נתניהו פיטר את נפתלי בנט ואיילת שקד מהממשלה

כפי שפורסם לראשונה בחדשות 13, ראש הממשלה הודיע לשניים על העברתם מתפקידיהם בממשלה ובקבינט. השרים בתגובה: "כל שעשינו היה למען טובת המדינה ואזרחיה - מודים על הזכות לשרת את הציבור"

זמן צפייה: 00:56

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הודיע היום (ראשון) על העברתם של השרים איילת שקד ונפתלי בנט מתפקידיהם כשרים בממשלה ובקבינט. זאת, כפי שפורסם אמש בחדשות 13. הנימוק הרשמי של נתניהו להחלטה היה שהיות שהשניים כבר לא מיוצגים בכנסת, הרי שהם חסרי גיבוי פוליטי לכהן בתפקידים הבכירים.

השרים בנט ושקד מסרו בתגובה: "אנו מודים מעומק הלב לציבור הישראלי על הזכות הנדירה שנפלה בחלקנו לשרת אותו בתפקידינו כשרי החינוך והמשפטים. כל שעשינו היה למען טובת מדינת ישראל ואזרחיה. נעביר בצורה סדורה את המשרדים שבראשם עמדנו לידי השרים שיחליפו אותנו, על מנת לקיים תפקוד רציף וטוב של משרדי החינוך והמשפטים, ועל מנת ששנת הלימודים הבאה תיפתח כסדרה״.

הבוקר ביקש ראש הממשלה מבכירי איחוד מפלגות הימין, רפי פרץ ובצלאל סמוטריץ', שיכתבו מכתב ובו ידרשו את פיטורי בנט ושקד. השניים סירבו להיענות לבקשה.

עוד בחדשות 13:

ללא בנט ושקד: נתניהו שוקל לשנות את הרכב ממשלת המעבר

גבאי: בחירות לראשות העבודה ייערכו בקרוב; לא יתקיימו פריימריז

סמוטריץ': "איילת שקד נטשה ופילגה – למה שתהיה מספר אחת?"

בכיר כחול לבן, יאיר לפיד, התייחס לפיטורי השרים בחשבון הטוויטר שלו. "נתניהו פיטר את בנט ושקד כי: 1. הוא פחד שיעשו עבודה רעה? 2. הוא פחד שיעשו עבודה טובה? 3. כבר לא אכפת לו מכלום. 4.כל התשובות נכונות".

טרם ידוע מי ימונה לתפקידים במקום השרים שפוטרו. פרץ וסמוטריץ' הביעו עניין בקבלת התיקים, אך עדיין לא ברור אם בליכוד יסכימו להעניק להם אותם.

בתוך כך, היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, מסר לרה"מ נתניהו את חוות דעתו, לפיה הממשלה יכולה למנות שרים מבין חברי הכנסת המכהנים ללא צורך באישור הכנסת.משמעות הדבר היא שנתניהו יוכל למנות את סמוטריץ' ופרץ לתפקיד שרים מבלי שיידרש לאישור הכנסת לשם כך. עם זאת, המינוי יצטרך להיות קבוע, והוא לא יוכל למנותם לממלאי מקום.

נתניהו, בנט ושקד
נתניהו, בנט ושקד | צילום: רויטרס

אתמול, כאמור, פורסם לראשונה בחדשות 13 דבר כוונתו של ראש הממשלה לבצע שינויים בממשלת המעבר שתכהן עד הבחירות שיתקיימו בספטמבר. כפי שדווח, נתניהו שוקל להעביר את התפקידים הבכירים של בנט ושקד לחברי מפלגתו – צעד ששקל לבצע גם בממשלת המעבר הקודמת, אך לא הוציא לבסוף לפועל.

בשיחות פנימיות עם יועציו עלתה האפשרות למנות את זאב אלקין לשר העלייה והקליטה – זאת במסגרת מלחמת החורמה שהכריז ראש הממשלה על יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן. אלקין דובר רוסית ומגיע מקהילת יוצאי ברית המועצות לשעבר, ויהיה לו יתרון בשכנוע העולים במרכזי הקליטה על פני יואב גלנט המכהן כיום בתפקיד. גלנט יאלץ לוותר על התיק שניתן לו בתמורה לעריקתו ממפלגת "כולנו" לפני כמה חודשים, וככל הנראה יקבל תפקיד בכיר יותר - אשר לא ידוע לפי שעה.

נפתלי בנט ואיילת שקד
נפתלי בנט ואיילת שקד | צילום: Mark Neyman

מוקדם יותר היום, התייחס בכיר איחוד מפלגות הימין, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', לאפשרות כי שרת המשפטים איילת שקד תעמוד בראש המפלגה בבחירות הקרובות ואמר: "לא ברור למה שאיילת תהיה מספר אחת. נניח שהיא רוצה לחזור - בסדר, מאיפה הציפייה הזו? נטשת, ריסקת, פילגת, עשית טעות שכתוצאה ממנה כל מדינת ישראל נמצאת בסחרור, את רוצה לחזור? אפשר לשקול זאת חיובית, אני לא חושב שיש סיבה בעולם כמספר אחת". הדברים נאמרו בריאיון לגלי צה"ל.

בריאיון, הבהיר סמוטריץ' כי הוא בעד חיבורים בין סיעות ימין, ואמר כי לדעתו מפלגתו צריכה להיות הבסיס לכל חיבור כזה. "אי אפשר לדעת איך נרוץ בבחירות, אני מקווה שמימין לליכוד תהיה מפלגה אחת בלבד ושאחרים שלא יצליחו להשתלב בה לא יכניסו את כולנו להרפתקאות נוספות. הפיצולים האלה גרמו לנו נזקים גדולים", אמר חבר הכנסת.

סמוטריץ, שקד ובנט
סמוטריץ, שקד ובנט | צילום: חדשות עשר, רויטרס

"אחרי ההתנהלות חסרת האחריות של ליברמן, האחראים השניים לכך שאנחנו הולכים לבחירות שניות ולא מצליחים להקים ממשלת ימין זה הימין החדש, שלקחה הימור מסוכן, והסיכון התממש והיא לא עברה את אחוז החסימה ואיבדה לנו הרבה מאוד קולות לימין", הוסיף סמוטריץ'. "אם בנט ושקד היו עוברים או נשארים איתנו והיינו מקבלים עוד שניים-שלושה מנדטים, הייתה לנו היום ממשלת ימין מצוינת".

"פוליטיקה זה לא סטארט אפ, לא לוקחים בה הימורים. זה חוסר אחריות להתנהג ככה במערכת פוליטית", תקף בכיר איחוד מפלגות הימין. "כולם צריכים לשים את טובת העניין לנגד עיניהם, השאלה היא לא איך אדם כזה או אחר חוזר לחיים הפוליטיים אלא איך תהיה מפלגה אחת שתמקסם את הקולות שמימין לנתניהו".