בשל קשיים משפטיים: נתניהו צפוי למסור את תיק המשפטים כבר מחר

כתב האישום המורכב משלוש פרשות העומד נגד ראש הממשלה כפוף לשימוע מונע ממנו להחזיק בתיק, והוא יצטרך להעבירו לחבר כנסת אחר. בין המועמדים המובילים: זאב אלקין, יריב לוין וציפי חוטובלי

זמן צפייה: 02:05

ישראל בוחרת: בשל שלושת כתבי האישום העומדים נגדו בכפוף לשימוע, ראש הממשלה נתניהו לא יוכל להחזיק בתיק המשפטים – גם לא באופן זמני, או למשך ימים בודדים בלבד. כך נקבע היום (שני) בתום התייעצויות ממושכות של בכירי משרד המשפטים עם משרד ראש הממשלה. נתניהו הבין כי שמירה על תיק המשפטים בידיו עלולה לסבך אותו הן מבחינה חוקית והן מבחינה ציבורית, ועל כן ימנה מחר שר משפטים זמני.

מוקדם יותר הודיע ראש הממשלה כי ימנה שר משפטים חדש בשבוע הבא, וטרם ברור אם המינוי עליו יכריז מחר ימשך עד השבוע הבא - או עד הקמת הממשלה הקבועה בספטמבר. על פי הערכות, שלושת המועמדים המובילים לתפקיד הם חברי מפלגתו של נתניהו: זאב אלקין, ציפי חוטובלי ויריב לוין. בשבוע הבא צפוי סבב נוסף של מינויים זמניים, בהם ייתכן כי ימונה שר תחבורה זמני וישובצו מקומות בקבינט המדיני-בטחוני.

אתמול התייחס יו"ר האיחוד הלאומי, ח"כ בצלאל סמוטריץ', לפיטורי בנט ושקד. "בנסיבות שנוצרו, שבהן ראש החליט לפטר את בנט ושקד שכיהנו מטעם הציונות הדתית, מתבקש שהרב פרץ ואני נתפוס את מקומם במשרדי החינוך והמשפטים", אמר בריאיון ל-"לפני החדשות". "אני לא רואה מצב שחמישה חודשים הציונות הדתית לא תיוצג בממשלה".

רה''מ נתניהו במהלך הצעת החוק לפיזור הכנסת
רה''מ נתניהו במהלך הצעת החוק לפיזור הכנסת | צילום: רויטרס

עוד בחדשות 13:

נתניהו נגד סמוטריץ': "ישראל לא תהיה מדינת הלכה"

סמוטריץ': "רוצים להשיב לישראל את משפט התורה"

גבאי: בחירות לראשות העבודה ייערכו בקרוב; לא יתקיימו פריימריז

בחגיגות יום ירושלים במרכז הרב, שהתקיימו בערב, אמר סמוטריץ', כי הוא מעוניין בתיק המשפטים וכי מפלגתו שואפת "להשיב את משפט התורה". היום חזר סמוטריץ' על הדברים בריאיון לרשת ב'. "בוודאי שרצונותיי בטווח הארוך הם שמדינת ישראל תתנהל על פי התורה", אמר. "אני סמוך ובטוח שעם ישראל יראה כמה משפט התורה הוא נכון, צודק, מוסרי והומני. זו מדינה יהודית, בעזרת ה' היא תחזור להתנהל כפי שפעלה בימי דוד ושלמה, על פי משפט התורה, כמובן בהתאמה לימינו אנו".

עוד הוסיף בריאיון יו"ר האיחוד הלאומי כי "חוקי התורה עדיפים בהרבה על מדינת ההלכה שיצר כאן אהרון ברק", ותמה - "למה כשקובעים את ההלכות אהרן ברק ועוד קבוצה קטנה של שופטים שלא נבחרו זה בסדר?". לדבריו, "אני חושב שדיני ממונות על פי משפט התורה הרבה יותר נכונים וצודקים. צריך לחזק את בתי הדין הרבניים ולאפשר סמכות שיפוט בבוררות ובנושאים נוספים. עם ישראל הוא עם מיוחד, עם שקיבל תורה וצריך לחיות על פי חיים של תורה". עם זאת סמוטריץ' גם סייג ושמר על עמימות: "חלק גדול מהחוק הישראלי הנוכחי יכול להישאר במסגרת משפטי התורה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לסערה שעוררו דבריו של יו"ר האיחוד הלאומי בצלאל סמוטריץ', כי הוא שואף למדינה שתתנהל לפי משפט התורה. "מדינת ישראל לא תהיה מדינת הלכה", צייץ נתניהו בחשבון הטוויטר שלו.

בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ' | צילום: חדשות עשר

לאור דבריו של סמוטריץ', יו״ר מרצ, ח״כ תמר זנדברג, פנתה ליועץ המשפטי לממשלה, בבקשה שיווחה דעתו בנוגע למינוי אפשרי של יו"ר האיחוד הלאומי לשר המשפטים. "בדבריו חותר תחת עקרונותיה הדמוקרטים של מדינת ישראל ומצהיר כי ישתמש בתיק המשפטים על מנת להגשים חזון זה, כתבה. "בנסיבות אלה, קיים חשש אמיתי שתפקיד שר המשפטים ישמש כחתירה תחת מרכיבה הדמוקרטי של מדינת ישראל ואבקש את חוות דעתך הדחופה בנושא מינוי עתידי של ח״כ סמוטריץ׳ לתפקיד שר המשפטים".

בתגובה, העלה סמוטריץ' פוסט לחשבון הפייסבוק שלו ובו התייחס לביקורת כלפיו. "יש גם מקום רב לדמוקרטיה במשפט התורה. דוקטרינות רבות במשפט העברי מאפשרות לציבור את ענייניו ולקבוע את חוקיו. זריקת המונח המפחיד 'מדינת הלכה' לאוויר והפרחת סיסמאות חסרות בסיס הן פופוליזם זול שמתאים אולי לקמפיין של פוליטקאים קטנים כמו ליברמן, שלא חדל לזלזל באינטיליגנציה של הציבור".

"לא נחזור לימי התנ"ך. המציאות החברתית בימי התנ"ך הייתה שונה והמציאות הנוכחית שהיא מבחינות רבות טובה, מתוקנת ומתקדמת בהרבה - דורשת התייחסות שונה. אני מתעקש על המונח 'תורה' ומשתדל להתשמש בו לצד השימוש במונח שכבר התקבל בציבוריות הישראלית - 'המשפט העברי', פשוט כי הגיע הזמן שנפסיק לפחד מהמילה הזו. התורה היא הבסיס לקיומינו. היא שמרה עלינו אלפי שנים כשעמים אחרים עלו וירדו מעל בימת ההיסטוריה, והיא תבסס אט אט גם את הלאומיות המתחדשת שלנו בארץ ישראל".

איילת שקד ונפתלי בנט בהצהרה לתקשורת
איילת שקד ונפתלי בנט בהצהרה לתקשורת | צילום: רויטרס

כאמור, אתמול הודיע ראש הממשלה נתניהו על העברתם של השרים איילת שקד ונפתלי בנט מתפקידיהם כשרים בממשלה ובקבינט. זאת, כפי שפורסם בחדשות 13. הנימוק הרשמי של נתניהו להחלטה היה שהיות שהשניים כבר לא מיוצגים בכנסת, הרי שהם חסרי גיבוי פוליטי לכהן בתפקידים הבכירים. בטרם מסר הודעתו, ביקש ראש הממשלה מבכירי איחוד מפלגות הימין, רפי פרץ ובצלאל סמוטריץ', שיכתבו מכתב ובו ידרשו את פיטורי בנט ושקד. השניים סירבו להיענות לבקשה.

השרים בנט ושקד מסרו בתגובה: "אנו מודים מעומק הלב לציבור הישראלי על הזכות הנדירה שנפלה בחלקנו לשרת אותו בתפקידינו כשרי החינוך והמשפטים. כל שעשינו היה למען טובת מדינת ישראל ואזרחיה. נעביר בצורה סדורה את המשרדים שבראשם עמדנו לידי השרים שיחליפו אותנו, על מנת לקיים תפקוד רציף וטוב של משרדי החינוך והמשפטים, ועל מנת ששנת הלימודים הבאה תיפתח כסדרה״.