טראמפ חתם על סנקציות חדשות נגד איראן - חלקן יתמקדו בחמינאי

נשיא ארה"ב הודיע על הצעדים החדשים נגד המדינה, שמגיעים בעקבות הפלת המל"ט האמריקני: "אנחנו לא מחפשים עימות, אבל לא נאפשר לטהראן להמשיך לממן טרור". זריף: "האמריקנים צמאים למלחמה"

זמן צפייה: 00:45

המתיחות במפרץ: נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע היום (שני) על סנקציות חדשות נגד איראן ומסר כי חלקן יתמקדו במנהיג העליון עלי חמינאי - שאמורות למנוע ממנו וממקורביו גישה לכלים כלכליים. כמו כן, הוטלו הגבלות על שמונה בכירים במשמרות המהפכה. לטענתו שר האוצר האמריקני, סטיבן מנוצ'ין, הצעד יקפיא מיליארדי דולרים של נכסים איראניים. עוד נמסר כי במהלך השבוע יפורסמו סנקציות נוספות שיפגעו גם בשר החוץ מוחמד ג'וואד זריף.

"אנחנו לא מחפשים עימות, אבל לא נאפשר לטהראן להמשיך לממן טרור או לפתח נשק גרעיני. הסנקציות שנטיל על איראן לא יפסחו על משרדו של המנהיג העליון חמינאי", אמר הנשיא האמריקני. עם זאת, טראמפ ציין את כוחו של חמינאי ברפובליקה האסלאמית ואת העובדה כי מכבדים אותו שם.

הצעד של נשיא ארצות הברית מגיע ברקע הפלת כלי הטיס האמריקני לפני כשבוע, אך לטענתו "הנסקציות הוטלו ללא קשר להפלת המל"ט". כמו כן הוסיף כי "נשמח לעשות עסקה עם איראן".

לכתבות נוספות בנושא >> 

דיווח: ארה"ב מתכננת מבצעים חשאיים כדי להיאבק בתוקפנות איראן

דקה אחר דקה: כך החליט טראמפ לבטל את התקיפה באיראן

טראמפ: "לא מאמין שאיראן ניסתה להתגרות כשהפילה את המל"ט"

חמינאי
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי | צילום: חדשות 13

קודם לכן העלה טראמפ בציוץ ספקות לגבי המשך המעורבות של ארה"ב במצרי הורמוז. "מדינות רבות משיגות את הנפט שלהן דרך מצרי הורמוז, אז למה אנחנו מגנים על נתיבי שייט של מדינות אחרות ללא תמורה?", שאל "המדינות הללו צריכות להגן על נתיבי הסחר שלהם באזור, שתמיד היה מסוכן. אנחנו כלל לא צריכים להיות שם, שכן ארה"ב הפכה ליצרנית האנרגיה הגדולה בעולם".


בתגובה ענה זריף: "טראמפ צודק ב-100%. לצבא ארה"ב אין שום סיבה להיות במפרץ הפרסי. הסרת החותות האמריקניים משם היא אינטרס אמריקני ושל העולם. כעת זה ברור שארה"ב ובעלות בריתה לא מעוניינות באינטרסים של ארה"ב - הם מתעבים דיפלומטיה וצמאים למלחמה".

מוקדם יותר היום התייחס מפקד חיל הים האיראני, חוסיין חנזאדיף, למתיחות עם ארה"ב באזור המפרץ הפרסי ולהפלת המל"ט האמריקני מעל מצרי הורמוז בשבוע שעבר, ואמר כי "הפעולה הייתה תגובה תקיפה - וניתן לחזור עליה אם צריך", כך דווח בסוכנות הידיעות האיראנית "תסנים".

אמש פורסם כי גורמי צבא ומודיעין אמריקניים פועלים כדי לפתח פעולות חשאיות במטרה להיאבק בתוקפנות האיראנית במפרץ הפרסי, בעידוד הבית הלבן, שמעוניין בפעולות שיסייעו להרתיע את איראן, ומנגד לא יביאו להסלמה ולמלחמה כוללת - כך דיווח ה"ניו יורק טיימס" מפי גורמים אמריקניים.

לפי הדיווח, המטרה היא לפתח מבצעים בדומה למתקפת סייבר שנערכה ביום חמישי, במהלכה נטען כי הותקפו יעד מודיעיני איראני שלדברי גורמים אמריקניים אחראי למתקפות על מכליות הנפט במפרץ הפרסי. מטרת המבצע הייתה לשתק את המחשבים והרשתות בהם השתמש אותו גוף מודיעין, לפחות באופן זמני. במבצע נפרד, דווח כי האמריקנים ניסו להפיל מחשבים ששולטים בשיגור טילים איראניים.

מפרץ, מכלית נפט, עומאן
מאמצי כיבוי לאחר תקיפת מכלית הנפט במפרץ עומאן | צילום: רויטרס

אתמול טראמפ התראיין לרשת NBC והתייחס למתיחות במפרץ: "אני לא מאמין שאיראן ניסתה להתגרות בנו כשהפילה את המל"ט. אני חושב שהם רוצים לקיים משא ומתן ולחתום על עסקה. הם לא אוהבים את המצב שאליו נקלעו, הכלכלה שלהם שבורה לגמרי".

הנשיא הסביר בריאיון מדוע החליט לבסוף שלא להגיב צבאית להפלת המטוס. "הגנרלים אמרו לי שהם מוכנים לפעולה, אבל אני ביקשתי שיגידו לי קודם כמה אזרחים איראנים יהרגו בפעולה. הם חזרו אלי ואמרו שהם מעריכים ש-150 איראנים ימותו", אמר. "חשבתי על זה רגע ואמרתי 'יודעים מה? המטוס שהפילו היה לא מאויש'. זאת לא נראתה לי תגובה פרופורציונלית".

מוקדם יותר התייחס טראמפ לכך שעצר ברגע האחרון תגובה צבאית אמריקנית לאחר הפלת המל"ט באזור דרום איראן, וכתב: "בניגוד לדיווחים, מעולם לא נסוגתי מתקיפה באיראן, רק עצרתי אותה בשלב זה".