הג'יהאד האסלאמי הודיע על הפסקת אש; צבע אדום בעוטף עזה

לצד הודעתו של דובר הארגון, שליח האו"ם למזה"ת אישר כי הושג הסכם בין הצדדים. גורם מדיני: ישראל השיגה את מטרות המבצע. צה"ל: חזרה לשגרה בכל הארץ, למעט עוטף עזה, אשקלון ושדרות

זמן צפייה: 07:23

החיסול ומתקפת הטילים: הג'יהאד האסלאמי הודיע הבוקר (חמישי) כי הסכים להפסקת אש עם ישראל שנכנסה לתוקף בשעה 05:30. על אף הודעת הארגון, לאחר תחילת הפסקת האש נשמעו אזעקות צבע אדום בעוטף עזה. בנוסף על כך, גורם צבאי אישר בשיחה עם ראשי רשויות בעוטף כי "הכיוון הוא הפסקת אש". פיקוד העורף הודיע על חזרה לשגרה בכל הארץ, למעט עוטף עזה, אשקלון ושדרות.

גורם מדיני מסר לאחר הדיווחים על הפסקת אש: "המעשים בשטח הם שיקבעו. ישראל לא נתנה דבר. מי שיפגע בנו - אנחנו נפגע בו. אין שינוי במדיניות. ישראל השיגה את מטרות המבצע. הג'יהאד האיסלמי נפגע משמעותית, השמדנו תשתיות רבות ולמעלה מ20 מחבלים סוכלו".

שוטרי משטרת ישראל מפנים חלקי רקטה שנחתו בשטח ישראל
שוטרי משטרת ישראל מפנים חלקי רקטה שנחתו בשטח ישראל | צילום: דוברות המשטרה

שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלאדנוב, אישר גם הוא את הדברים: "מצרים והאו"ם מנעו מההסלמה להפוך למלחמה בעזה. השעות הבאות קריטיות - על כולם להפגין איפוק".

על פי דיווחים בכלי תקשורת בעולם הערבי, התקבלה הסכמה בין הצדדים למתווה מצרי הכולל הפסקת ירי רקטות על ידי הג'יהאד האסלאמי, ובמקביל ישראל הסכימה שלא לבצע חיסולים ממוקדים ולא לעשות שימוש באש חיה נגד מפגינים במהלך הפגנות יום השישי.

ממד"א נמסר כי בלילה ובמהלך הבוקר לא התקבלו שיחות על נפגעים כתוצאה מפגיעת רקטות. צוותי מד"א הוזנקו לטפל בעשרה בני אדם, חמישה מהם נפגעי חרדה וחמישה שנפלו ונחבלו בזמן ריצה למרחב מוגן, בהם תינוק כבן שנה שנפל יחד עם אימו ונחבל קל בראשו באשדוד.

לפי דיווח של משרד הבריאות הפלסטיני, שמונה בני אדם נהרגו הלילה בתקיפת צה"ל בדיר אל-בלח שברצועה - כולם בני אותה משפחה. כמו כן, על פי הודעת המשרד, בשלושת ימי הלחימה האחרונים נהרגו בעזה 32 בני אדם ו-100 נפצעו בדרגות פציעה שונות. דובר צה"ל בערבית אביחי אדרעי עדכן שבתקיפה חוסל רסמי אבו מלחוס, בכיר בג'יהאד האיסלאמי ששימש גם כמפקד יחידת הרקטות של הארגון במרכז הרצועה.

במהלך הלילה, ירי הרקטות נמשך כאשר אזעקות נשמעו באשקלון, אשדוד, בשדרות, בבאר גנים וכן ביישובי עוטף עזה עד קרוב לשעה 03:00. כמו כן, שמונה בני אדם קיבלו טיפול רפואי, בהם ארבעה נפגעי חרדה וארבעה שנחבלו בזמן ריצה למרחב מוגן בזמן הירי לעבר הדרום והשפלה. בין הפצועים, פעוט כבן שנה שנפל עם אמו ונחבל קל בראשו בעיר אשדוד. צוות מד"א העניק טיפול רפואי לנפגעים.

נפילות בשטח ישראל
נפילות בשטח ישראל | צילום: מד''א, דוברות המשטרה

כזכור, אמש אמר מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי, זיאד נחאלה, כי "אנחנו העמדנו תנאים פשוטים וצנועים, אם ישראל תעמוד בתנאים האלה - תהיה הפסקת אש. זה יכול לקרות מחר, וזה יכול לקרות גם עוד שעה". לדבריו, ארגונו דורש מישראל שתפסיק את הסיכולים הממוקדים בעזה. כמו כן, הג'יהאד האסלאמי הציב תנאי לפיו על צה"ל להפסיק לירות לעבר מפגינים בגדר הגבול. נוסף על כך, דורש הארגון שישראל תהיה מחויבת להסכמי הרגיעה שנחתמו בתיווך מצרים.

גורם מדיני בכיר אמר אמש כי הג'יהאד מעוניין בהפסקת אש, ולכן הוא מנסה ליצור מצג שווא לפיו צבר הישגים בסבב ההסלמה. "הדרישות של הג'יהאד מוכיחות שהפעולה הישראלית הצליחה", הוסיף הגורם הבכיר. "שקט ייענה בשקט, והמעשים בשטח הם שיקבעו. ידה של ישראל תגיע למי שמנסה לפגוע בה".

בכיר הג'יהאד האסלאמי, בהאא אבו אל-עטא, שחוסל ברצועת עזה
בכיר הג'יהאד האסלאמי, בהאא אבו אל-עטא, שחוסל ברצועת עזה | צילום: חדשות 13

מצה"ל נמסר כי מטוסי קרב וכלי טיס תקפו מספר יעדי טרור של ארגון הטרור ברצועה, בהם חמ"ל המשמש את חטיבת "חאן יונס" של הארגון, ממנו מתבצעת פעילות בשגרה ובחירום, וכן מתחם צבאי בחאן יונס שבדרום הרצועה. כמו כן, כלי שיט של צה"ל תקף מתחם צבאי לאימונים של הכוח הימי של הגא"פ המשמש גם כמחסן אמצעי לחימה.

בצה"ל העריכו מוקדם יותר כי הלחימה תימשך עוד כמה ימים. זאת, משום שהג'יהאד האסלאמי נחוש לגבות מחיר מישראל בעקבות חיסול בכיר הארגון בהאא אבו אל-עטא. כל העת נמשך ירי הרקטות ואזעקות בדרום הארץ, יישובי העוטף, שדרות ואשדוד וכאמור אף השפלה.