המתיחות במפרץ הפרסי: שרשרת של תקריות הולכות ומסלימות

החרמת מכלית הנפט הבריטית במצרי הורמוז השבוע היא האחרונה בסדרה של אירועים בהם מעורבת טהראן באזור המפרץ הפרסי - מתיחות שהוצתה בעקבות פרישתה אשתקד של ארצות הברית מהסכם הגרעין

זמן צפייה: 01:24

מתיחות במפרץ: החרמת מכלית הנפט הבריטית השבוע במצרי הורמוז, "סטנה אימפרו", בידי איראן, היא תקרית אחת בשרשרת של אירועים ההולכים ומסלימים באזור המפרץ הפרסי ושבהם מעורבת טהראן.

הראשונה באבני הדומינו – 8 במאי, 2018

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע כי וושינגטון פורשת מהסכם הגרעין, והוסיף כי ישית סנקציות על כל מי שיסייע לאיראן. "ארצות הברית תשית סנקציות על כל מדינה שתעזור לאיראן במטרתה לייצר נשק גרעיני".

5 בנובמבר, 2018

ארצות הברית מטילה מחדש באופן רשמי את הסנקציות על איראן, שהוסרו לאחר חתימת הסכם הגרעין ב-2015. נשיא איראן חסן רוחאני מתחייב להמשיך בייצוא הנפט, ואומר כי איראן "תשבור בגאווה כל סנקציה לא צודקת".

טראמפ חותם על צו לחידוש הסנקציות
טראמפ חותם על צו לחידוש הסנקציות | צילום: הבית הלבן

8 באפריל, 2019

טראמפ מכיר במשמרות המהפכה האיראניים ארגון טרור, למרות קולות בבית הלבן שהתנגדו לכך מחשש לסיכון אפשרי של כוחות אמריקניים במזרח התיכון.

יוני 2019

לפי בכירים בממשל האמריקני, ארצות הברית יזמה שתי מתקפות סייבר על איראן. מתקפת הסייבר הראשונה נגד חברת ריגול איראנית, הייתה תגובה לתקיפה שביצעה איראן על ספינות אמריקניות באזור. המתקפה השנייה נגד חזבאללה, הנתמך בידי איראן ושלו כוחות בעיראק וסוריה, התבצעה כתגובה להפלת מל"ט אמריקני בידי טהראן.

20 ביוני, 2019

איראן מיירטת, לטענתה, מל"ט צבאי אמריקני. משמרות המהפכה האיראניים טוענים כי המל"ט יורט לאחר שטס בשטח האווירי של המדינה, בעוד ארצות הברית טוענת כי המל"ט יורט בעת ששהה בשטח אווירי בין-לאומי.

שבר מהמל''ט האמריקני שהפילו האיראנים | צילום: חדשות 13

24 ביוני, 2019

טראמפ מודיע על השתת סנקציות חדשות על איראן, המתמקדות בין השאר במנהיג העליון של המדינה עלי חמינאי, בכירים בצבא האיראני ושר החוץ מוחמד ג'וואד זריף.

1 ביולי, 2019

זריף מכריז כי כמות האורניום המועשר ברמה נמוכה שבידי איראן חצה את רף ה-300 קילוגרמים, עליו הוסכם בהסכם הגרעין.

מוחמד ג'וואד זריף, שר החוץ של איראן
מוחמד ג'וואד זריף, שר החוץ של איראן | צילום: רויטרס

4 ביולי, 2019

מכלית הנפט האיראנית "גרייס 1" מוחרמת בידי הרשויות הבריטיות סמוך למצרי גיברלטר. הבריטים טוענים כי המכלית הוחרמה עקב חשד לכך ש"נשאה משלוח של נפט לסוריה", צעד המפר את הסנקציות שהטיל האיחוד האירופי ב-2011 על דמשק. איראן כינתה את המהלך "פיראטיות".

11 ביולי, 2019

בריטניה מודיעה כי שלוש ספינות איראניות חמושות ניסו להסיט מכלית נפט בריטית במפרץ הפרסי ממסלולה.

המכלית האיראנית ''גרייס 1'' שנעצרה על ידי חיל הנחתים הבריטי (ארכיון)
המכלית האיראנית ''גרייס 1'' שנעצרה על ידי חיל הנחתים הבריטי (ארכיון) | צילום: רויטרס

14 ביולי, 2019

איראן מחרימה מכלית נפט של איחוד האמירויות, בטענה כי נשאה מיליון ליטרים של "נפט מוברח".

18 ביולי, 2019

טראמפ מודיע כי ארצות הברית הפילה מל"ט ריגול איראני במצר הורמוז, לאחר שהתקרב לספינה של חיל הים האמריקני שעגנה במפרץ. האיראנים מכחישים שמל"ט שלהם יורט.

Capture
איראן: ''תיעוד מהמל''ט שנטען כי הופל''

19 ביולי, 2019

משמרות המהפכה מודיעים כי חיל הים האיראני החרים מכלית נפט בריטית, "סטנה אימפרו", מכיוון ש"הפרה את החוק הבין-לאומי". מכלית נפט נוספת, ליבריה, מעוכבת לזמן קצר אך משוחררת מחזקת איראן עם "אזהרה סביבתית".

מכלית הנפט הבריטית ''Stena Impero''
מכלית הנפט הבריטית ''Stena Impero'' | צילום: stena Bulk