ללא בנט ושקד: נתניהו שוקל לשנות את הרכב ממשלת המעבר

יתכן ותיק העלייה והקליטה יועבר לזאב אלקין, הנמצא בקשרים קרובים עם יוצאי ברה"מ לשעבר, במטרה לכרסם בכוחו של ליברמן. גלנט המכהן בתפקיד צפוי לקבל מינוי בכיר יותר • פרסום ראשון

זמן צפייה: 01:34

פרסום ראשון: ראש הממשלה בנימין נתניהו שוקל לבצע שינויים בממשלת המעבר שתכהן עד הבחירות שיתקיימו בספטמבר. בשיחות פנימיות עם יועציו עלתה האפשרות למנות את זאב אלקין לשר העלייה והקליטה – זאת במסגרת מלחמת החורמה שהכריז ראש הממשלה על יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן. אלקין דובר רוסית ומגיע מקהילת יוצאי ברית המועצות לשעבר, ויהיה לו יתרון בשכנוע העולים במרכזי הקליטה על פני יואב גלנט המכהן כיום בתפקיד. גלנט יאלץ לוותר על התיק שניתן לו בתמורה לעריקתו ממפלגת "כולנו" לפני כמה חודשים, וככל הנראה יקבל תפקיד בכיר יותר - אשר לא ידוע לפי שעה.

נתניהו שוקל גם לפטר את השרים בנט ושקד, ולהעביר את התפקידים הבכירים לחברי מפלגתו – צעד ששקל לבצע גם בממשלת המעבר הקודמת, אך לא הוציא לבסוף לפועל.

שרת התרבות, מירי רגב, תקפה הערב (שבת) בריאיון ל-"המטה המרכזי" את יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, על כך שסירב להיכנס לממשלת נתניהו. "ליברמן לא אמר את האמת, הוא לא אמר באף שלב שהוא לא הולך עם הליכוד", אמרה רגב. "גם במהלך המשא ומתן הוא הצהיר שהוא הולך עם נתניהו. מה שהיה לו בראש הוא לא סיפר לאף אחד. זאת הייתה גחמה אישית ואופורטוניסטית".

עוד בחדשות 13:

גבאי: "בבחירות הקרובות העבודה תתמזג עם מרצ או עם כחול לבן"

"בחירות מיותרות": תגובות חריפות במערכת הפוליטית לאחר ההצבעה

חידת נתניהו-ליברמן: 30 שנה של אינטרסים, איחודים ופילוגים

נתניהו, בנט ושקד
נתניהו, בנט ושקד | צילום: רויטרס

רגב התייחסה גם לשאלה מדוע פוזרה הכנסת במקום לאפשר לנשיא ריבלין להטיל את הרכבת הממשלה על חבר כנסת אחר. "נתניהו לא יכול היה להרכיב ממשלה עם מרחב תמרון כל כך צר. אם ראש הממשלה נתניהו לא הצליח, בוודאי שגנץ לא היה מצליח. גם אם היו מורדים בליכוד והוא היה מכניס את ליברמן – הוא לא היה מצליח להגיע ל-61 מנדטים. לכן במקום לבזבז עוד זמן – הוחלט ללכת לבחירות".

כזכור, ביום חמישי, בתום דיון של 12 שעות במליאה, אושר החוק לפיזור הכנסת ה-21. 74 חברי כנסת תמכו בהצעה, 45 התנגדו. הליכוד, ש"ס, יהדות התורה, ישראל ביתנו, כולנו, איחוד מפלגות הימין, רע"ם-בל"ד וחד"ש-תע"ל הצביעו בעד ההצעה. ואילו, כחול לבן, העבודה ומרצ התנגדו. רק ח"כ רועי פולקמן (כולנו) לא נכח בהצבעה.

לאחר ההצבעה אמר ראש הממשלה נתניהו: "לא חסכתי כול מאמץ כדי למנוע בחירות מיותרות. העם אמר את דברו, הוא קבע שאני אהיה ראש הממשלה, אבל ליברמן רצה להפיל את הממשלה - והוא גורר מדינה שלמה לבחירות, בפעם השנייה בשמונה חודשים".

סיעת הליכוד בראשות בנימין נתניהו בכנסת
סיעת הליכוד בראשות בנימין נתניהו בכנסת | צילום: החדשות 13

"60 מתוך 65 מנדטים שניתנו לימין עשו בדיוק את מה שהבטיחו לעשות - ומפלגה אחת עשתה את ההפך הגמור", הצהיר ראש הממשלה. "ליברמן הוליך שולל את מצביעיו. הוא הציב דרישה לאחר דרישה, ובכל פעם שהן נענו – עלתה דרישה חדשה. סגרנו עם כל המפלגות חוץ מאחת. ליברמן לא התכוון להגיע להסכמות. הוא רצה בצורה הכי ברורה להפיל את הממשלה הזאת, והוא עושה את זה משיקולים של לקושש עוד כמה קולות. בגלל גחמות אישיות הוא גורר מדינה שלמה לעוד חצי שנה של בחירות – אחרי שגרר אותנו כבר פעם אחת. ליברמן הוא עכשיו חלק מהשמאל".

מסקר חדשות 13 שנערך ביום חמישי עולה כי 38% מהישראלים תולים את האשמה בבחירות החוזרות בראש הממשלה בנימין נתניהו, ואחוז זהה מתוך הנשאלים תולים את האחריות ביו"ר מפלגת ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן. 12% ענו כי המפלגות החרדיות אשמות, ואילו 12% נוספים ענו כי אינם יודעים.

בחירות 2019
בחירות 2019

עוד עולה מתוך הסקר, כי אם הבחירות היו מתקיימות היום, ישראל ביתנו הייתה עולה משמעותית בכמות המנדטים שלה וזוכה לתשעה מנדטים - ארבעה יותר ממה שקיבלה בבחירות האחרונות. עוד עולה כי איחוד של הליכוד ומפלגת כולנו יקבל 36 מנדטים. כמו כן, עולה כי כחול לבן תיחלש ותעמוד על 33 מנדטים, שניים פחות ממה שזכתה לו בבחירות האחרונות.

לשבעה מנדטים יזכו ש"ס, איחוד מפלגות הימין, יהדות התורה וחד"ש-תע"ל. מרצ תזכה לשישה מנדטים, והעבודה ובל"ד רע"מ ינועו סביב אחוז החסימה עם ארבעה מנדטים כל אחת. נוסף לכך, 3.9% מהנשאלים ענו כי יצביעו למפלגה אחרת ו-17.4% השיבו כי לא יודעים או לא מתכננים להצביע.