טראמפ: "ספינה אמריקנית יירטה מל"ט איראני במצר הורמוז"

נשיא ארצות הברית טען כי כלי הטיס התקרב לספינה שעגנה במפרץ, ומשלא נענה לאזהרות הרבות להתרחק – פתח לעברו כלי השיט בירי. זריף: "לא מכירים דיווח על מל"ט שהופצץ"

זמן צפייה: 01:03

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, אמר הערב (חמישי) בנאום בבית הלבן כי הצבא האמריקני יירט מל"ט איראני במצר הורמוז. לדבריו, "כלי הטיס הבלתי מאויש התקרב לספינה אמריקנית שעגנה במפרץ, ומשלא נענה לאזהרות הרבות שקראו לו להתרחק – הוא יורט . שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, שנמצא כעת בביקור במטה האו"ם שבניו יורק, אמר כי מדינתו לא מכירה דיווח על מל"ט שהופצץ.

ממשרד ההגנה האמריקני נמסר כי האונייה האמריקנית הייתה במים בין-לאומיים בעת התקרית, ובכלי תקשורת בארה"ב דווח כי המל"ט האיראני הופל תוך שימוש במערכת אלקטרונית, וברשת CNN אף ציינו כי על סיפונה של האונייה שהו כ-2,000 חיילי מארינס.

עוד בחדשות 13:

איראן מפרסמת: כך עצרנו את מכלית הנפט במפרץ הפרסי • תיעוד

איראן: החרמנו מכלית נפט זרה שעליה 12 אנשי צוות

שר החוץ הבריטי: "לא מסכימים עם מדיניות ארה"ב בנוגע לאיראן"

מוחמד ג'וואד זריף, שר החוץ של איראן
מוחמד ג'וואד זריף, שר החוץ של איראן | צילום: רויטרס

בתוך כך, במהלך ביקורו בארה"ב נפגש זריף עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש. בסוכנות הידיעות האיראנית IRNA דווח כי בין היתר השניים שוחחו על מעצר מכלית הנפט האיראנית בידי בריטניה לפני כשבועיים בסמוך לחופי גיברלטר.

לפני כחודש טראמפ הורה על תקיפה באיראן לאחר הפלת המל"ט האמריקני וחזר בו דקות ספורות לפני ביצוע המשימה. טראמפ הסביר אז את החלטתו בטוויטר: "היינו דרוכים ומוכנים לתקוף אתמול בלילה שלושה אתרים שונים וכששאלתי כמה אנשים ימותו, הגנרל ענה לי ש-150. עשר דקות לפני התקיפה הוריתי לעצור אותה - כי זו תגובה לא מידתית להפלת מל"ט".

דבריו של טראמפ מגיעים ברקע ההודעה מוקדם יותר היום של טהראן כי הכוח הימי של משמרות המהפכה עצר ביום ראשון סמוך לאי לראק מכלית זרה שעליה 12 אנשי צוות שלטענתם הבריחו נפט, וכן כי נמצאו חביות רבות ובהן כמיליון ליטרים של נפט. לטענת האיראנים, כלי השיט שידר אותות מצוקה והכוחות חשדו שיש בו תקלה, אך כשהבינו שמדובר במבריחים - השתלטו עליו. השר זריף התייחס לאירוע ואמר כי "לא מדובר במכלית אלא באונייה שנשאה מיליון ליטרים של דלק, האנשים האלו מבריחים את הנפט שלנו".

ממשלת בריטניה הודיעה כי תחקור את הדיווח, וקראה לרשויות האיראניות להפחית את המתיחות. "אנחנו חוקרים את הדיווח לפיו מכלית נפט נעצרה בידי איראן במפרץ הפרסי", מסרה דוברת הממשלה הבריטית. "אנחנו עוקבים אחרי הסיטואציה הביטחונית ומחויבים לשמירת חופש התנועה הימי בהתאם לחוק הבין-לאומי".

ראש הממשלה נתניהו התייחס היום לאיום האיראני בטקס האזכרה לחללי מלחמת לבנון השנייה: ״לא ניתן שום חסינות למי שיירו טילים על ישראל גם אם יסתתרו באזורים צפופי אוכלוסייה. נעשה הכל כדי למנוע פגיעה בחפים מפשע, אבל לא ניתן חסינות למשגרי הטילים ומשלחיהם - לא בלבנון, לא בעזה ולא בשום מקום. העיקרון שמנחה את הממשלה בראשותי הוא פשוט - הקם להורגך השכם למנוע את התחמשותו".

נתניהו במהלך מבצע עמוד ענן
נתניהו במהלך מבצע עמוד ענן | צילום: רויטרס

"ממשלת לבנון אינה מביעה התנגדות להתבססות הצבאית של חיזבאללה בשטחה. גם היא תישא באחריות לתוקפנות הזאת. אם נאלץ לצאת למלחמה נוספת נפעל בעוצמה כבירה ונבטיח את ניצחוננו. היום שוב ראינו את התוקפנות האיראנית באה לידי ביטוי במי המפרץ הפרסי", המשיך נתניהו. "הגיע הזמן שהעולם הנאור כולו יבין את חומרת הסכנה של איראן וחיזבאללה. הגיע הזמן שהעולם כולו יתייצב נגדם. אפילו אם נצטרך לעמוד לבדנו מול איראן וגרורותיה - נעשה זאת".