ההצפות בבסיס חצור: מפקד חיה"א הורה להקים צוות לתחקור התקרית

אלוף עמיקם נורקין התייחס לחדירת המים לבסיס, שגרמו לנזק במיליוני דולרים למטוסי קרב, ואמר כי "מדובר באירוע שאינו עומד בקנה אחד עם המצופה מהחיל, ולכן יש חשיבות לתחקר"

זמן צפייה: 02:05

מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, הורה היום (שלישי) לתחקר את התקרית בבסיס חצור שבדרום, שהוצף בעקבות הגשמים הכבדים, מה שגרם לנזק בהיקף מיליוני דולרים למטוסי קרב. "מדובר באירוע שאינו עומד בקנה אחד עם המצופה מהחיל ולכן יש חשיבות לתחקר, להפיק לקחים וליישמם על מנת למנוע הישנות אירוע דומה בעתיד".

נורקין הנחה להקים צוות תחקיר מומחים בראשות סגן-אלוף ת׳ לבדיקת הסיבות לירידת בסיס חצור מכוננות מבצעית, אך הדגיש כי חיל האוויר המשיך להחזיק את הכוננות המבצעית בכל שאר בסיסי החיל. "קיימת חשיבות רבה לביצוע תחקיר נוקב הכולל בדיקת המקרה הנוכחי, מידת יישום לקחי אירועי העבר וטיוב הממשקים בין חיל האוויר לרשויות האזרחיות.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

חודשיים אחרי נחיתת החירום: מערך מסוקי "יסעור" חוזר לפעילות

"יירטה את כל האיומים": סדרת ניסויים מוצלחת בכיפת ברזל • צפו

"במקום הפרות סדר – גידול תותים": הצצה למציאות החדשה ברצועה

הצפת המטוסים בביס חיל האוויר בדרום
הצפת המטוסים בביס חיל האוויר בדרום | צילום: חדשות 13

הבסיס חזר אתמול לפעילות מבצעית ואימונים, ובימים הקרובים יחזרו לשמישות את המטוסים שניזוקו ואת הדת"קים, דיר תת-קרקעי - מבנה המיועד להגן על מטוסים ואנשי הצוות מפני הפצצות. מפקד חיל האוויר ציין כי לצד ההערכות הרחבה להתמודדות עם מזג האוויר, חיל האוויר טעה בכך שלא פינה את מטוסים שהיו בסכנת הצפה. עם זאת, נורקין הביע הערכה למפקדים, הטכנאים ואנשי מערך הבינוי בתפעול האירוע בשטח, על נחישותם והפעולות שביצעו לאורך שלושה ימים על מנת להחזיר את הבסיס לטיסות.

אתמול, קצין בכיר בחיל האוויר התייחס לאירוע ההצפה בחצור, והודה כי "טעינו כשלא פינינו את כלי הטיס - הכוננות נפגעה, שמונה כלי טיס נפגעו. נתחקר את התקרית". לדבריו, המים חדרו למקום בכמויות אדירות בזמן קצר. "נערכנו בכל הבסיסים למזג האוויר. עד השעה 5:00 בבוקר הבסיס היה יבש - ואז 50 אלף קוב מים נכנסו, שהפילו קירות בטון", אמר הבכיר. 

על פי הקצין, מידת הנזק שנגרם לכלי הטיס נמוך מכפי שחשבו בהתחלה והמטוסים שנפגעו חזרו לפעול אמש. לטענתו, הטייסת תחזור לסד"כ מלא תוך שבוע. עוד טען הבכיר כי לא רצו להסתיר את האירוע בחיל האוויר. "אנחנו בתקופת דריכות וכוננות, השיקולים היו מבצעיים לא לדווח עד החזרת הבסיס לשגרה - אנחנו לא חפים מטעויות", אמר.

הצפת המטוסים בביס חיל האוויר בדרום
הצפת המטוסים בביס חיל האוויר בדרום | צילום: חדשות 13

ביום ראשון, כאמור, הותר לפרסום כי בסיס חיל האוויר הוצף בשבוע שעבר, וכתוצאה מכך נגרם נזק במיליוני דולרים למטוסי קרב של חיל האוויר. חיל האוויר ומכבי האש התמודדו עם ההצפות הקשות. חיל האוויר והצנזורה הצבאית התאמצו להסתיר את התקרית ולא אישרו לפרסמה, עד ערב יום ראשון

מצה"ל נמסר אז בתגובה: "בעקבות תנאי מזג האוויר הקשים בשבוע שעבר, נחלים הסמוכים לבסיס חיל-האוויר בדרום הארץ עלו על גדותיהם והציפו מספר מוקדים בבסיס. מספר מטוסים ניזוקו, הם יטופלו ויחזרו לטיסה בימים הקרובים. בנוסף, במהלך סוף השבוע בוצעו פעולות לשאיבת המים מהבסיס. אין נפגעים באירוע".