חודשיים אחרי נחיתת החירום: מערך מסוקי "יסעור" חוזר לפעילות

כחודש לאחר פרסום תוצאות הביניים של התחקיר על הכשל הטכני שאירע בכלי הטיס, שאילץ אותו לבצע נחיתת אונס, מפקד חיל האוויר הנחה לחזור לטיסות אימונים באופן הדרגתי

זמן צפייה: 02:56

מערך מסוקי היסעור של חיל האוויר, חזר היום (ראשון) לפעולה באופן הדרגתי. זאת, לאחר התקלה שאירעה בנובמבר האחרון, כאשר מסוק יסעור של צה"ל נאלץ לבצע נחיתת חירום בעקבות שריפה במנוע שנגרמה מכשל טכני.

ההחלטה התקבלה על ידי מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, לאחר שבחודש האחרון התנהל תחקיר מקיף, אשר טרם הסתיים, על ידי צוות מומחים בהובלת אלוף-משנה א'. נורקין קיבל את ממצאי הביניים ואת המלצות צוות המומחים, אשר גובשו עם יצרן המסוק. ההמלצות כללו את הפעולות הנדרשות לחזרה בטוחה של מערכך היסעור לטיסה. הממצאים סיפקו מידע רב על הגורמים האפשריים לתאונה ועל הדרכים לחזרה בטוחה לשגרה, אך טרם קבעו באופן חד משמעי את הגורם לתקלה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

הסיבה לנחיתת החירום של מסוק היסעור: כשל טכני במנוע השמאלי

"המנוע התחיל להתפרק": עדות הקברניט מתקרית מסוק היסעור

"יירטה את כל האיומים": סדרת ניסויים מוצלחת בכיפת ברזל • צפו

שרידי היסעור השרוף
שרידי היסעור השרוף | צילום: חדשות 13

במהלך החודש האחרון בוצעו עבודות תחזוקה ובדיקות מקיפות למערך המסוקים. כל זאת בתיאום עם היצרן וחילות נוספים אשר מתפעלים מסוקים דומים, כדי לאפשר את חזרתם לטיסה באופן בטוח. מפקד חיל האוויר ציין את המקצועיות והחשיבות של צוות התחקיר, הדגיש כי מדובר בממצאי ביניים בלבד, הנחה להשלים ולמצות את תחקיר התקלה וכן הנחה את מערך מסוקי היסעור לחזור לטיסות אימונים בהדרגתיות.

לוחמי האש מכבים את השריפה שנוצרה לאחר נחיתת החירום
לוחמי האש מכבים את השריפה שנוצרה לאחר נחיתת החירום | צילום: תיעוד מבצעי כבאות והצלה

כזכור, ב-26 בנובמבר נאלץ מסוק יסעור של צה"ל לבצע נחיתת חירום סמוך לצומת בית קמה שבדרום הארץ, בעקבות שריפה במנוע. לא היו נפגעים באירוע והשוטרים שהגיעו למקום אספו אליהם את החיילים שהיו על המסוק. מדובר במבנה של שלושה מסוקים שטסו יחד. הטייס באחד המסוקים הבחין בדלקה, הודיע לטייס במסוק השני - וביצע נחיתת חירום. הזיהוי המהיר של הטייסים את השריפה מנעה אסון גדול. בכלי הטיס היו שלושה אנשי צוות אווירי ו-11 לוחמים מיחידת שלדג של חיל האוויר, שהיו בדרכם לאימון בדרום. השריפה במנוע התפשטה אל כל המסוק, שנהרס כליל.

כשבוע לאחר התקרית, הוצגו ממצאי דוח הביניים, מהם עלה כי התקלה נגרמה ככל הנראה בעקבות כשל טכני בגלגל השיניים המצוי בממסר המחובר למנוע השמאלי של המסוק, ולא כתוצאה משריפה במנוע עצמו. עקב החום הגבוהה שנוצר, הממסר התלקח - מה שהביא להתלקחות המסוק. עוד קבע צוות התחקיר, כי הפעולה המקצועית של הטייסים הביאה להנחתה מהירה, לפינוי הלוחמים והצוות ומנעה פגיעה בנפש.