70 רקטות לדרום ולמרכז עקב החיסול; הג'יהאד: "הכרזת מלחמה"

מטחי רקטות נורו אל ת"א, חולון, מודיעין וליישובים רבים בדרום בשל חיסול בכיר הג'יהאד האסלאמי. נפילות באשקלון, בשדרות ובשדות נגב. צה"ל תגבר כוחות - הקבינט מתכנס ברגעים אלה •

זמן צפייה: 04:19

הסלמה בדרום: כ-70 רקטות במטחים רבים נורו הבוקר (שלישי) לעבר דרום ומרכז ישראל, בעקבות חיסול בכיר הג'יהאד האסלאמי הלילה על ידי צה"ל. מתוכן, לוחמי כיפת ברזל יירטו כ-20 שיגורים ורבים נפלו בשטחים פתוחים. רקטות נורו לעבר תל אביב, מודיעין, חולון, ראשון לציון, אשדוד, גדרה, אשקלון, שדרות, ויישובים רבים נוספים במרכז ובדרום. יירוטים נראו בשמי תל אביב ובאזורים רבים בדרום ובשפלה. בין היתר, בשדרות, שתי רקטות פגעו ישירות בחצרות בתים - אין נפגעים אך נגרם נזק. רקטות נחתו גם באשקלון, ביישוב במועצה האזורית שדות נגב, באשדוד ובנתיבות פגיעה ישירה בבית עם נפגעת חרדה. כוחות מילואים של כיפת ברזל תוגברו. עד כה 29 בני אדם קיבלו טיפול רפואי, בהם גבר כבן 25 שנפגע מרסיסים בצומת שתולים.

15 בני אדם נפצעו מחבלות בדרך למרחב המוגן -13 בני אדם נפגעי חרדה. ילדה בת 8 מחולון שהתמוטטה בביתה במהלך אזעקה שנשמעה הבוקר ומצבה קשה. מתבצעות בה פעולות החייאה מתקדמות.

דובר הג’יהאד האסלאמי איים: "מה שקרה הוא הכרזת מלחמה. לא יהיו גבולות לתגובות שלנו. מוקדם לדבר על תיווך". דובר ועדות ההתנגדות אבו מוג'אהד הוסיף כי "חדר המבצעים המשותף של הפלגים נתן הוראות לתקוף מטרות רגישות. השעות הבאות יהיו מכריעות". יו"ר כחול לבן בני גנץ הודיע כי עודכן על הפעולה בעזה מבעוד מועד.

פגיעת רקטה בבית בנתיבות
פגיעת רקטה בבית בנתיבות | צילום: חדשות 13
יירוט בשמי דרום ת''א
יירוט בשמי דרום ת''א | צילום: דור וגמן

בעקבות החיסול, מהזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי נמסר כי "אנו נמשיך בדרכו, דרך השחרור המלא של כל אדמת פלסטין - תגובתנו שבוא תבוא תזעזע את היישות הציונית". גם חמאס הגיב לפעולת צה"ל ומסר כי "הציונים חיסלו את השהיד בהאא אבו אל-עטא. דרך הג’יהאד תמשיך, פשע החיסול שלו לא יעבור ללא עונש. אנו מדגישים כי האויב הציוני נושא באחריות לכל ההשלכות של החיסול וההסלמה".

בשעות האחרונות הועבר מסר מישראל למודיעין המצרי לפיו ישראל אינה מעוניינת בהסלמה נוספת ומבחינת ישראל שקט ייענה בשקט. המסר הועבר על ידי המצרים לגורמים בעזה. הקבינט המדיני ביטחוני מתכנס בשעה זו בקריה בתל אביב. לפי דיווחים, משלחת ביטחונית מצרית תגיע לתל אביב במהלך השעות הקרובות.

זירת נפילת הרקטה בצומת שתולים
זירת נפילת הרקטה בצומת שתולים | צילום: דוברות המשטרה

לעוד כתבות בנושא:

חוסל בכיר בג'יהאד האסלאמי בעזה; כוננות בדרום – לימודים בוטלו

"מוחמד דף החדש": האדם שאחראי על ירי הרקטות מעזה

צה"ל מתמקד בזירה הצפונית – ולא ייזום פעולה נרחבת בעזה

צפו: מיירט כיפת ברזל משוגר בגוש דן 

[brightcove_iframe video_id='news-news-flash-20191112-0803' autoplay='0' credit='' desc='יירוטים בגוש דן' kid='1_bvpcue8v' duration='74'']

זירת נפילת רקטה בראשון לציון
זירת נפילת רקטה בראשון לציון | צילום: איתי חן

בעקבות ההסלמה, הלימודים בוטלו בכל היישובים הנמצאים במרחק של 40 קילומטרים מרצועת עזה, וגם ביישובים רבים במרכז - חולון, ראשון לציון, תל אביב, רמת גן וגבעתיים. צה"ל תגבר את כוחותיו בדרום, וקו הרכבת בין אשקלון לבאר שבע הושבת. תושבים בדרום הונחו לא להגיע לעבודה שאינה חיונית, ובגוש דן הגעה לעבודה תהיה רק במבנים בעלי מרחבים מוגנים. ברעננה ובהרצליה פתחו מקלטים ככוננות, אך כרגע הלימודים מתקיימים כרגיל ואין הנחיות מיוחדות לתושבים. מקלטים נפתו גם ביבנה.

המערכת הבנקאית תפעל לפי נוהל חירום באזורים הרלוונטיים, בהתאם להנחיות פיקוד העורף. במטות הבנקים יועסקו רק עובדים חיוניים המופקדים על תהליכים חיוניים, בשירות התעסוקה לא תתקיים קבל קהל באזור גוש דן והדרום.

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-20191112-0728' autoplay='0' credit='' desc='הבית שנפגע בשדרות' kid='1_j0zatzm5' duration='41'']

בשעה זו מתקיים ברצועת עזה מסע הלווייה של בכיר הג'יהאד האסלאמי שחוסל הבוקר בהאא אבו אל-אטא. ממקורות פלסטיניים נמסר כי בהמשך היום תתקיים ברצועת עזה פגישת התייעצות של חמאס וג’יהאד אסלאמי. עוד נמסר מהמקורות כי בחמאס יש מי שמרוצה מחיסולו של אבו אל-עטא: "הוסרה בעיה", כך מסרו.

הלוויתו של בכיר הג'יהאד שנהרג ברצועה, בהאא אבו אל-עטא
הלוויתו של בכיר הג'יהאד שנהרג ברצועה, בהאא אבו אל-עטא | צילום: חדשות 13

נשיא המדינה ראובן ריבלין התייחס הבוקר לתקיפות ואמר כי "תחזקנה ידי כוחות הביטחון כולם, העמלים למען הצלחת הפעולה הבוקר כבר תקופה ארוכה. אני יודע כי לנגד עיניהם, ולעיני ממשלת ישראל שאישרה את הפעולה, בטחון ישראל ורק הוא בלבד. זהו לא זמן התנגחויות פוליטיות ואלה אינן מוסיפות כבוד לכל העוסק בהן - זאת השעה לחדול מהתבטאויות שכאלה מיד. אזרחי ישראל, אנא, היו קשובים להנחיות מצילות החיים של פיקוד העורף והישמרו לנפשותיכם מאוד".

יו"ר כחול לבן בני גנץ הגיב בחשבון הטוויטר שלו וכתב כי "המאבק בטרור הוא מתמשך ומצריך רגעים של קבלת החלטות קשות. הדרג המדיני וצה"ל קיבלו החלטה נכונה הלילה למען ביטחונם של אזרחי ישראל ותושבי הדרום. כחול לבן תגבה כל פעילות נכונה למען ביטחון ישראל ותשים את ביטחון התושבים מעל לפוליטיקה. ידע כל טרוריסט שמסכן את ביטחוננו שהוא בן מוות".

צבע אדום בצומת ראשון
צבע אדום בצומת ראשון | צילום: חשיפה בית ספר לצילום
מפת הצירים החסומים בעוטף עזה
מפת הצירים החסומים בעוטף עזה | צילום: חדשות 13
פגיעה ישירה בשדרות
פגיעה ישירה בשדרות | צילום: עיריית שדרות

בעקבות הירי לדרום, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף כמיל אבו רוקון, הודיע על סגירת המעברים ארז וכרם שלום וצמצום מרחב הדיג ברצועת עזה לשישה מיילים ימיים עד להודעה חדשה.

רסיסי רקטות בגדרה
רסיסי רקטות בגדרה | צילום: החדשות 13

כאמור, צה"ל הודיע לפנות בוקר כי מבנה שבו שהה בכיר מפקדי הג'יהאד האסלאמי הותקף ברצועת עזה. הארגון אישר כי הבכיר נהרג, והבטיח לנקום על המקרה.

לפי הודעת דובר צה"ל, התקיפה היא פעילות משותפת של צה"ל ושב"כ, ואושרה על-ידי ראש הממשלה ושר הביטחון, בנימין נתניהו. בלשכת רה"מ אישרו כי אבו אל-עטא, "מי שהיה אחראי לפיגועים רבים ולירי רקטות נגד מדינת ישראל בחודשים האחרונים והתכוון להוציא פיגועים מיידיים", חוסל. לפי ההודעה, פעולת צה"ל הומלצה ע"י הרמטכ"ל וראש השב"כ ואושרה ע"י רה"מ, לאחר הצגה ואישור הקבינט.

המבנה שהותקף בדמשק
המבנה שהותקף בדמשק | צילום: חדשות 13

בהודעת דובר צה"ל פורטו בהרחבה הנסיבות לחיסול בכיר הג'יהאד. לפי ההודעה, אבו אל-עטא "חולל הלכה למעשה את רוב פעילות הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה, והיווה 'פצצה מתקתקת'. הוא הוביל ועסק באופן ישיר בפיגועים ובניסיונות לפגע באזרחי ישראל ובחיילי צה"ל במתווים שונים ובהם ירי רקטי, ירי צליפה, שיגור רחפנים ועוד. אבו אל-עטא אחראי למרבית הפיגועים בשנה האחרונה מרצועת עזה, ימי הקרב סמוך ליום הזיכרון, ירי על פסטיבל שדרות ב-25 באוגוסט 2019, והאחרון שבהם ירי מטח הרקטות לעבר העיר שדרות ויישובי העוטף, ביום שישי ה-1 בנובמבר 2019. הוא קידם בימים האחרונים מוכנות למימוש מיידי של פיגועים במתווים שונים נגד אזרחי ישראל וחיילי צה"ל, בהם אימון חוליות לפיגועי חדירה וצליפה, שיגור רחפנים, והיערכות לירי רקטי לטווחים שונים".

הנחיות פיקוד העורף
הנחיות פיקוד העורף