דווקא הירי לאחר הפסקת האש מבהיר: הג'יהאד הפסיד בסבב • פרשנות

שיגור הרקטות שנמשך לאורך היום הוא סימן לתסכול ארגון הטרור הקיצוני מהפסקת האש שנכפתה עליו, ולכך שישראל הצליחה להפתיע אותו - ולנצח את המערכה באופן מוחץ

זמן צפייה: 01:00

מבצע חגורה שחורה: ירי הרקטות שבוצע לעבר ישראל לאחר הפסקת האש שנכנסה לתוקף לפנות בוקר (חמישי) הוא סימן לתסכול של הג'יהאד האסלאמי מהפסקת האש שנכפתה עליו. מבחינת ישראל, מדובר בסבב מוצלח מאוד, שתפס את ארגון הטרור לא מוכן. בסופו של דבר, ביצע הג'יהאד האסלאמי ירי שלא גרם לנזקים קטלניים, ואולץ תוך זמן קצר להגיע לקהיר ולחתום על הפסקת האש.

בפעם הרביעית מאז כניסתה לתוקף של הפסקת האש לפנות בוקר, נורו הערב שתי רקטות לעבר עוטף עזה. מערכת כיפת ברזל זיהתה את השיגורים - ויירטה אותם. בצה"ל מעריכים כי הירי בוצע על ידי פלגים קטנים ברצועה, המנסים לחבל בהפסקת האש. עד כה נמנע צה"ל מתגובה לחידוש הירי. בעקבות הירי החליטו לבטל את הלימודים מחר באשקלון.

מוקדם יותר הערב, כאמור, נשמעה התרעת צבע אדום בעוטף עזה. מערכת כיפת ברזל זיהתה רקטה שנורתה מעבר הרצועה - ויירטה אותה. בעקבות הירי, החליטו ראשי הרשויות בעוטף עזה שלא לקיים מחר לימודים במוסדות הלימוד שברחבי העוטף. "אנו עומדים בקשר עם צה"ל ובוחנים את ההתפתחויות. כרגע אין שינוי בשאר הנחיות ההתגוננות", נמסר. "ההחלטה התקבלה מתוך דאגה לתלמידים ולצוותים החינוכיים".

עוד בחדשות 13:

2 רקטות נורו לעוטף; הערכה: פלגים קטנים מנסים לחבל בהפסקת האש

אחרי הפסקת האש: 5 שיגורים לעבר יישובי עוטף עזה ולנתיבות

צה"ל: הפסקת האש נכנסה לתוקפה; שם המבצע – חגורה שחורה

שיגור של פעילי הג'יהאד האסלאמי מרצועת עזה לשטח ישראל
שיגור של פעילי הג'יהאד האסלאמי מרצועת עזה לשטח ישראל | צילום: חדשות 13

בתוך כך, בצה"ל מעריכים הערב כי גורמים בג'יהאד האסלאמי אחראים לירי הרקטות לאחר הפסקת האש. עם זאת, ההערכה במערכת הביטחון היא שהירי ייפסק. במקביל, בחמאס הודיעו על ביטול ההפגנות על הגדר מחר.

מוקדם יותר היום קיים ראש הממשלה בנימין נתניהו סיור ביטחוני במרכז ניהול יירוטים ובסוללת כיפת ברזל. "אנחנו לקראת סיום המבצע. משבח את צה"ל והשב"כ על הישג אדיר", אמר במהלך הסיור. "מטרות המבצע הושגו כבר עכשיו במלואן. מטרת המבצע הייתה סיכול ממוקד של מפקד הג'יהאד האיסלמי, הוא חוסל. האויבים שלנו קיבלו את המסר – אנחנו יכולים להגיע לכל אחד".

"האויבים שלנו קיבלו את המסר – אנחנו יכולים להגיע לכל אחד, אפילו במיטתו. אני מקווה שהלקח הזה נלמד. אני סומך על כוחותינו שנמשיך להשתפר ולעשות כל מה שדרוש כדי להבטיח את ביטחון ישראל. כל הכבוד לכם ותודה רבה לכם".

שיגור של פעילי הג'יהאד האסלאמי מרצועת עזה לשטח ישראל
שיגור של פעילי הג'יהאד האסלאמי מרצועת עזה לשטח ישראל | צילום: חדשות 13

בשעות הצהריים הודיע צה"ל כי בתום הערכת מצב בפיקוד הדרום, הוחלט להסיר את כלל המגבלות באזור עוטף עזה ומערב לכיש. במקביל, נפתחו מחדש המעברים כרם שלום וארז בגבול רצועת עזה, ומרחב הדייג  של הדייגים הפלסטינים הוחזר ל-15 מיילים ימיים.

כזכור, לפנות בוקר הודיע הג'יהאד האסלאמי כי הסכים להפסקת אש עם ישראל שנכנסה לתוקף בשעה 05:30. על אף הודעת הארגון, לאחר תחילת הפסקת האש נשמעו אזעקות צבע אדום בעוטף עזה. פיקוד העורף הודיע על חזרה לשגרה בכל הארץ, למעט עוטף עזה, אשקלון ושדרות.

האזעקה נשמעה כשרבים מהילדים שהו או היו בדרכם לבית הספר בנתיבות, והורים רבים שבו על עקבותיהם כדי להחזיר אותם לביתם. אחד האבות סיפר כי "אלה החיים שלנו פה - אנחנו כועסים על ההחלטה. אם פעם אחת יעשו משהו לתמיד, זה ייגמר. זו הייתה טעות להחזיר את הילדים מהלימודים, באתי עכשיו מהעבודה לקחת אותה".