טיבי: "אנחנו רוצים להשפיע, אך לא נשב בממשלת הגנרלים של גנץ"

חבר הכנסת מהרשימה המשותפת התייחס לדברי עודה, לפיהם יסכים לשבת בממשלת מרכז-שמאל: "צייר תרחיש אוטופי שברור שלא יקרה בקרוב". טיבי גם תקף את רה"מ: "נתניהו רוצה לעשות טיהור אתני בכנסת"

זמן צפייה: 03:36

בחירות 2019 - הסיבוב השני: ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) התייחס היום (חמישי) לדבריו של יו"ר מפלגתו איימן עודה לפיהם הוא מוכן לשבת בממשלת מרכז-שמאל, במידה ואלו ייענו לשורה של דרישות יסוד שנוגעות לערביי ישראל. "אני לא אהיה חבר בממשלת הגנרלים של גנץ, יעלון ואשכנזי. גם איימן עודה ושאר מנהיגי המפלגות ברשימה". את הדברים אמר בריאיון לתוכנית "החדשות עם יעקב אילון".

טיבי הוסיף כי "יש הבדל בין הכותרת לידיעה בריאיון של עודה. בפוסט שהוא כתב הוא הסביר כי הוא מתכוון להיכנס לממשלה רק לאחר סיום הכיבוש והקמת מדינה פלסטינית, לצד עוד דברים. כנראה שהכיבוש לא יסתיים אחרי הבחירות ולכן זהו תרחיש אוטופי, שמטרתו היא לייצר אמירה ולהגיד שאנחנו רוצים להשפיע יותר במערכת הפוליטית".

לכתבות נוספות בנושא: 
עודה בריאיון: "הדרך להפלת נתניהו עוברת דרך הרשימה המשותפת"
בכחול לבן מתנערים מהרשימה המשותפת: "לא נשב איתה בממשלה"
לאחר שאושרה מועמדותם: העליון דן בריצת חברי עוצמה יהודית

אחמד טיבי בראיון לחדשות 13
אחמד טיבי בראיון לחדשות 13 | צילום: חדשות 13

נוסף על כך, התייחס טיבי לאפשרות שהרשימה המשותפת תהיה חלק מגוש חוסם: "גוש חוסם הוא מנגנון שבעזרתו ניתן להשפיע, אבל גם על זה אין הסכמה של ארבע המפלגות ברשימה שלנו. עם זאת, יש לנו אינטרס אחד להעלות את שיעור ההצבעה ואנחנו רוצים להשפיע יותר".

כמו כן, התייחס טיבי לדיון בבית המשפט העליון בעניין פסילת מפלגתו לריצה בבחירות: "היה ברור שעוצמה יהודית תרצה לפסול אותנו. הדבר החשוב הוא הצטרפותה של מפלגת הליכוד לבקשה זו. נתניהו רוצה כנסת ללא ערבים. הוא מתייחס אלינו כאיום אלקטורלי והוא רוצה לעשות טיהור אתני בכנסת".

רע''ם, חד''ש, תע''ל, הרשימה המשותפת, איחוד, איימן עודה, אחמד טיבי
ראשי הרשימה המשותפת מכריזים על ריצה משותפת | צילום: דוברות חד''ש

כאמור, טיבי התייחס בדבריו לריאיון שהעניק עודה ל"ידיעות אחרונות" ועורר סערה משעות הבוקר במערכת הפוליטית. לאחר הריאיון התנערו בכירים במפלגת כחול לבן מהאפשרות של ישיבה בקואליציה עם הרשימה המשותפת. ח"כ יאיר לפיד אמר בריאיון ל"כאן ב'" כי: "עודה לא יכול להגיד 'נשב איתם בממשלה' ואז לצרף אליהם את בל"ד שהם חבורה של שונאי ישראל שלא מכירים במדינה היהודית. זה דיבור כפול שלא מקובל אצל אף אחד אצלנו". לדבריו, "עודה צריך קודם כל להסתכל על הבית הפוליטי שלו ולראות את מי הוא הכניס הביתה לפני שהוא מתחיל לנהל מו"מ קואליציוני".

גם ח"כ גבי אשכנזי התייחס לאמירתו של עודה בריאיון לגל"צ ואמר כי "אנחנו לא נוכל לשבת עם מפלגות ערביות שלא מכירות במדינת ישראל כמדינה יהודית, הפער הוא בלתי ניתן לגישור. אנחנו חושבים שאזרחי ישראל הערבים הם אזרחים שווי זכויות, אבל אנחנו עושים הבחנה בין הציבור הערבי הישראלי שצמא להשתלב לנבחרי הציבור שלו". דבריו של עודה גררו תגובה חריפה ממפלגת הליכוד שמסרה: "עכשיו זה כבר ברור מתמיד, בני גנץ יקים ממשלת שמאל עם איימן עודה והמפלגות הערביות. מי שרוצה ממשלת ימין חייב להצביע רק לליכוד".