי
יואב קיש, אסף זמיר, מירי רגב, יולי אדלשטיין וגבי אשכנזי | צילום: חדשות 13

בתחילת השבוע דנה ועדת הקורונה במתווה לפתיחת השמיים, לקראת המועד המתוכנן למהלך ב-16 באוגוסט. יו"ר הוועדה ח"כ יפעת שאשא ביטון דרשה לקבל נתונים מבוססים אודות מספר הנדבקים המאומתים שנכנסו למדינה, ופרופסור אשר שלמון ממשרד הבריאות אמר כי "יש חולה אחד ביום מכל האנשים שנכנסים למדינה".

"השיח יוצר בלבול, ואנחנו לא מקבלים שום אינפורמציה רציפה", הצהירה שאשא ביטון. "אין כאן סודות, ואני מבקשת שתציגו את המתווה כולל המדינות - אנחנו רוצים לדעת את הנתונים בצורה מסודרת. נאמר לנו שיש מתווה רק צריך לאשר אותו. משום מה אנחנו שבוע אחרי ואני לא מרגישה שיש מתווה. לא ברור לי מה המדינות, האם מותר לנו להיכנס אליהם או הפוך. אנחנו מדברים על מתווה של פתיחת השמיים, לא מתווה לפצצת אטום".

נתבג, נתב''ג, בן גוריון,
נמל התעופה בן גוריון

בשבוע שעבר פרסמה רשות שדות התעופה את המכרז להקמת מעבדת קורונה בנמל התעופה בן גוריון, שתפעל על פי הנחיות משרד הבריאות, זאת ברקע ההיערכות לפתיחת השמיים בהמשך החודש. במעבדה יתחייבו לבצע 800 בדיקות בשעה, וכן להציג את תוצאת הבדיקה לנוסעים עד 14 שעות מרגע הדגימה.

הזוכה במכרז יצטרך להביא ציוד רפואי ועובדים מחו"ל, על מנת שלא לפגוע בכוח האדם של משרד הבריאות למעבדות הקורונה. כמו כן, הזוכה יתחייב להקים את מערך הבדיקות עד 45 יום מרגע חתימת החוזה ולאחר זכייתו. ניהול תהליך הרישום ותוצאות הבדיקה יתבצעו דרך אפליקציה אותה יורידו הנוסעים.

בסמוך לטרמינל 3 יוקם שטח ייעודי עבור נוסעים היוצאים מהארץ, בו יוצבו עמדות לקיחת דגימה מנוסעים באמצעות "דרייב אין" היישר מהרכב. נוסעים היוצאים לחו"ל יצטרכו להגיע 72 שעות לפני הטיסה לצורך בדיקת קורונה.