הירי לישראל נמשך - וגם תקיפות צה"ל; מצב מיוחד הוכרז בעורף

כלי טיס תקף ופגע בשני פעילי טרור של הג'יהאד האסלאמי ולפי הפלסטינים שניהם נהרגו • זוהו כ-190 שיגורים לישראל • נתניהו וגנץ קיימו פגישה שעסקה במצב הביטחוני ונמשכה כשעה • ישיר

זמן צפייה: 02:24

החיסול ומתקפת הרקטות: הירי לעבר יישובי העוטף, שהחל הבוקר (שלישי), נמשך גם בשעות אלה. כ-190 רקטות נורו לעבר שטחי ישראל בכמה מטחים שונים בעקבות חיסול בכיר הג'יהאד האסלאמי הלילה על ידי צה"ל. מתוכן, יירטו לוחמי כיפת ברזל עשרות שיגורים, ויותר מחצי נפלו בשטחים פתוחים. רקטות נורו לעבר תל אביב, מודיעין, חולון, ראשון לציון, אשדוד, גדרה, אשקלון, שדרות, באר טוביה ויישובים רבים נוספים במרכז ובדרום. מהבוקר גוייסו מאות חיילי מילואים, שמשתייכים למערך כיפת ברזל, לפיקוד העורף ולאגף המודיעין.

מדובר צה"ל נמסר כי כלי טיס תקף ופגע בשני פעילי טרור של הג'יהאד האסלאמי בצפון רצועת עזה שעסקו בהכנה לשיגור רקטות, ולפי דיווחים פלסטינים, שניהם נהרגו. בנוסף על כך, מטוסי קרב וטנקים תקפו מספר יעדים של ארגון הטרור, בהם מתחם אימונים, גם של הכוח הימי, עמדות תצפית ואתרים תת-קרקעיים לאחסון וייצור אמצעי לחימה. כמו כן, הותקפו פירי מנהרת טרור התקפית בצפון הרצועה ובמרכזה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

ליברמן: "נתניהו מנע את חיסול בכיר הג'יהאד האסלאמי לפני שנה"

הרקטה פוגעת בכביש – רגע לאחר שמכונית עוברת • תיעוד

חמאס הביע תמיכה בג'יהאד האסלאמי, אך רק יפסיד מהסלמה • פרשנות

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-20191112-1706' autoplay='0' credit='' desc='צילום פלסטיני: צה"ל תקף בבית חאנון' kid='1_zke608k8' duration='39'']

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-20191112-1851' autoplay='0' credit='הערכות המצב שהתקיימו במהלך היום' desc='דובר צה"ל' kid='1_nn9u1hf3' duration='18'']

"צה"ל רואה בחומרה רבה את ירי הרקטות לעבר שטח ישראל ואזרחי ישראל, וערוך להמשיך בהגנה על אזרחי המדינה כמו גם לכל פעולה שתידרש", נמסר מדובר צה"ל עד כה דיווח משרד הבריאות הפלסטיני על שבעה הרוגים ו-25 פצועים מתקיפות צה"ל, בהם בכיר הג'יהאד בהאא אבו אל-עטא שחיסולו הביא להסלמה. בין ההרוגים גם חברי חוליות משגרי רקטות של הג'יהאד האסלאמי, שהותקפו טרם הצליחו לבצע שיגורים לעבר ישראל.

בשל המצב, שר הביטחון, נפתלי בנט, הכריז על מצב מיוחד בעורף - ביישובים שנמצאים בטווח שבין 80-0 ק"מ מרצועת עזה. ההכרזה תקפה ל-48 שעות, אלא אם תבוטל לפני כן על ידי הממשלה או על ידי השר, שאף יכול להאריך את תוקפה של ההכרזה באישור הממשלה על ידי משאל טלפוני בין השרים. בנוסף על כך, גוייסו מאות חיילי מילואים של כיפת ברזל, אמ"ן ופקע"ר מאז הבוקר.

שר הביטחון נפתלי בנט עם סגנו אבי דיכטר
שר הביטחון נפתלי בנט עם סגנו אבי דיכטר | צילום: חדשות 13

בעקבות הכרזת המצב המיוחד ועל פי הנחיות פיקוד העורף, לא התקיימו מחר לימודים בתל אביב, גבעתיים, רמת גן, מודיעין, ראשון לציון, גדרה, יבנה, אשדוד, באר טוביה שדרות ויישובי עוטף עזה והדרום. מחר ב-6:00 תיערך הערכת מצב מחודשת בפיקוד העורף, שבה יוחלט אם לבטל את הפעילות במוסדות חינוך נוספים.

ביישובי הדרום בירכו על הכרזת המצב המיוחד בעורף. "צעד ראשון מבורך להסדרת הנושא, שינוי מגמה מבורך", הסביר ראש המועצה האזורית בני שמעון, ניר זמיר. "היישובים שנמצאים ב'עוטף של העוטף' סובלים מקיפוח רב שנים מהמדינה, החל מחוסר במיגון ראוי ועד לאי מתן מענה כלכלי בצורת פיצוי. לאחר צוק איתן, העסקים המקומיים לא קיבלו פיצויים על ההפסדים הקשים שלהם וההתנהלות הותירה תושבים בדרום חסרי אונים".

"זה ממלא תקווה לראות התייחסות משמעותית שכזו גם ליישובים שעוטפים את עוטף עזה וסובלים מהרגע הראשון של כל מתיחות ביטחונית בעזה עד הרגע האחרון, אך זו רק ההתחלה ויש עוד עבודת מטה רבה על מנת לייצר התייחסות ביטחונית ראויה לאזור", המשיך זמיר. "נמשיך לפעול יחד עם הרשויות וכל הגופים הרלוונטיים למען תושבנו ולמען החזרת שגרת חייהם הנורמלית. עם רגיעת המצב הביטחוני, נשמח לקיים בפגישה של ראשי הרשויות בדרום עם שר הביטחון הנכנס וצוות משרדו על מנת לקדם נושא חשוב זה".

בכיר הג'יהאד האסלאמי, בהאא אבו אל-עטא, שחוסל ברצועת עזה
בכיר הג'יהאד האסלאמי, בהאא אבו אל-עטא, שחוסל ברצועת עזה | צילום: חדשות 13

בהמשך נפגש בנט עם סגנו, אבי דיכטר. הפגישה עסקה בעדכונים שוטפים לאור הערכת המצב ובהסדרת סמכויותיו של דיכטר. השר תיקף את החלטתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, והסמיך את סגן השר דיכטר לעסוק בטיפול בענייני העורף באופן שוטף בטווח הזמן המיידי.

בתוך כך, נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ נפגשו מוקדם יותר היום לעדכון ביטחוני שנמשך כשעה. המזכיר הצבאי נכח לכל אורך הפגישה. גורמים בכחול לבן אמרו שהפגישה עסקה רק בנושא המצב בדרום ובתרחישים שונים להמשך הלחימה בעזה ולא עסקה כלל בפוליטיקה.

רכב שנפגע מרסיס רקטה באשדוד
רכב שנפגע מרסיס רקטה באשדוד | צילום: אורי סבח

מוקדם יותר היום זוהתה פגיעה ישירה בבית במועצה אזורית אשכול, ונפילה במפעל באזור תעשייה בשדרות שגרמה לשריפה. בשעות הבוקר נפלו שתי רקטות בחצרות בתים בעיר - אין נפגעים אך נגרם נזק. באשקלון, ביישוב במועצה האזורית שדות נגב, באשדוד ובנתיבות זוהו גם כן פגיעות ישירות ללא נפגעים בגוף.

עד כה 46 בני אדם נפצעו קל, ביניהם שני גברים בני 30 ו-55 שנפגעו מרסיסים. 23 בני אדם נפצעו מחבלות בדרך למרחב המוגן ו-21 בני אדם נפגעי חרדה. ילדה בת 8 מחולון התמוטטה בביתה במהלך אזעקה שנשמעה הבוקר ונפגעה קשה. היא פונתה לבית החולים וולפסון, וכעת מצבה יציב והיא מונשמת ומטופלת בטיפול נמרץ.

הבית שנפגע מפגיעת רקטה בנתיבות
הבית שנפגע מפגיעת רקטה בנתיבות | צילום: אבי אלון
לוחמי האש פועלים בשריפה גדולה במפעל בשדרות שנוצרה כתוצאה מרקטה שפגעה במקום
לוחמי האש פועלים בשריפה גדולה במפעל בשדרות שנוצרה כתוצאה מרקטה שפגעה במקום | צילום: אלי כהן דובר כבאות והצלה מחוז דרום

בעקבות המצב הביטחוני, כמה כבישים נחסמו על ידי המשטרה, ביניהם, כביש 4 לדרום מצומת זיקים לכיוון יד מרדכי, כביש 25 בצומת נתיבות לכיוון מערב, כביש 34 מיד מרדכי לשדרות - בשני הכיוונים וכביש 232 מצומת גבים לכיוון מערב.

מאות משפחות עזבו את המועצה האזורית שער הנגב בעקבות המצב הביטחוני. אלה אחוזי היציאה של העוזבים, מתוך כלל התושבים בכל יישוב: נחל עוז - 11%, כפר עזה - 22%, ארז - 22%, ניר עם - 23%, גבים - 27% ודורות - 13%. במפלסים, אור הנר, רוחמה, יכיני וברור חיל עזבו תושבים בודדים.

בית בנתיבות בנפגע מפגיעת רקטה
בית בנתיבות בנפגע מפגיעת רקטה | צילום: חדשות 13

שגריר ארצות הברית בישראל, דייוויד פרידמן, התייחס להסלמה, למצב הביטחוני ואמר כי "ארגון הג'יהאד האסלאמי שנתמך על ידי איראן שוב תקף את ישראל ושיגר מאות טילים לעבר אזרחיה. אנו עומדים לצד ישראל חברתנו ובת בריתנו ברגע קריטי זה, תומכים בה ובזכותה להגן על עצמה עד לסיום ההתקפות הברבריות עליה".

דובר חמאס פאוזי ברהום בריאיון לערוץ הטלוויזיה של ארגון הטרור כי "בכל סבב הסלמה יש ניסיונות תיווך, בין אם מצד מצרים או בין אם מצד האו"ם. הבעיה היא לא בחמאס או בג'יהאד, אלא בישראל. אין מידע ודאי על כניסה של מתווכים, אך אנחנו לא נמנע משום גורם להיכנס ולרסן את הכיבוש". לטענתו, אם "היישות הציונית תרחיב את מעגל התקיפה - יש לנו הרבה הפתעות שיעבירו מסר אפקטיבי לעומק ישראל ועליהם להבין זאת".

שוטרי משטרת ישראל מפנים חלקי רקטה שנחתו בשטח ישראל
שוטרי משטרת ישראל מפנים חלקי רקטה שנחתו בשטח ישראל | צילום: דוברות המשטרה

ראש עיריית שדרות, אלון דוידי, התייחס לחיסול הלילה ולמצב הביטחוני בעוטף ואמר כי "אני שב ומחזק את ידי צה"ל, כוחות הביטחון וכמובן ממשלת ישראל על חיסולו של בכיר הג'יהאד. חיסול זה הוכיח שהיכולת ישנה, אך הכל תלוי רצון. אני קורא לממשלה ולעומד בראשה לאמץ את מדיניות חיסול ראשי הטרור כמדיניות קבועה וברורה".

"שיידע כל טרוריסט שפוקד על ירי שמטרתו פגיעה באזרחי ישראל - שדינו מוות", המשיך דוידי. "השקט לו תושבי שדרות והדרום מייחלים יגיע אך ורק בפקודה על מבצע נרחב בעזה כדוגמת מבצע צוק איתן, שיפגע פגיעה קשה ונרחבת בעשרות פצצות מתקתקות. חשוב לזכור שמבצע צוק איתן הביא לשלוש וחצי שנים של שקט לתושבי האזור".

שוטרי משטרת ישראל מפנים חלקי רקטה שנחתו בשטח ישראל
שוטרי משטרת ישראל מפנים חלקי רקטה שנחתו בשטח ישראל | צילום: דוברות המשטרה

יו"ר כחול לבן בני גנץ הבהיר כי "לפעולה זו לא תהיה השפעה על התהליכים הפוליטיים המתקיימים", והוסיף כי "הדרג המדיני והביטחוני צריכים לעיתים לקבל הכרעות קשות, תוך הערכת המחיר שיהיה להן. כזו הייתה ההחלטה על המבצע הלילה עליה עודכנתי מבעוד מועד. מדובר בהחלטה נכונה מבצעית ומדינית".

האיחוד האירופי התייחס גם הוא למבצע בעזה, לחיסול בכיר הג'יהאד הלילה ולירי הרקטות לשטחי ישראל, ואמר כי "ירי רקטות לאוכלוסיה אזרחית הוא לחלוטין לא מקובל וחייב להיפסק מיידית. יש צורך ברגיעה מהירה כדי לשמור על ביטחון של אזרחים ישראלים ופלסטינים. האיחוד תומך במאמצי מצרים בהקשר הזה. רק פיתרון פוליטי יכול לשים סוף למעגלי האלימות המתמשכים הללו". גם ברוסיה הביעו דאגה מההסלמה: "מוסקבה מודאגת מהמתח העולם ברצועת עזה וישראל וקוראת לאיפוק".

ראש הממשלה בנימין נתניהו, הרמטכ''ל אביב כוכבי, סגן רמטכל וראש השבכ בלילה שבו חוסל בכיר הג'יהאד האסלאמי
ראש הממשלה בנימין נתניהו, הרמטכ''ל אביב כוכבי, סגן רמטכל וראש השבכ בלילה שבו חוסל בכיר הג'יהאד האסלאמי | צילום: קובי גדעון, לע״מ

שגרירת גרמניה בישראל  ד"ר סוזנה ואזום-ריינר צייצה בעמוד הטוויטר שלה כי "ממשלת גרמניה מביעה דאגה רבה על המצב בדרומה של ישראל ורצועת עזה. לאחר מבצע ישראלי נגד מנהיג ארגון הטרור הג'יהאד האסלאמי שוגרו בשעות האחרונות מעל 150 רקטות מעזה על ערים ישראליות. אנו מגנים בחריפות את ירי הרקטות. אין הצדקה לאלימות נגד חפים מפשע".

על פי הוראות פיקוד העורף, בוטלו הצגות, מופעי מוזיקה ואירועי תרבות שהיו אמורים להתקיים היום והכיל יותר מ-300 בני אדם בתל אביב, סביבתה ובדרום, שם גם בוטלו אירועים כמו חתונות ואירועי שמח אחרים. בין ההופעות, אירוע הפתיחה של פסטיבל הפסנתר, תיאטרון בית ליסין ביטל את ההצגות "אפס ביחסי אנוש", "מר גרין" בתל אביב, את "קופסה שחורה" בראשון לציון ו"עבדאללה שוורץ" באשדוד. כמו כן, בוטלו המופעים "צלילי קסם" ו"מנון" שהיו אמורים להיערך באופרה הישראלית.

שוטרי משטרת ישראל מפנים חלקי רקטה שנחתו בשטח ישראל
שוטרי משטרת ישראל מפנים חלקי רקטה שנחתו בשטח ישראל | צילום: דוברות המשטרה

בתוך כך, בארגנטינה ובאורגוואי חוששים מקיום משחק הכדורגל ביניהן בעוד כשבוע באיצטדיון בלומפילד ביפו. גם בפולין עוקבים אחר המצב לקראת ההתמודדות נגד נבחרת ישראל במסגרת מוקדמות יורו 2020. משחק הכדורסל בין מכבי תל אביב להפועל באר שבע, שתוכנן להתקיים הערב בהיכל מנורה ביד אליהו בוטל.

לפי הודעת דובר צה"ל, התקיפה הלילה בוצע באמצעות פעילות משותפת של צה"ל ושב"כ, ואושרה על-ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו. בלשכת נתניהו אישרו כי אבו אל-עטא, "מי שהיה אחראי לפיגועים רבים ולירי רקטות נגד מדינת ישראל בחודשים האחרונים והתכוון להוציא פיגועים מידיים", חוסל.

שר הביטחון הנכנס נפתלי בנט והרמטכ''ל אביב כוכבי
שר הביטחון הנכנס נפתלי בנט והרמטכ''ל אביב כוכבי | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון