צה"ל: הפסקת האש נכנסה לתוקפה; שם המבצע - חגורה שחורה

דו"צ הודיע על הסכם הרגיעה עם הג'יהאד האסלאמי: "נתחקר מדוע הוא לא מימש את כל יכולתו". במהלך הסבב נורו 450 רקטות, 90% מהן יורטו. בנט: "כללי המשחק החדשים - צה"ל יפעל בחופש פעולה מלא"

זמן צפייה: 07:23

החיסול ומתקפת הרקטות: דובר צה"ל הדי זילברמן הודיע הבוקר (חמישי) בשיחה עם כתבים צבאיים על תחילת הפסקת האש, והוסיף כי שם המבצע הוא "חגורה שחורה". לדבריו, חוסלו 25 מחבלים בפעולות כירוגיות של הצבא, ובמהלך הסבב נורו 450 רקטות, כאשר 60% שוגרו לעבר שטח פתוח וכ-90% מהן יורטו.

"התוכנית השיגה את היעדים באופן מהיר ומלא באמצעות שיתוף פעולה הדוק עם שב"כ", הסביר זילברמן. לטענתו, "בחודשים האחרונים נעשו מאמצים לייצוב המציאות בעזה, להניא את בהאא אבו אל-עטא מדרכו בנסיונות דיפלומטיים את בהא מדרכו. הוא היה פצצה מתקתקת, גם נפץ בשטח שמנע יציבות, וגם הפר את היציבות - הוא היה האויב של תושבי רצועת עזה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

צה"ל: הפסקת האש נכנסה לתוקפה; שם המבצע – חגורה שחורה

חידת הג'יהאד האסלאמי: כך נוצר הארגון הקיצוני שמתעמת עם חמאס

כיצד רואה הרחוב בעזה את ההסלמה ואת חמאס שצופה במתרחש מהצד?

הישגי מבצע חגורה שחורה
הישגי מבצע חגורה שחורה | צילום: דו''צ

"הג'יהאד האסלאמי לא הצליח להוציא לפועל את תוכניותיו - הוא לא מימש את מה שחשבנו שיממש בסבב הזה. אנחנו יודעים על עשרות רקטות ארוכות טווח - נתחקר מדוע הארגון לא השתמש בכל יכולותיהם", אמר זילברמן. לדבריו, "לא שיתקנו לשעות את המדינה - היה מידע קונקרטי והעדפנו לעשות את זה בדרך הבטוחה וללא נפגעים והרוגים בגוש דן, שם התושבים פחות מורגלים בהתגוננות מתושבי העוטף והמיגון שלהם פחות טוב. גם קלע דוד וחץ נפרסו, אבל רק כיפת ברזל הופעלה".

על פי דובר צה"ל, המבצע הצליח לפגוע משמעותית ביכולת תשתיתית במפעלים ואתרים לייצור אמצעי לחימה ורקטות, פגע במתחמים צבאיים, בבתי פעילים ששימשו כמחסני אמל"ח, מתחמי אימונים ומפקדות. כמו כן, באמצעות בעשרות גיחות, פגעו מטוסי הקרב במשגרים, כלי שיט, פירי מנהרות, עמדות שיגור  ועמדות תצפית.

שוטרי משטרת ישראל מפנים חלקי רקטה שנחתו בשטח ישראל
שוטרי משטרת ישראל מפנים חלקי רקטה שנחתו בשטח ישראל | צילום: דוברות המשטרה

עוד אמר זילברמן כי בתוכנית שהובלה בידי אלוף פיקוד דרום הרצי הלוי צה"ל הפעיל חלק קטן מיכולותיו, והוסיף כי לולא המודיעין יוצא הדפוק שסיפק שב"כ, צה"ל לא היה מצליח להגיע לסיכול כל כך מדויק. כדי לעשות זאת, נוצח חלון הזדמנויות בהתרעות האיראניות.

שר הביטחון נפתלי בנט גם התייחס למבצע ואמר כי "רק המעשים בשטח יקבעו. כללי המשחק החדשים ברורים: צה"ל יפעל בחופש פעולה מלא, ללא שום מגבלות. מחבל שמנסה לפגוע באזרחי ישראל, לא יוכל יותר לישון בשקט, לא בביתו ולא במיטתו, ולא בשום מקום מסתור". בנט הוסיף כי "גאה בלוחמי צה"ל, במפקדיו, בציבור הישראלי ובתושבי הדרום ועוטף עזה שממשיכים לגלות קור רוח וחוסן פנימי שמחזק אותנו, מקבלי ההחלטות".

שר הביטחון נפתלי בנט וראש הממשלה בנימין נתניהו בפיקוד דרום
שר הביטחון נפתלי בנט וראש הממשלה בנימין נתניהו בפיקוד דרום | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

דובר הג'יהאד האסלאמי, מסעב אל ברים אמר לאחר כניסתה של הפסקת האש כי "ההתנגדות הפלסטינית אמרה את דברה, התעקשה לומר את המילה האחרונה וכפתה משוואה חדשה". לטענתו, "ישראל נענתה לשלושה תנאים: הפסקת החיסולים הממוקדים, הימנעות בפגיעה במפגינים בצעדות השיבה והתחלה של צעדים לשבירת המצור מעל רצועת עזה".

דובר ארגון הטרור איים ואמר כי "כל הפרה מצד ישראל תענה בתגובה ישירה - אם האויב יעשה מעשה טיפשות נגד בני עמנו תהיה תגובה ישירה וללא כל דיון". לדבריו, "מהרגע הראשון היה ניסיון ישראלי לרגיעה, אך רצינו להשלים את התגובה על פשעי הציונים".

בכיר הג'יהאד האסלאמי, בהאא אבו אל-עטא, שחוסל ברצועת עזה
בכיר הג'יהאד האסלאמי, בהאא אבו אל-עטא, שחוסל ברצועת עזה | צילום: חדשות 13

"מנענו את ניסיונות האויב לשבור את אחדותה של ההתנגדות הפלסטינית והוכחנו כי יש ביכולתנו לשבש את החיים בישראל", אמר דובר הג'יהאד. ברים התייחס גם להפגנות על הגדר ביום שישי, והודיע כי השבוע הן יידחו, בשל "נסיבות בשטח, אך אולי יהיו שינויים שידווח עליהם בהמשך".

מוקדם יותר היום הודיע הג'יהאד האסלאמי כי הסכים להפסקת אש עם ישראל שנכנסה לתוקף בשעה 05:30. על אף הודעת הארגון, לאחר תחילת הפסקת האש נשמעו אזעקות צבע אדום בעוטף עזה. פיקוד העורף הודיע על חזרה לשגרה בכל הארץ, למעט עוטף עזה, אשקלון ושדרות. שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלאדנוב, אישר גם הוא את הדברים: "מצרים והאו"ם מנעו מההסלמה להפוך למלחמה בעזה. השעות הבאות קריטיות - על כולם להפגין איפוק".

לפי דיווח של משרד הבריאות הפלסטיני, שמונה בני אדם נהרגו הלילה בתקיפת צה"ל בדיר אל-בלח שברצועה - כולם בני אותה משפחה. כמו כן, על פי הודעת המשרד, בשלושת ימי הלחימה האחרונים נהרגו בעזה 32 בני אדם ו-100 נפצעו בדרגות פציעה שונות. דובר צה"ל בערבית אביחי אדרעי עדכן שבתקיפה חוסל רסמי אבו מלחוס, בכיר בג'יהאד האיסלאמי ששימש גם כמפקד יחידת הרקטות של הארגון במרכז הרצועה.