"המנוע התחיל להתפרק": עדות הקברניט מתקרית מסוק היסעור

הטייס של כלי הטיס סיפר במסגרת תחקיר חיל האוויר על אירוע נחיתת החירום: "נחתנו בחושך מוחלט, כיבינו הכל במהירות והתפנינו". אחד הלוחמים על המסוק: "חשבתי שהתפוצץ לידנו טיל"

זמן צפייה: 02:56

יממה לאחר נחיתת החירום שביצע מסוק יסעור צבאי בדרום הארץ, פתח היום (רביעי) חיל האוויר בתחקיר האירוע. הקופסה השחורה של המסוק נמצאה, ונשלחה לבדיקה. כזכור, צוות המסוק החליט לבצע נחיתת חירום לאחר שאש פרצה במנוע כלי הטיס, ולא היו נפגעים.

סרן א', קברניט המסוק, שחזר בתחקיר: "הכל היה מאד פתאומי, הרגשנו לפתע מכה. המסוק התחיל סבסוב (הטיית המסוק), התחיל זמזום חזק ממנוע שמאל, ואז נדלקה נורית האש. מסוק מספר 3 דיווח בקשר: 'אני רואה גיצים במנוע שלכם'".

"לקחנו ימינה החוצה מהמבנה של המסוקים כדי לא לסכן את שני המסוקים האחרים. הבנו שזה אש במנוע. סגרנו את מצערת המנוע, פרקנו בקבוקי כיבוי אש שזורקים חומר כיבוי לתוך המנוע תוך הנמכה לנחיתה. הנוריות המשיכו לדלוק. זרקנו מיכלי הדלק החיצוניים כי היה ברור שתהיה נחיתה על מנוע אחד. מסוקים מספרי 1 ו-3 סייעו לנו לנחות ונחתנו על מנוע אחד, בחושך מוחלט".

עוד בחדשות 13:

תקרית מסוק היסעור: נמצאה הקופסה השחורה; הוקם צוות תחקיר

מסוק יסעור ביצע נחיתת חירום – כל המערך קורקע

אש פרצה במנוע – מסוק יסעור ביצע נחיתת חירום בדרום • תיעוד

מסוק היסעור עולה באש לאחר שנחת נחיתת חירום ליד בית קמה
מסוק היסעור עולה באש לאחר שנחת נחיתת חירום ליד בית קמה | צילום: חדשות 13

"כיבינו הכל במהירות והתפנינו דרך הדלת הקדמית, דלת הצוות, כי המנוע התחיל להתפרק", סיכם. "לקחנו מטפים וניסינו לכבות. מסוק 1 הזעיק כבאיות, אבל לא הצלחנו לכבות את האש והמסוק כולו בער".

חייל נוסף ששהה על המסוק, חלק היום בקבוצת וואטספ של היחידה: "איך ששמעתי 'בום' - היו גיצים ואז אש. חשבתי שהתפוצץ טיל לידנו. ואז אחרי חמש שניות של פאניקה, מפקד הכוח שישב לי עם אוזניות אמר לי 'נחיתת אונס, תחזיק חזק'. המכונאי התיישב בין הטייסים ישר, והתחיל להיכנס עשן למסוק".

מוקדם יותר היום אמר מפקד חיל האוויר, האלוף עמיקם נורקין, כי "צוות המסוק פעל היטב וההחלטות המהירות והנכונות שלקחו הטייסים עם גילוי האש במנוע היסעור, הצילו את חייהם ואת חיי הלוחמים במסוק".

לוחמי האש מכבים את השריפה שנוצרה לאחר נחיתת החירום
לוחמי האש מכבים את השריפה שנוצרה לאחר נחיתת החירום | צילום: תיעוד מבצעי כבאות והצלה

כאמור אתמול נאלץ מסוק יסעור של צה"ל לבצע נחיתת חירום סמוך לצומת בית קמה שבדרום הארץ, בעקבות שריפה שפרצה במנוע. לא היו נפגעים באירוע והשוטרים שהגיעו למקום אספו אליהם את החיילים שהיו על המסוק. כוחות כיבוי והצלה שהגיעו לנקודת הנחיתה בשטחים הפתוחים של קיבוץ רוחמה פועלים לכבות את האש.

ככל הנראה תקלה טכנית היא שגרמה להתקלחות במנוע. מדובר במבנה של שלושה מסוקים שטסו יחד. הטייס באחד המסוקים הבחין בדלקה, הודיע לטייס במסוק השני - וביצע נחיתת חירום. הזיהוי המהיר של הטייסים את השריפה מנעה אסון גדול.

בכלי הטיס היו שלושה אנשי צוות אווירי ו-11 לוחמים מיחידת שלדג של חיל האוויר, שהיו בדרכם לאימון בדרום. השריפה במנוע התפשטה אל כל המסוק, שנהרס כליל. צה"ל החל בתחקור האירוע.