"במקום הפרות סדר - גידול תותים": הצצה למציאות החדשה ברצועה

המצב הכלכלי בעזה השתפר לאחרונה בעקבות שורת הקלות, בהן הרחבת שטח הדיג וייצוא סחורה אל מעבר לגבולות המדינה. צעדים נוספים יינקטו בקרוב. "השיקום האזרחי משפיע על הביטחון" • פרויקט מיוחד

זמן צפייה: 05:26

כבר יותר משנה וחצי המילה "הסדרה" נשמעת שוב ושוב ברקע סבבי ההסלמה בין ישראל לחמאס, אבל בעוד בצד הישראלי של הגדר היא כמעט לא נאמרת בקול רם - במעבר ארז, דלת הכניסה הראשית מעזה לישראל, היא כבר כמעט עובדה קיימת - המשתקפת בצעדים האזרחיים שנוקטת ישראל לשיפור המצב ברצועה, במטרה להוביל לשקט בעוטף עזה. "בשנה האחרונה הצלחנו לבלום את ההידרדרות האזרחית ברצועה, ועכשיו אנחנו רואים התאוששות מסוימת בנושא הכלכלי", אמר איאד סרחאן, ראש מנהלת התיאום והקישור לעזה.

מספר הסוחרים שנכנסים מעזה לישראל הגיע לשיא: 5,000 בכל יום, וזו רק הקלה אחת מתוך שורה ארוכה של הקלות שלא זכורות כמוהן שנים ברצועה: המרחב הימי הורחב לחמישה עשר מייל ו-6,000 פלסטינים מועסקים ברצועה בדיג. השטחים החקלאיים ברצועה התרחבו – תוספת של 15 אחוזים לעומת השנה שעברה, ובפעם הראשונה אחרי 12 שנים אפשרה ישראל הכנסה של דשנים - חומר שיכול לשמש גם לצורכי טרור.

עוד בחדשות 13:

בכירים ישראלים: ארה"ב שוקלת לפרסם את "עסקת המאה" טרם הבחירות

הרב הראשי מחריף את הטון: "יש עולים שפיתחו רגשי אנטישמיות"

ר"מ עיראק: מבקש מארצות הברית הבהרות בקשר למכתב "הנסיגה"

Mjxrhm
דייג ברצועת עזה | צילום: חדשות 13

השיא היה בענף התותים, שם מועסקים כיום 1,500 חקלאים - לעומת פחות מאלף בשנה שעברה. "זה מקור פרנסה מאוד חשוב ברצועה", הסביר סרחאן. "עדיף היום לזרוע תותים על הגדר, מאשר להפגין על הגדר". עד היום אישרה ישראל להוציא 600 טונות תות שדה מהרצועה אל מעבר לגבולות ישראל, ועכשיו נשקלת האפשרות להוציא כמות דומה גם לישראל. נוסף על כך ישראל מאפשרת ייצוא של קרמבו מתוצרת עזה בכמויות מסחריות למדינות המפרץ. את התוצאה אפשר לראות במספרים: אם עד לפני שנה הייתה הרצועה במשבר הומניטרי עם 54% אחוזי אבטלה - על פי הלשכה הפלסטינית המרכזית לסטטיסטיקה, אחוז האבטלה ירד ל-45% בלבד. "המצב הכלכלי מאוד משפיע על המצב הביטחוני", הדגיש סרחאן.

בהמשך צפויים אף פרויקטים נוספים לשיפור המצב ברצועה. בימים אלה מוקם מעבר לגדר של מעבר ארז בית חולים שדה במימון פרטי, שיכלול 16 מחלקות וטיפול כימותרפי שמעולם לא ניתן בעזה. עלות בית החולים עומדת על מיליארדי שקלים, והוא צפוי להיפתח כבר בחודש מארס. נוסף על כך, גורמים בין-לאומיים אישרו שקטאר כבר הוציאה לדרך את פרויקט הדגל שלה: חיבור רצועת עזה לגז טבעי, שיאפשר הפעלה של ארבע הטורבינות שבעיר. המשמעות היא הוזלה של 70% בעלות ייצור החשמל.

משאית תותים מרצועת עזה המיועדים לייצוא לאירופה
משאית תותים מרצועת עזה המיועדים לייצוא לאירופה | צילום: AP

כל זה קורה בזמן שארגון הטרור חמאס עדיין מחזיק בגופות החיילים אורון שאול והדר גולדין ובאזרחים אברה מנגיסטו והישאם א-סייד ובלי התחייבות מצידם להשבתם לישראל. "קודם תביאו את החיילים, תכריחו את חמאס לעשות דברים אפקטיביים ואז נתמודד איתו", הצהיר אביו של הדר, פרופ' שמחה גולדין. "עם כל המאמץ האזרחי שאנחנו עושים ברצועה אנחנו לא שוכחים את הנעדרים ויש לנו מחויבות ערכית ומוסרית לעשות הכול כדי להחזירם", הדגיש סרחאן.