חוסל בכיר בג'יהאד האסלאמי; רקטות לדרום ולמרכז, לימודים בוטלו

צה"ל תקף מבנה שבו שהה בהאא אבו אל-עטא. רקטות שוגרו לדרום, לחולון ולראשל"צ, ולימודים בוטלו מהעוטף ועד גוש דן. בסוריה דווח על תקיפה ישראלית בדמשק. דובר צה"ל: "ערוכים לכמה ימי קרב"

זמן צפייה: 04:19

חיסול בעזה: צה"ל הודיע לפנות בוקר (שלישי) כי מבנה שבו שהה בהאא אבו אל-עטא, מבכירי מפקדי הג'יהאד האסלאמי, הותקף ברצועת עזה. הארגון אישר כי הבכיר נהרג, והבטיח לנקום על המקרה. הלימודים בוטלו בכל היישובים הנמצאים במרחק של 40 קילומטרים מרצועת עזה, יישובי השפלה ואזור גוש דן, וצירים נחסמו. אזעקות צבע אדום נשמעו באשדוד, באשקלון, בגדרה ובעוטף עזה החל משעתיים לאחר התקיפה, ולאחר כשלוש שעות נשמעו התרעות גם בראשון לציון ובחולון. עד כה רוב הרקטות יורטו על ידי כיפת ברזל. צה"ל תגבר את כוחותיו באזור. במקביל דווח בכלי תקשורת בסוריה על תקיפה ישראלית שנועדה לחסל בדמשק את חבר הלשכה המדינית של הג'יהאד האסלאמי, אכרם אל עג'ורי.

Whatsapp Image 2019 11 12 At 0

לפי הודעת דובר צה"ל, התקיפה היא פעילות משותפת של צה"ל ושב"כ, ואושרה על-ידי ראש הממשלה ושר הביטחון, בנימין נתניהו. בלשכת רה"מ אישרו כי אבו אל-עטא, "מי שהיה אחראי לפיגועים רבים ולירי רקטות נגד מדינת ישראל בחודשים האחרונים והתכוון להוציא פיגועים מיידיים", חוסל. לפי ההודעה, פעולת צה"ל הומלצה ע"י הרמטכ"ל וראש השב"כ ואושרה ע"י רה"מ, לאחר הצגה ואישור הקבינט. אותו הקבינט יתכנס הבוקר בקריה שבתל אביב.

Whatsapp Image 2019 11 12 At 0

דובר צה"ל, הדי זילברמן, התייחס למצב הביטחוני בדרום ואמר כי "אנו ערוכים למספר ימי קרב, וערוכים עם הגנה אווירית גם במרכז הארץ. כרגע אנחנו רק מתגברים את הכוחות בפלוגות הגנה, ונעשה הערכת מצב בשעות הקרובות. אנחנו צופים ירי רקטי נרחב של הג'יהאד האסלאמי, ונעשה הכול כדי שחמאס לא יצטרף לירי". עוד הבהיר: "אנו לא חוזרים למדיניות סיכולים. זה מקרה נקודתי. בפעולה הופגנה מודיעין משובח".

מפקד החטיבה הצפונית בג'יהאד האסלאמי, בהאא אבו אל עטא
מפקד החטיבה הצפונית בג'יהאד האסלאמי, בהאא אבו אל-עטא, שחוסל בעזה | צילום: חדשות 13

על פעולת החיסול אמר זילברמן: "הבוקר ב-4:00 צה"ל חיסל באמצעות מטוס קרב את בהאא אבו אל-עטא, המכונה מח"ט הגזרה צפונית של הג'יהאד האסלאמי אבל משפיע על כל הרצועה. מדובר בפעולה כירורגית מאוד, שצה"ל רוצה לשמר ככירורגית". דובר צה"ל הדגיש כי אבו אל-עטא עמד מאחורי כל ההסלמות האחרונות. "הוא היה פצצה מתקתקת", הדגיש. "הוא תכנן ירי רקטי לעוטף בימים הקרובים ופיגועי צליפה וחדירה ופיגועי רחפנים".

"בחודשים האחרונים ניסינו בכל דרך להניא אותו מפעולתו נגד ישראל ובלית ברירה בחרנו בסיכול מהאוויר", הבהיר זילברמן. " נערכנו באופן שקט ומבעוד מועד, ובצה"ל ידעו על החיסול מעט מאד אנשים. הרמטכ"ל יזם ודחף לפעולה כי לא הייתה ברירה אחרת. חיכינו להזדמנות שבוע לתקיפה כירורגית עם מינימום נפגעים אזרחיים. תקפנו את החדר הספציפי, לא הקרסנו את הבניין אלא רק את החדר שבו שהה".

בהודעת דובר צה"ל פורטו בהרחבה הנסיבות לחיסול בכיר הג'יהאד. לפי ההודעה, אבו אל-עטא "חולל הלכה למעשה את רוב פעילות הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה, והיווה 'פצצה מתקתקת'. הוא הוביל ועסק באופן ישיר בפיגועים ובניסיונות לפגע באזרחי ישראל ובחיילי צה"ל במתווים שונים ובהם ירי רקטי, ירי צליפה, שיגור רחפנים ועוד".

בהודעה נכתב גם כי "אבו אל-עטא אחראי למרבית הפיגועים בשנה האחרונה מרצועת עזה, ימי הקרב סמוך ליום הזיכרון, ירי על פסטיבל שדרות ב-25 באוגוסט, והאחרון שבהם ירי מטח הרקטות לעבר העיר שדרות ויישובי העוטף, ב-1 בנובמבר. הוא קידם בימים האחרונים מוכנות למימוש מיידי של פיגועים במתווים שונים נגד אזרחי ישראל וחיילי צה"ל, בהם אימון חוליות לפיגועי חדירה וצליפה, שיגור רחפנים, והיערכות לירי רקטי לטווחים שונים".

זירת החיסול של בהאא אבו אל-עטא
זירת החיסול של בהאא אבו אל-עטא | צילום: חדשות 13

הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי איימה לנקום על החיסול, ומסרה כי "אנו נמשיך בדרכו, דרך השחרור המלא של כל אדמת פלסטין ותגובתנו שבוא תבוא תזעזע את הישות הציונית". בהמשך, נמסר מהארגון כי "זוהי רק תחילת התגובה שלנו על חיסול המפקד". גורם ישראלי מסר כי "בשעות האחרונות הועבר מסר מישראל למודיעין המצרי לפיו ישראל אינה מעוניינת בהסלמה נוספת ושקט ייענה בשקט. המסר הועבר על ידי המצרים לגורמים בעזה".

מפיקוד העורף נמסר כי הפעילות החינוכית בוטלה בעוטף עזה, לכיש ומרכז הנגב בוטלו. כמו כן, בעוטף עזה, מערב לכיש ומערב הנגב אין להגיע למקומות העבודה וההתכנסות מותרת למאה אנשים ומטה בלבד, ובלכיש ובמרכז הנגב ניתן להגיע למקומות העבודה בתנאי שקיים בהם מרחב מוגן. גם למרכז הארץ קיימות הנחיות מיוחדות – הלימודים לא יתקיימו במבנים יבילים, וההתכנסות מותרת לאלף איש ומטה בשטח פתוח. אין הגבלות על שטח סגור.

הנחיות פיקוד העורף
הנחיות פיקוד העורף | צילום: פיקוד העורף

במקביל, הוחלט לחסום צירים ואזורים הסמוכים לגדר המערכת. מדובר בכלל צירי הגישה החקלאיים מערבית לכביש 232, וכן כביש מס׳ 4 - מצומת זיקים ועד צומת נתיב העשרה; כביש מס׳ 34 - מצומת יד מרדכי ועד כביש הגישה לקיבוץ ארז וכביש מס׳ 232 - מצומת מפלסים ועד לצומת כפר עזה. כמו כן, תיאסר כניסה לגבעת "קובי" בשדרות, אנדרטת "החץ השחור", גבעת הפעמונים ע"ש אסף סיבוני ז"ל, גבעת נזמית, וגבעת "הפרש הבודד". נוסף על כך, הוחלט על סגירת חוף זיקים למבקרים, ועצירת תנועת הרכבות בין תחנות אשקלון לשדרות. מתאם פעולות הממשלה בשטחים הודיע על סגירת המעברים ארז וכרם שלום וצמצום מרחב הדיג ברצועת עזה לשישה מיילים ימיים.

זירת החיסול של בכקי הג'יהאד האסלאמי בהאא אבו אל-עטא
זירת החיסול של בכקי הג'יהאד האסלאמי בהא אבו אל-עטא | צילום: חדשות 13