בצל ההסתה מימין: לשיחת גנץ ועודה יש משמעות היסטורית • פרשנות

כשרה"מ מסית במשך עשור נגד הערבים, אין ספק שיש חשיבות מכרעת לשיחה בין ראש מפלגת הרמטכ"לים לנציג הבכיר של המגזר. כעת נותר לראות אם שניהם יבינו שהם זקוקים אחד לשני כדי להחליף השלטון

זמן צפייה: 01:16

על פי תוצאות האמת החלקיות, הרשימה המשותפת רשמה אמש (שלישי) הישג עם התחזקותה ל-13 מנדטים (לעומת עשרה בלבד להן זכו חד"ש-תע"ל ורע"ם בל"ד בכנסת ה-21). במהלך הלילה, לאחר פרסום המדגמים שוחח יו"ר כחול לבן, בני גנץ, עם יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה.

הצעתו של גנץ להיפגש עם עודה היא אירוע היסטורי במדינת ישראל – בעיקר בשל הגנרלים שמרכיבים את צמרת כחול לבן, וההסתה של ראש הממשלה נתניהו נגד הציבור הערבי בעשור האחרון – הסתה שעלתה מדרגה בבחירות האחרונות. כעת נותר לחכות ולראות אם כחול לבן והרשימה המשותפת יבינו שהן זקוקות זו לזו כדי להחליף את נתניהו.

עוד בחדשות 13:

לאחר פרסום המדגמים: גנץ התקשר לעודה; השניים סיכמו להיפגש

איימן עודה נגד נתניהו: "אבו יאיר – להסתה יש מחיר"

בכחול לבן מתנערים מהרשימה המשותפת: "לא נשב איתה בממשלה"

בני גנץ ואיימן עודה
בני גנץ ואיימן עודה | צילום: רויטרס

בעיצומה של ספירת הקולות, התייחס הבוקר עודה לתוצאות שצופות הצלחה למפלגתו ואמר כי "אנחנו, האזרחים הערבים, בקולות שלנו מנענו הקמת ממשלת ימין קיצונית בראשות נתניהו. אבו יאיר - להסתה יש מחיר".

עודה התייחס גם לשיחתו עם גנץ ואמר כי "קיבלתי טלפון מגנץ אתמול בלילה, לא דיברנו על הפרטים. אנחנו נשב במוסדות שלנו ונחליט על הכיוון שלנו, אך חשוב להבין שהכיוון מאוד ברור - אנחנו רוצים להחליף את ממשלת נתניהו. יחד עם זאת - אנחנו לא בכיס של אף אחד. עברנו עשור של הסתה והרחקת המושג של שלום. אחרי עשור של דה לגיטימציה נגדנו, כולם מושפעים ממנה".

במהלך ליל הבחירות עודה הודה בריאיון לחדשות 13 כי שוחח בתקופה האחרונה עם יו"ר כחול לבן: "האמת שהיו לנו הרבה שיחות ונפגשנו כמה פעמים. כבר אחרי הבחירות האחרונות פניתי אליו ואמרתי לו שהקמפיין שלו גזעני וביקשתי שישנה כיוון, והוא באמת עשה את זה". עוד ציין כי "אין ספק שגנץ יתקשר, אנחנו רוצים להחליף את השלטון. אבל כל הציבור הענק שנתן את התוצאה המדהימה הזאת לא יכול להיכנס לכיס של גנץ".

איימן עודה מממש את זכות הבחירה
איימן עודה מממש את זכות הבחירה

עודה התייחס גם לרצונו להיות יו"ר האופוזיציה ואמר כי "זה תפקיד מעניין. מי שמנהל אופוזיציה אמיתית זה אנחנו, ולכן אנחנו בוודאי ראויים. הכי חשוב זה שזו במה מאוד מאוד חשובה, גם לדבר עם רה"מ וגם עם נשיאי עולם. סוף סוף תהיה אופוזיציה. להיות שר זה לא עומד על הפרק. גנץ ירצה להקים ממשלת אחדות לאומית".

כזכור, במהלך תקופת הבחירות הצהיר עודה כי יסכים להיכנס לממשלתו של גנץ, אך מפלגתו תציב לכך כמה תנאים - בהם סיום הכיבוש. נושא ההצטרפות לממשלה לא זוכה לתמימות דעים במפלגה, התייחס להצהרה ח"כ אחמד טיבי, ואמר: "אני לא אהיה חבר בממשלת הגנרלים של גנץ, יעלון ואשכנזי. גם איימן עודה ושאר מנהיגי המפלגות ברשימה". את הדברים אמר בריאיון לתוכנית "החדשות עם יעקב אילון".

אחמד טיבי בריאיון ליעקב אילון
אחמד טיבי בריאיון ליעקב אילון | צילום: חדשות 13

טיבי הוסיף כי "יש הבדל בין הכותרת לידיעה בריאיון של עודה. בפוסט שהוא כתב הוא הסביר כי הוא מתכוון להיכנס לממשלה רק לאחר סיום הכיבוש והקמת מדינה פלסטינית, לצד עוד דברים. כנראה שהכיבוש לא יסתיים אחרי הבחירות ולכן זהו תרחיש אוטופי, שמטרתו היא לייצר אמירה ולהגיד שאנחנו רוצים להשפיע יותר במערכת הפוליטית".

גם במפלגתו של גנץ הובעה התנגדות לרעיון הישיבה עם הרשימה המשותפת. בכיר המפלגה יאיר לפיד אמר בריאיון לרשת ב' כי "עודה לא יכול להגיד 'נשב איתם בממשלה' ואז לצרף אליהם את בל"ד שהם חבורה של שונאי ישראל שלא מכירים במדינה היהודית. זה דיבור כפול שלא מקובל אצל אף אחד אצלנו".