הסיבה לנחיתת החירום של מסוק היסעור: כשל טכני במנוע השמאלי

מדוח הביניים של צוות התחקיר של חיל האוויר, עולה כי התקלה נגרמה בעקבות כשל טכני בגלגל שיניים, ולא כתוצאה משריפה במנוע עצמו. בעקבות החום הגבוה הממסר התלקח - מה שהביא להתלקחות המסוק

זמן צפייה: 02:56

שבוע לאחר נחיתת החירום של מסור היסעור, היום (חמישי) הוצגו ממצאי דוח הביניים של צוות תחקיר המומחים של חיל האוויר לבדיקת נסיבות התקלה.

ממצאי הדוח עולה כי התקלה נגרמה ככל הנראה בעקבות כשל טכני בגלגל השיניים המצוי בממסר המחובר למנוע השמאלי של המסוק, ולא כתוצאה משריפה במנוע עצמו. עקב החום הגבוהה שנוצר, הממסר התלקח - מה שהביא להתלקחות המסוק. עוד קבע צוות התחקיר, כי הפעולה המקצועית של הטייסים הביאה להנחתה מהירה, לפינוי הלוחמים והצוות ומנעה פגיעה בנפש.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

"המנוע התחיל להתפרק": עדות הקברניט מתקרית מסוק היסעור

תקרית מסוק היסעור: נמצאה הקופסה השחורה; הוקם צוות תחקיר

אש פרצה במנוע – מסוק יסעור ביצע נחיתת חירום בדרום • תיעוד

לוחמי האש מכבים את השריפה שנוצרה לאחר נחיתת החירום
לוחמי האש מכבים את השריפה שנוצרה לאחר נחיתת החירום | צילום: תיעוד מבצעי כבאות והצלה

מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, שקיבל הבוקר את ממצאי התחקיר, הדגיש את חשיבות האיכות והמקצועיות של עבודת צוות התחקיר, הביע הערכה והנחה על המשך הבדיקה: "בשלב זה, כשבוע בלבד מאז האירוע, אנחנו מבינים מה אירע, אך לא את הגורמים שהביאו לכשל הטכני. הצוות ימשיך בתחקיר עד להשלמתו ומערך מסוקי היסעור בשלב זה עדיין מקורקע".

הסיבות לכשל הטכני נחקרות בשיתוף גורמי מקצוע, חילות אוויר עמיתים שמטיסים גם הם מסוקי CH-53, יצרן המסוק וגורמי התעשייה הישראלית.

שרידי היסעור השרוף
שרידי היסעור השרוף | צילום: חדשות 13

כאמור, לפני כשבוע נאלץ מסוק יסעור של צה"ל לבצע נחיתת חירום סמוך לצומת בית קמה שבדרום הארץ, בעקבות שריפה במנוע. לא היו נפגעים באירוע והשוטרים שהגיעו למקום אספו אליהם את החיילים שהיו על המסוק. מדובר במבנה של שלושה מסוקים שטסו יחד. הטייס באחד המסוקים הבחין בדלקה, הודיע לטייס במסוק השני - וביצע נחיתת חירום. הזיהוי המהיר של הטייסים את השריפה מנעה אסון גדול.

בכלי הטיס היו שלושה אנשי צוות אווירי ו-11 לוחמים מיחידת שלדג של חיל האוויר, שהיו בדרכם לאימון בדרום. השריפה במנוע התפשטה אל כל המסוק, שנהרס כליל.