איראן: האורניום המועשר שבידינו חצה את הרף המותר בהסכם הגרעין

שר החוץ זריף אמר כי מאגר האורניום המועשר ברמה נמוכה שבידי המדינה חצה את גבול 300 הקילוגרמים, אך טען כי "הצעדים הפיכים" • בכיר בפרלמנט האיראני: "ישראל תושמד בחצי שעה אם ארה"ב תתקוף"

זמן צפייה: 02:17

המתיחות במפרץ: שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, אישר היום (שני) כי מאגר האורניום המועשר ברמה נמוכה שבידי איראן חצה את רף 300 הקילוגרמים המותר לפי הסכם הגרעין משנת 2015, כשבוע וחצי לאחר שאיימה כי תעשה זאת. למרות זאת, הצהיר זריף כי "הצעדים הפיכים" ודובר משרד החוץ עבאס מוסאבי האיץ במדינות אירופה להתערב ולהציל את ההסכם. כמו כן, בכיר בפרלמנט האיראני אמר: "ישראל תושמד בתוך חצי שעה אם ארצות הברית תתקוף אותנו".

מוקדם יותר, סוכנות הידיעות האיראנית "פארס" דיווחה מפי גורמים המעורים בנושא, כי מאגר האורניום המועשר ברמה נמוכה שברשותה עבר לגבולות ה-300 קילוגרמים המותרים. לפי הדיווח, בכיר איראני אמר כי "ההעשרה גברה בימים האחרונים, והיא עוד תעלה הרבה מעבר ל-300 קילוגרמים".

במקביל, ציטטה הבוקר סוכנות הידיעות "תסנים" גורם נוסף שאמר כי "החל מה-7 ביולי איראן תיסוג מהתחייבויות נוספות שנקבעו בהסכם הגרעין". עוד נמסר כי בשלב השני, טהראן לא תגביל עצמה להעשרת אורניום בשיעור של 3.67% - כפי שעשתה עד היום, אך תמשיך את פעילותה בכור המים הכבדים לפי אמות המידה שנקבעו בהסכם הגרעין עם המעצמות.

לכתבות נוספות בנושא >>

איראן מאיימת לצאת מההסכם – בתקווה שארה"ב תפתח במו"מ • פרשנות

טראמפ: "מנהיגי איראן מבינים רק כוח – לארה"ב הצבא החזק בעולם"

טראמפ חתם על סנקציות חדשות נגד איראן – חלקן יתמקדו בחמינאי

נשיא איראן רוחאני
נשיא איראן רוחאני | צילום: רויטרס

בתוך כך, הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית מסרה כי אנשיה נמצאים באיראן ובוחנים את מלאי האורניום המועשר ברמה נמוכה שנמצא ברשות המדינה, וכי הם ידווחו ברגע שיאמתו את המידע החדש. כעת, המעצמות החתומות על ההסכם מול איראן ממתינות להכרעה של הסוכנות שהאיראנים אכן מפרים את התחייבותם. אם אכן יימצא שאיראן מפרה את ההסכם, המעצמות ייאלצו להשיב את הסנקציות נגדה.

באיחוד האירופי יש עמדות שונות לגבי התגובה הדרושה להפרת ההסכם על ידי איראן. לפי ההסכם, כשיש הפרה - סנקציות צריכות להיות מוטלות מחדש מיידית. נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר ביום שבת כי אין כוונה להטיל סנקציות באופן מיידי על טהראן במידה של הפרת מחויבויותיה, אך גרמניה מנגד מפגינה עמדה יותר נוקשה ופורמאלית.

ראש המוסד, יוסי כהן, התייחס היום במהלך כנס הרצליה לאיום האיראני ואמר כי "המוסד מאתר היום הזדמנות נדירה, אולי הראשונה בהיסטוריה של המזרח התיכון, להגיע להבנה אזורית שתוביל להסכם שלום כולל. המאבק נגד יריבים כמו איראן והטרור הג'יהאדיסטי, היחסים הקרובים עם הבית הלבן וערוצי הקשר עם הקרמלין, כולם ביחד מייצרים חלון הזדמנויות אולי חד פעמי".

[brightcove_iframe video_id='news-abroad-20190701-1122' autoplay='0' credit='' desc='יוסי כהן בכנס הרצליה ' kid='1_to18c50l' duration='74'']

ראש המוסד יוסי כהן נואם בכנס הרצליה ה-19
ראש המוסד יוסי כהן נואם בכנס הרצליה ה-19 | צילום: כנס הרצליה

כהן הסביר שמדינות ערב לא מוכנות להשלים עם התוקפנות והסחטנות של טהראן, והצהיר: "אני אומר בוודאות ממקורות המודיעין הישראלי, שאיראן עומדת מאחורי ההתקפות על המכליות במפרץ, הן אושרו על ידי ההנהגה האיראנית ובוצעו על ידי משמרות המהפכה".

ראש המוסד דיבר על המבצע הישראלי שחשף את ארכיון הגרעין האיראני, ואמר: "החומר שהבאנו משם שינה את התייחסות העולם לאיראן. בזכות הפשיטה, הרחקנו את הרפובליקה האסלאמית עוד יותר מנשק גרעיני. רגע מותח במיוחד של המבצע היה ב-31 בינואר, כאשר דווח לנו שיש בכספות גם דיסקים ולא רק מסמכים. לקחנו גם אותם וגילינו בהם סרטים שמתעדים ניסויים של האיראנים".

כזכור, לפני כשבוע וחצי איימו במדינה שיגדילו את המאגר, והוסיפו כי טהראן שוקלת להעשיר אורניום עד רמת 20% - ריכוז ההעשרה מעליו נחשב החומר לשמיש לפצצות אטום. כמו כן, לדברי הדובר של הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית, ייתכן כי המדינה תייצא מים כבדים – דבר שלטענתו לא מפר את ההסכם.

טכנאי בודק שסתומים במתקן אורניום בכור הגרעיני באיראן. לטכנאי הסורי הייתה אזרחות איראנית
טכנאי בודק שסתומים במתקן אורניום בכור הגרעיני באיראן | צילום: רויטרס

נשיא איראן, חסן רוחאני, אמר לאחר ההצהרה כי "לאירופה נותר זמן מועט להציל את הסכם הגרעין", רוחאני הוסיף: "קריסת ההסכם אינו באינטרסים של מדינות אירופה". כמו כן, חבר פרלמנט איראני טען כי מדינתו תפרוש מהסכם הגרעין אם המשא ומתן מול מדינות אירופה בנושא ייכשל. דובר הקרמלין, דימטרי פסקוב, נשאל על ידי עיתונאים לגבי הצהרת איראן. פסקוב טען כי לא ראה את הודעת איראן, אך "עד כה עמדה טהראן בהתחייבויותיה הנובעות מהסכם הגרעין".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס להודעתה של איראן במהלך טקס לזכר נשיאי וראשי ממשלת ישראל שהלכו לעולמם. "היום איראן איימה להעשיר אורניום לרמות גבוהות, מעבר להסכם הגרעין", אמר נתניהו. "זה לא מפתיע אותנו, כי כשהבאנו את הארכיון הסודי מטהראן גילינו עד כמה איראן הפרה את הבטחתה לקהילה הבין-לאומית. במקרה שאיראן תממש את איומיה הנוכחיים ותפר את הסכם הגרעין, הקהילה הבין-לאומית תאלץ להפעיל מיד את הסנקציות. בכל מקרה ישראל לא תיתן לאיראן להשיג נשק גרעיני".

נשיא איראן חסן רוחאני
נשיא איראן חסן רוחאני | צילום: החדשות 13

בעקבות האיום, היועץ האמריקני לביטחון לאומי ג'ון בולטון טען כי יש להגביר את הלחץ על איראן. "העשרת האורניום האיראנית היא 'סחיטה גרעינית' שיש להגיב אליה בלחץ בין-לאומי גובר". פדריקה מוגריני, שרת החוץ של האיחוד האירופי, אמרה: "האינטרסט שלנו הוא לשמור על הסכם הגרעין כפי שהוא. בשנה האחרונה היה קשה מאוד לכל הצדדים לשמור על יישום ההסכם במלואו, איננו מעוניינים להיכנס ל'משחק ההאשמות'".