ההצפה בבסיס חצור: כמה מטוסים יחזרו לפעול רק בעוד כ-3 חודשים

קצין בכיר בחיל האוויר אמר כי חמישה מטוסי 16-F ישובו לטוס בימים הקרובים, אך שלושה יישארו מושבתים מאחר והם שהו במים עמוקים ורכיבים אלקטרוניים בהם עלולים להיפגע. "לא ניקח שום סיכון"

זמן צפייה: 02:05

קצין בכיר בחיל האוויר אמר הערב (שלישי) כי חמישה ממטוסי ה-16-F, שניזוקו בהצפות בבסיס חצור, יחזרו לטוס בתוך כמה ימים. עם זאת, שלושה מהם יחזרו לפעילות רק בעוד כחודשיים שלושה. לדברי הקצין, שלושת המטוסים שהו במים עמוקים במפלס גבוה, ויש חשש שרכיבים אלקטרונים בהם נפגעו. "לא ניקח שום סיכון עם המטוסים האלה", אמר והוסיף כי המטוסים יעברו טיפול רחב במערך הטכני של חיל האוויר.

"נדאג שכל התהליך יהיה בסטנדרט בטיחותי ושמירה על מוכנות מבצעית. כל המטוסים יחזרו לטוס", אמר הקצין. לטענתו, "הניקוז בתוך הבסיס עובד. עד כה לא פנינו מטוסים כי לא היו תנאי מזג אוויר שחייבו זאת". כמו כן, הבכיר הודה כי "טעינו שלא פנינו את המטוסים. צוות המומחים שחוקר את האירוע ינתח את ההיערכות ויגיש ממצאים למפקד חיל האוויר".

כמו כן, הקצין התייחס לטענות שהנזק שנגרם למטוסי הקרב עומד על מיליוני דולרים, ואמר כי "זה לא מאות מיליונים. כשנדע גם נעדכן".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

הצפת המטוסים בביס חיל האוויר בדרום
הצפת המטוסים בביס חיל האוויר בדרום | צילום: חדשות 13

לפני שבוע, מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, הורה לתחקר את התקרית בבסיס חצור שבדרום, מה שגרם לנזק בהיקף מיליוני דולרים למטוסי קרב. "מדובר באירוע שאינו עומד בקנה אחד עם המצופה מהחיל ולכן יש חשיבות לתחקר, להפיק לקחים וליישמם על מנת למנוע הישנות אירוע דומה בעתיד".

נורקין ציין כי לצד ההערכות הרחבה להתמודדות עם מזג האוויר, חיל האוויר טעה בכך שלא פינה את מטוסים שהיו בסכנת הצפה. עם זאת, נורקין הביע הערכה למפקדים, הטכנאים ואנשי מערך הבינוי בתפעול האירוע בשטח, על נחישותם והפעולות שביצעו לאורך שלושה ימים על מנת להחזיר את הבסיס לטיסות.

הצפת המטוסים בביס חיל האוויר בדרום
הצפת המטוסים בביס חיל האוויר בדרום | צילום: חדשות 13

לפני כעשרה ימים, כאמור, הותר לפרסום כי בסיס חיל האוויר הוצף שבוע לפני כן, וכתוצאה מכך נגרם נזק במיליוני דולרים למטוסי קרב של חיל האוויר. חיל האוויר ומכבי האש התמודדו עם ההצפות הקשות. חיל האוויר והצנזורה הצבאית התאמצו להסתיר את התקרית ולא אישרו לפרסמה, עד ערב יום ראשון

מצה"ל נמסר אז בתגובה: "בעקבות תנאי מזג האוויר הקשים בשבוע שעבר, נחלים הסמוכים לבסיס חיל-האוויר בדרום הארץ עלו על גדותיהם והציפו מספר מוקדים בבסיס. מספר מטוסים ניזוקו, הם יטופלו ויחזרו לטיסה בימים הקרובים. בנוסף, במהלך סוף השבוע בוצעו פעולות לשאיבת המים מהבסיס. אין נפגעים באירוע".