חזרה לשגרה: צה"ל הסיר את כל המגבלות על יישובי עוטף עזה

בתום התייעצויות, מערכת הביטחון הכריזה על שגרה מלאה בכלל יישובי הדרום, וכי נפתחו מחדש המחסומים ארז וכרם שלום. מרחב הדייג הוחזר ל-15 מיילים ימיים

זמן צפייה: 05:26

צה"ל הודיע היום (חמישי) כי בתום הערכת מצב בפיקוד הדרום, הוחלט להסיר את כלל המגבלות באזור עוטף עזה ומערב לכיש. במקביל, נפתחו מחדש המעברים כרם שלום וארז בגבול רצועת עזה, ומרחב הדייג  של הדייגים הפלסטינים הוחזר ל-15 מיילים ימיים.

מוקדם יותר קיים שר הביטחון, נפתלי בנט, הערכת מצב בקריה בהשתתפות הרמטכ״ל, ראש השב"כ, ובכירים נוספים בצה"ל ובמערכת הביטחון. הדיון עסק במבצע ״חגורה שחורה״ ובהתפתחויות האחרונות, וכן בתמונת המצב העדכנית בכל הגזרות האזוריות.

נפתלי בנט, שר הביטחון בהתייעצות ביטחונית בקריה עם ראשי מערכת הביטחון
נפתלי בנט, שר הביטחון בהתייעצות ביטחונית בקריה עם ראשי מערכת הביטחון | צילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון

לאחר שהוכרז הבוקר כי ביישובי מערב הנגב, בהם גם העיר נתיבות, יחלו הלימודים בשעה 10:00, הורים רבים שלחו את ילדיהם למוסדות מערכת החינוך מתוך ביטחון בהודעת פיקוד העורף והרשויות. למרות ההכרזה על הפסקת האש, בוצעו חמישה שיגורים לעבר עוטף עזה ונתיבות.

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-20191114-1347' autoplay='0' credit='' desc='ילדים בבית ספר בנתיבות רצים בזמן אזעקה' kid='1_lix8cfld' duration='45'']

האזעקה נשמעה כשרבים מהילדים שהו או היו בדרכם לבית הספר בנתיבות, והורים רבים שבו על עקבותיהם כדי להחזיר אותם לביתם. אחד האבות סיפר כי "אלה החיים שלנו פה - אנחנו כועסים על ההחלטה. אם פעם אחת יעשו משהו לתמיד, זה ייגמר. זו הייתה טעות להחזיר את הילדים מהלימודים, באתי עכשיו מהעבודה לקחת אותה".

אהובה הרוש, שנכדיה לומדים בבית ספר בנתיבות, נאלצה לצאת מהעבודה כדי לאסוף אותם עקב השיגור. "הייתי אמורה להוציא את הנכדים מהבית ספר, שמענו אזעקה ורצתי מהר לקחת את הילדים", סיפרה הרוש. עוד ציינה כי ההודעה על החזרה לשגרה הגיעה מוקדם מדי, והכעיסה אותה: "צריך היה שלא לקחת את הסיכון במשך יום או יומיים. בפעם שעברה קרה בדיוק אותו הדבר, והילדים פחדו וצעקו".

דובר צה"ל הדי זילברמן הודיע הבוקר בשיחה עם כתבים צבאיים על תחילת הפסקת האש, והוסיף כי שם המבצע הוא "חגורה שחורה". לדבריו, חוסלו 25 מחבלים בפעולות כירוגיות של הצבא, ובמהלך הסבב נורו 450 רקטות, כאשר 60% שוגרו לעבר שטח פתוח וכ-90% מהן יורטו.

על פי דובר צה"ל, המבצע הצליח לפגוע משמעותית ביכולת תשתיתית במפעלים ואתרים לייצור אמצעי לחימה ורקטות, פגע במתחמים צבאיים, בבתי פעילים ששימשו כמחסני אמל"ח, מתחמי אימונים ומפקדות. כמו כן, באמצעות בעשרות גיחות, פגעו מטוסי הקרב במשגרים, כלי שיט, פירי מנהרות, עמדות שיגור  ועמדות תצפית.

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-20191114-1245' autoplay='0' credit='' desc='הג′יהאד האסלאמי פרסם תיעוד משיגורי הרקטות' kid='1_4x7w36nc' duration='196'']

שר הביטחון נפתלי בנט גם התייחס למבצע ואמר כי "רק המעשים בשטח יקבעו. כללי המשחק החדשים ברורים: צה"ל יפעל בחופש פעולה מלא, ללא שום מגבלות. מחבל שמנסה לפגוע באזרחי ישראל, לא יוכל יותר לישון בשקט, לא בביתו ולא במיטתו, ולא בשום מקום מסתור". בנט הוסיף כי "גאה בלוחמי צה"ל, במפקדיו, בציבור הישראלי ובתושבי הדרום ועוטף עזה שממשיכים לגלות קור רוח וחוסן פנימי שמחזק אותנו, מקבלי ההחלטות".

חסימות כבישים בעוטף
חסימות כבישים בעוטף | צילום: חדשות 13

דובר הג'יהאד האסלאמי, מסעב אל-ברים אמר לאחר כניסתה של הפסקת האש כי "ההתנגדות הפלסטינית אמרה את דברה, התעקשה לומר את המילה האחרונה וכפתה משוואה חדשה". לטענתו, "ישראל נענתה לשלושה תנאים: הפסקת החיסולים הממוקדים, הימנעות בפגיעה במפגינים בצעדות השיבה והתחלה של צעדים לשבירת המצור מעל רצועת עזה".

דובר ארגון הטרור איים ואמר כי "כל הפרה מצד ישראל תענה בתגובה ישירה - אם האויב יעשה מעשה טיפשות נגד בני עמנו תהיה תגובה ישירה וללא כל דיון". לדבריו, "מהרגע הראשון היה ניסיון ישראלי לרגיעה, אך רצינו להשלים את התגובה על פשעי הציונים".

נפילה בשטח פתוח בעוטף עזה
נפילה בשטח פתוח בעוטף עזה | צילום: חדשות ביטחון שדה

מוקדם יותר היום הודיע הג'יהאד האסלאמי כי הסכים להפסקת אש עם ישראל שנכנסה לתוקף בשעה 05:30. על אף הודעת הארגון, לאחר תחילת הפסקת האש נשמעו אזעקות צבע אדום בעוטף עזה. פיקוד העורף הודיע על חזרה לשגרה בכל הארץ, למעט עוטף עזה, אשקלון ושדרות. שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלאדנוב, אישר גם הוא את הדברים: "מצרים והאו"ם מנעו מההסלמה להפוך למלחמה בעזה. השעות הבאות קריטיות - על כולם להפגין איפוק".