ישראל ואיחוד האמירויות הסכימו על נרמול היחסים; הסיפוח יידחה

בתיווך אמריקני, המדינות הסכימו כי ישראל תשהה את החלת הריבונות בתמורה לנורמליזציה של היחסים ביניהן. טראמפ: "פריצת דרך ענקית, הסכם שלום בין שתי חברותינו". נתניהו: "יום היסטורי"

זמן צפייה: 13:23

ישראל ואיחוד האמירויות הצהירו היום (חמישי) על הסכם היסטורי של נרמול היחסים בין המדינות, בתמורה להשהיית החלת הריבונות. ההסכם נעשה בתיווך אמריקני. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כתב: "פריצת דרך ענקית היום, הסכם שלום בין שתי חברותינו, ישראל והאמירויות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס ואמר כי מדובר ב"יום היסטורי". מחמד בן זאיד, יורש העצר של איחוד האמירויות, אישר את הדברים וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "בשיחת טלפון שערך טראמפ עם נתניהו, הוסכם על הפסקת תוכנית הסיפוח והוסכם גם כי איחוד האמירויות וישראל יניחו מפת דרכים לקראת חניכת שיתוף פעולה בין שתי המדינות – כשמטרה תהיה הקמה של יחסים בילאטרלים".

משרד החוץ של האמירויות ציין כי משלחות של האמירויות וישראל יפגשו בשבועות הקרובים כדי לחתום על הסכמים, בין השאר בנוגע לטיסות ישירות ותיירות. שגריר האמירויות בוושינגטון  הוסיף: "בקרוב נקיים שיחות עם ישראל לגבי הנפקת ויזות לביקורים".

לכתבות נוספות בנושא >>

רה"מ: נכריז על שיתוף פעולה עם איחוד האמירויות במאבק בקורונה

בכיר באיחוד האמירויות: "הצהרות ישראל על סיפוח חייבות להיפסק"

גדר ההפרדה בגדה המערבית
גדר ההפרדה בגדה המערבית | צילום: רויטרס

טראמפ אמר בנאום אחרי ההצהרה כי "ההסכם ייקרא 'הסכם אברהם', רציתי לקרוא לו על שמי אבל חששתי שלא יבינו". טקס חתימה בבית הלבן ייערך בהמשך. נתניהו ייכנס הערב בשעה 20:00 מסיבת עיתונאים בנושא.

שר הביטחון בני גנץ ציין: "אני מברך על ההסכם החשוב והמשמעותי ומודה בראש ובראשונה, לנשיא ארה"ב דונאלד טראמפ, ידיד אמת של ישראל יחד עם ראש הממשלה נתניהו ושייח' מוחמד בן זייד. ההסכם מבטא את הברית בין מדינות האזור המעוניינות בשגשוג ויציבות האזורית, ומדגיש את שאיפתה הנצחית של ישראל לשלום עם שכנותיה. אני בטוח שלהסכם יהיו השלכות חיוביות רבות על עתיד המזרח התיכון כולו ועל מעמדה של ישראל בעולם ובאזור. אני קורא למדינות ערביות נוספות לקדם את היחסים עם ישראל בהסכמי שלום נוספים".

שר החוץ גבי אשכנזי התייחס אף הוא ואמר כי "היציבות במזרח התיכון, הרחקת איומים בטחוניים וקרוב הסכמים עם עמי האזור - אלו הם היעדים שלי ושל 'כחול לבן'. הבשורה על נרמול היחסים עם איחוד האמירויות היא חשובה ומהווה פתח להסכמים נוספים. אני מברך את ראש הממשלה נתניהו על ההסכם".

מוחמד בין זאד עם דונלד טראמפ
מוחמד בין זאד עם דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

עוד הוסיף כי "אני מודה לנשיא טראמפ ולעמיתי מזכיר המדינה פומפאו על תרומתם למהלך זה. אני מברך גם על ההמנעות מתכנית הסיפוח החד צדדית ומתחייב כי תוכנית טראמפ המלאה והמאוזנת תידון בהמשך בהרחבה ובהתייעצות עם מדינות האזור".

גורם מדיני בכיר התייחס להצהרה ואמר כי "הריבונות על הפרק ומחויבים לה. ממשל טראמפ ביקש להשהות זמנית את ההכרזה כדי לממש תחילה את הסכם השלום ההיסטורי מול האמירויות". בכיר באיחוד האמירויות ציין כי "סיפוח היה מסיים כל תקווה לשלום באיזור". שר החוץ האמריקני מייק פומפאו התייחס להחלטה ואמר כי "זה צעד ענק בכיוון הנכון".

בכיר בליכוד ציין כי "השמאל הישראלי והעולמי תמיד אמרו שאי אפשר להביא שלום עם מדינות ערב בלי שלום עם הפלסטינים. שאין שום דרך אחרת חוץ מנסיגה לקווי 67', פינוי ההתנחלויות, חלוקת ירושלים, והקמה מדינה פלסטינית. פעם ראשונה בהיסטוריה שראש הממשלה נתניהו שבר את הפרדיגמה של 'שטחים תמורת שלום' והביא 'שלום תמורת שלום'".

מוחמד בן זאיד אאל נהיאן ונתניהו
מוחמד בן זאיד אאל נהיאן ונתניהו | צילום: החדשות 13

אנוואר קרקאש, שר המדינה לעינייני חוץ של איחוד האמירויות, אמר בריאיון ל"סקיי ניוז" כי "ישראל מחוייבת להקפיא את התוכנית לסיפוח שטחים פלסטינים. איחוד האמירויות החליטה על צעד זה על מנת להביא להפסקת תוכנית הסיפוח. איחוד האמירויות הדגישה תמיד את השארת גשרי תקשורת פתוחים לטובת הסוגייה הפלסטינית ואיחוד האמירויות תפתח את קשריה על מנת למצוא פיתרון לסוגיה הפלסטינית".