טראמפ: "נצרף עוד מדינות להסכם, אולי גם את איראן"

רגע לפני טקס החתימה, רה"מ נפגש עם נשיא ארה"ב בבית הלבן: "יש לך את המפתח לליבם של הישראלים". טראמפ: "אפילו לביבי נמאס ממלחמות, מביאים שלום למזרח התיכון בלי שפיכות דמים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ורעייתו מלניה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ורעייתו מלניה | צילום: רויטרס

חותמים שלום: דקות בודדות לפני שייערך טקס החתימה על הסכם נרמול היחסים עם איחוד האמירויות והצהרת השלום עם בחריין, ראש הממשלה בנימין נתניהו נועד עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בבית הלבן, שם הצהיר טראמפ כי מדינות נוספות יכריזו בקרוב על נרמול יחסים עם ישראל - אולי אפילו איראן.

"אני מאמין שאיראן רוצה לעשות הסכם", טען הנשיא, "התמ"ג שלה ירד ואני רוצה שהיא תשגשג כמדינה. אני חושב שאנחנו צריכים לחכות אחרי הבחירות ואז נעשה עסקה יותר טובה. אנחנו נעזור להם והם יהיו מרוצים".

"כל המדינות רוצות שלום, הן נלחמו זמן רב מדי וכבר עייפות מלהילחם. אתם תוכלו לצפות ולראות הצהרות שלום נוספות בעתיד, תהיו עדים להרבה פעילות חיובית במזרח התיכון", הוסיף. "אנחנו במגעים מתקדמים עם חמש מדינות נוספות. ישראל כרגע היא הכי פחות מבודדות משאי פעם הייתה".

עוד בחדשות 13:

היסטוריה בבית הלבן: כך ייראה טקס החתימה על הסכמי השלום

אשכנזי: "קורא לפלסטינים לגלות אחריות ולחזור לשולחן המו"מ"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה, נשיא ארה''ב דונלד טראמפ ורעייתו מלניה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה, נשיא ארה''ב דונלד טראמפ ורעייתו מלניה | צילום: רויטרס

בפגישה, שבה נכחו גם מלניה טראמפ ושרה נתניהו, העניק טראמפ לנתניהו מפתח, והסביר כי זה "מפתח למדינה שלנו, ללבבות שלנו, ללב שלי ושל רעייתי". בתום הפגישה הזו צפויים השניים להמשיך לפגישה נוספת במעמד נציגי ארבע המדינות. לפי בכיר אמריקני, עומאן צפויה לשלוח נציג מטעמה לטקס.

"אתה מנהיג מצוין כבר תקופה ארוכה - וזה משהו מיוחד", המשיך הנשיא לשבח את נתניהו. "זה יבוא לידי ביטוי בטקס ברחבה בחוץ. האירוע הזה הוא מכונן וחשוב שאתה כאן", סיכם. "תודה רבה", השיב ראש הממשלה, "יש לך את המפתח לליבם של אזרחי ישראל. כולם מודים לך עבור כל מה שעשית למען העם היהודי".

בתשובה לשאלה שנשאל, אמר טראמפ כי מה שהעולם וישראל מקבלים מההסכם זה בעיקר שלום, "יותר מכל דבר אחר", לדבריו. "איחוד האמירויות היא מעמצה חשובה מאוד באזור. הם רצו לעשות את זה כבר זמן מה".

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

גם הפעם התייחס לטראמפ לסוגיית מכירת מטוסי ה-F35 לאמירויות בעקבות ההסכם, ואמר: "אנחנו נפתור את זה. אנחנו נלחמנו לצד איחוד האמירויות בארבע מלחמות והן היו נאמנות לנו. כעת, היחסים שלנו טובים מאי פעם".

בהמשך התייחס לסוגייה הפלסטינית, ואף פירט כי לתחושותיו, גם הם יחתמו בקרוב על הסכם כזה או אחר עם ישראל. "ברור שנדבר איתם, הם עשו דרך ארוכה. היינו משלמים להם 750 מיליון דולר אבל הם היו צועקים 'מוות לישראל' ומדברים רעות על ארה"ב - אז עצרתי את זה".

"ישראל רוצה שלום", הבהיר הנשיא, "יש לה צבא חזק, ציוד טוב ויש להם את הכול הכי טוב, ואחרי כל השנים האלו - אפילו נתניהו התעייף ממלחמות. זו מדינה חזקה עם עוצמה צבאית רבה שבאמת רוצה שלום, ואני נותן לראש הממשלה הרבה קרדיט על כך".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה, נשיא ארה''ב דונלד טראמפ ורעייתו מלניה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה, נשיא ארה''ב דונלד טראמפ ורעייתו מלניה | צילום: רויטרס

מוקדם יותר הערב, נפגש טראמפ עם שר החוץ של בחריין, עבד אל-לטיף אל-זיאני, וכן עם שר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן-זייד. "שלום הוא משהו שצריך תמיד לעשות עם הרבה התרגשות ועם הרבה תקווה", אמר בן-זייד. "איחוד האמירויות שמחה לשחק תפקיד עבור השלום, ולא רק עבורה - אלא עבור כל האזור".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן-זייד
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן-זייד | צילום: רויטרס

בקרוב יצעדו טראמפ, נתניהו, אל-זיאני ובן-זייד לעבר המדשאה הדרומית, שם כל אחד מהם צפוי לחתום על ההסכמים ולשאת נאום. בתום הטקס יושמעו ההמנונים של המדינות, ובשעה 20:00 תתקיים ארוחת צהריים בהשתתפות כל המשלחות. נוסח ההסכמים יפורסם רק אחרי החתימה.

"היום זה יום היסטורי המייצג את הניצחון של הדיפלומטיה לאחר שלאנשים נמאס מקונפליקטים", אמר שגריר איחוד האמירויות בארה"ב יוסף אל-עותייבה. "ההזדמנויות, היציבות והשגשוג שהולכים לבוא בעקבות החתימה על ההסכמים יועילו למדינות שיחתמו על ההסכמים - וגם לאזור".

שר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן-זייד ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ
שר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן-זייד ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

לדבריו של אל-עותייבה, "צעירים באיחוד האמירויות ובישראל יוכלו להיפגש, לדבר זה עם זה וללמוד זה מזה. זה בדיוק מה ששלום מאפשר - אנשים לומדים זה מזה ועושים שינוי. אני כבר לא יכול לחכות שיום אחד אספר לילדיי מה היום הזה אומר לגבינו".

בכיר בממשל טראמפ הבהיר כי עטיית מסכות במהלך הטקס לא תהיה בגדר חובה, אך המשלחת הישראלית צפויה לעטות אותן. הבכיר טען גם כי יתאפשרו לחיצות ידיים, כי כולם נבדקו לקורונה. זאת לאחר מחלוקת בין הישראלים לאמריקנים בנוגע לנהלי ההיגיינה בטקס בצל הקורונה. עוד ציין אותו בכיר כי נושא הסיפוח נידון כבר בהצהרה המשותפת, ולכן לא יידרשו לכך ביום החתימה.

כזכור, ב-13 באוגוסט הודיע טראמפ כי בתיווך מדינתו הושג הסכם היסטורי בין ישראל לאיחוד האמירויות שיוביל לנרמול היחסים בין המדינות. זאת, בתמורה לכך שישראל תדחה את מהלך הסיפוח. בעקבות ההכרזה, כשבועיים וחצי לאחר מכן המריאה לראשונה משלחת ישראלית מקצועית יחד עם משלחת אמריקנית לאבו דאבי בטיסת אל-על שיצאה מנתב"ג ועברה דרך שמי סעודיה. בראש המשלחת הישראלית עמד ראש המל"ל מאיר בן שבת.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עם שר החוץ של בחריין, עבד אל-לטיף אל-זיאני
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עם שר החוץ של בחריין, עבד אל-לטיף אל-זיאני | צילום: רויטרס

ביום שישי האחרון סיכמו ישראל ובחריין על כינון יחסים דיפלומטיים מלאים בין המדינות. בהצהרה משותפת, שפרסם הנשיא האמריקני בחשבון הטוויטר שלו, נכתב כי ההחלטה התקבלה במהלך שיחה שנערכה היום בין מלך בחריין חמד בן עיסא אאל ח'ליפה, ראש הממשלה בנימין נתניהו והנשיא טראמפ.

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן-זייד ושר החוץ של בחריין, עבד אל-לטיף אל-זיאני
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן-זייד ושר החוץ של בחריין, עבד אל-לטיף אל-זיאני | צילום: רויטרס