סמוטריץ': "רוצים להשיב לישראל את משפט התורה"

יו"ר האיחוד הלאומי שב ואמר בחגיגות יום ירושלים כי הוא מעוניין להחליף את איילת שקד במשרד המשפטים. בריאיון לרשת ב' הוסיף: "דיני הנזיקין של התורה הם הרבה יותר צודקים ונכונים"

זמן צפייה: 02:33

יו"ר האיחוד הלאומי, בצלאל סמוטריץ', אמר אתמול (ראשון) בחגיגות יום ירושלים במרכז הרב, כי הוא מעוניין בתיק המשפטים וכי מפלגתו רוצה "להשיב את משפט התורה".

היום חזר סמוטריץ' על הדברים בריאיון לרשת ב'. "בוודאי שרצונותיי בטווח הארוך הם שמדינת ישראל תתנהל על פי התורה", אמר. "אני סמוך ובטוח שעם ישראל יראה כמה משפט התורה הוא נכון, צודק, מוסרי והומני. זו מדינה יהודית, בעזרת ה' היא תחזור להתנהל כפי שפעלה בימי דוד ושלמה, על פי משפט התורה, כמובן בהתאמה לימינו אנו".

לכתבות נוספות בנושא:

סמוטריץ': "מתבקש שהרב פרץ ואני נתפוס את מקומם של בנט ושקד"

נתניהו פיטר את נפתלי בנט ואיילת שקד מהממשלה

סקר: ליברמן מתחזק ל-9 מנדטים, איחוד של הליכוד וכולנו - 36

סמוטריץ' נואם בישיבת מרכז הרב
סמוטריץ' נואם בישיבת מרכז הרב | צילום: חדשות 13

עוד הוסיף בריאיון יו"ר האיחוד הלאומי כי "חוקי התורה עדיפים בהרבה על מדינת ההלכה שיצר כאן אהרון ברק", ותמה - "למה כשקובעים את ההלכות אהרן ברק ועוד קבוצה קטנה של שופטים שלא נבחרו זה בסדר?". לדבריו, "אני חושב שדיני ממונות על פי משפט התורה הרבה יותר נכונים וצודקים. צריך לחזק את בתי הדין הרבניים ולאפשר סמכות שיפוט בבוררות ובנושאים נוספים. עם ישראל הוא עם מיוחד, עם שקיבל תורה וצריך לחיות על פי חיים של תורה". עם זאת סמוטריץ' גם סייג ושמר על עמימות: "חלק גדול מהחוק הישראלי הנוכחי יכול להישאר במסגרת משפטי התורה".

לאור דבריו של סמוטריץ', יו״ר מרצ, ח״כ תמר זנדברג, פנתה ליועץ המשפטי לממשלה, בבקשה שיווחה דעתו בנוגע למינוי אפשרי של יו"ר האיחוד הלאומי לשר המשפטים. "בדבריו חותר תחת עקרונותיה הדמוקרטים של מדינת ישראל ומצהיר כי ישתמש בתיק המשפטים על מנת להגשים חזון זה, כתבה. "בנסיבות אלה, קיים חשש אמיתי שתפקיד שר המשפטים ישמש כחתירה תחת מרכיבה הדמוקרטי של מדינת ישראל ואבקש את חוות דעתך הדחופה בנושא מינוי עתידי של ח״כ סמוטריץ׳ לתפקיד שר המשפטים".

בתגובה לדברים אמר ח"כ עודד פורר ממפלגת ישראל ביתנו: "יצא המרצע מן השק. כעת ברור לכולם איזו ממשלה רצה נתניהו להקים כאן ועד כמה הוא נכנע במו"מ לכל דרישה של הסיעות החרדיות והחרד"ליות. ציפיתי שהליכוד יתייצב לימיננו בשמירה על מדינת ישראל כמדינה יהודית ומניעת הפיכתה למדינת הלכה, אך לצערי מצאתי את הליכוד נגרר אחרי יוזמות של כפייה דתית". לדבריו, "המחנה הלאומי תמיד כיבד את המסורת, אך באותה מידה גם התנגד לכפייה הדתית. ישראל ביתנו נותרה המעוז האחרון של שפיות".

עודד פורר
עודד פורר | צילום: החדשות 13
שלי יחימוביץ'
שלי יחימוביץ' | צילום: חדשות עשר

ח"כ שלי יחימוביץ' ממפלגת העבודה התייחסה גם היא לדבריו של סמוטריץ' בחשבון הטוויטר שלה: "למעשה סמוטריץ' מציע לאסור על משכב זכר, להתיר לגבר לגרש את אשתו אם לא תעשה את מטלות הבית, להשאיר את זכות הקניין לבעל בלבד, להחזיר את העבדות ואת הסקילה. זה מועמד לתיק המשפטים או החינוך, לא שיכור שממלמל חזונות ברחוב. גל השמרנות החדשה-עתיקה, עם ראש ממשלה שמוכן למכור הכל כדי לא ללכת לכלא, הוא סכנה אדירה לחרות האנושית שלנו".

בנט וסמוטריץ'
בנט וסמוטריץ' | צילום: רויטרס, gettyimages

יו"ר האיחוד הלאומי התייחס גם לבחירות החוזרות, וקרא לחבירה בגוש הימין: "אני מזמין את השר בנט להתחבר לאיחוד מפלגות הימין. אני בטוח שהוא לא יחזור על הטעות וירוץ שוב לבד – אנחנו לא יכולים הרשות לעצמנו עוד פעם פיצולים במחנה". כמו כן, הכחיש שהיה מעורב בפיטוריהם של בנט ושקד: "לא הייתה לי ולפרץ שום יד בפיטורים, גם לא חשבתי שזה מהלך נכון. לו היינו רוצים בכך היינו מקדמים זאת בבחירות הקודמות כשהם התמודדו נגדנו".

סמוטריץ' חזר בריאיון על התביעה שלו ושל יו"ר הבית היהודי רפי פרץ לקבל את תיקי החינוך והמשפטים: "אני לא לוקח את התיק הזה כמקפצה למשהו אחר, אני מוכן לקחת על שכמי את המשימה בשמחה רבה. ברור לי שזו ממשלת מעבר וידיה כבולות - את החותם האמיתי אוכל להטביע בעזרת השם בקדנציה הבאה".

כאמור, נתניהו, הודיע אתמול על העברתם של השרים איילת שקד ונפתלי בנט מתפקידיהם כשרים בממשלה ובקבינט. זאת, כפי שפורסם אמש בחדשות 13. הנימוק הרשמי של נתניהו להחלטה היה שהיות שהשניים כבר לא מיוצגים בכנסת, הרי שהם חסרי גיבוי פוליטי לכהן בתפקידים הבכירים.

השרים בנט ושקד מסרו בתגובה: "אנו מודים מעומק הלב לציבור הישראלי על הזכות הנדירה שנפלה בחלקנו לשרת אותו בתפקידינו כשרי החינוך והמשפטים. כל שעשינו היה למען טובת מדינת ישראל ואזרחיה. נעביר בצורה סדורה את המשרדים שבראשם עמדנו לידי השרים שיחליפו אותנו, על מנת לקיים תפקוד רציף וטוב של משרדי החינוך והמשפטים, ועל מנת ששנת הלימודים הבאה תיפתח כסדרה".