ליברמן: "אנחנו מתנהלים לא נכון - יש שחיקה בהרתעה הישראלית"

יו"ר ישראל ביתנו התייחס למתיחות בדרום ותקף את רה"מ: "הוא קונה שקט לטווח קצר ומקריב את הביטחון לטווח ארוך" • ח"כ עפר שלח: "חייבים להחליף את רה"מ לא כי הוא מושחת - אלא כי הוא כושל"

זמן צפייה: 00:31

יו"ר ישראל ביתנו התייחס היום (שבת) למתיחות בדרום, בין היתר לתקרית בגבול הרצועה, ואמר: "אנחנו מתנהלים לא נכון. יש פה שחיקה בהרתעה הישראלית, וראש הממשלה בכוונת תחילה קונה שקט לטווח קצר ומקריב את הביטחון לטווח ארוך". את הדברים אמר באירוע שבת תרבות בחולון.

"התפיסה שהכל בנוי על הגנה ולא על יוזמה, שאנחנו לא מובילים אלא רק מגיבים, זו שגיאה. היום חמאס מייצר שתי רקטות ביום שמגיעות עד לתחנת הכוח בחדרה. כל יום משפרים את הדיוק, מגדילים את הטווח ואת חומרי הנפץ של הרקטות", אמר ליברמן והוסיף: "בתחילת החודש ישראל אישרה העברת מיליוני דולרים לחמאס. לא העבירו, אלא הגניבו".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

צה"ל: "סוכל פיגוע חריג בגודלו – האחריות על חמאס"

הפיגוע בגוש עציון: הפלסטינים מדווחים על מעצרים סמוך לחברון

תקרית בגבול הרצועה: צה"ל סיכל ניסיון חדירה; 4 מחבלים נהרגו

הנשק שנתפס עם חוליית המחבלים בגבול רצועת עזה
הנשק שנתפס עם חוליית המחבלים בגבול רצועת עזה | צילום: דובר צה''ל

שר הביטחון לשעבר נשאל מה הוא היה עושה אחרת, וענה: "קודם כל צריך להפעיל שכל. כל טרור מורכב משלוש מקורות – אידיאולוגי, פיננסי ומבצעי. ההתמודדות הקשה ביותר זה עם האידיאולוגיה, אבל עזה זה הדבר הכי קל לפתרון. בתוך עזה אין יישובים יהודיים".

חבר הכנסת עפר שלח ממפלגת כחול לבן השתתף גם הוא באירוע שבת תרבות וחולון, והתייחס למצב הכלכלי במדינה: "זו שנה אבודה למשק ולחברה בישראל. קיפאון מדיני, גרעון קשה בתקציב, מערכת הבריאות קורסת, מערכת החינוך מדשדשת, יוקר המחיה מאמיר. גם השינויים הנדרשים בצה"ל תקועים כי אין שר ביטחון וראש הממשלה עסוק רק בבחירות. חייבים להחליף את נתניהו לא רק כי הוא מושחת ומשחית, אלא בעיקר כי הוא כושל".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-20190810-1446' autoplay='0' credit='' desc='חכ עפר שלח בשבת תרבות בחולון' kid='1_w90daui9' duration='61'']

ח"כ שלח התייחס גם להמלצת המשטרה להעמיד לדין את סגן שר הבריאות יעקב ליצמן וההחלטה של היועץ המשפטי לממשלה להגיש כתב אישום נגד שר העבודה והרווחה חיים כץ: "הדבר היחיד שמעניין את ראש הממשלה זה ההישרדות האישית שלו. הוא פעל, פועל ויפעל כדי להשיג לעצמו חסינות ועל הדרך יבנה עיר מקלט לליצמן, כץ ובהמשך לאריה דרעי. זו מכירת חיסול של הדמוקרטיה".

סתיו שפיר, מראשי המחנה הדמוקרטי, תקפה באירוע שבת תרבות בחולון את ראש הממשלה: "נתניהו לא ירכיב את הממשלה הקרובה כל עוד זה תלוי בנו. לא מדובר במלך, בקיסר. שר הרווחה מואשם בפלילים, שר הבריאות לא מעביר את הכסף לבתי החולים. אני לא אתן שהם ימשיכו לחנך את הילדים שלנו".

"ממשלת אחדות בראשות הימין ונתניהו קורעת את העם לגזרים. זו ממשלת שחיתות וקפאון. לא ניתן לזה לקרות. הליכוד בראשותו של נתניהו תומכים כיום בגזענות", הוסיפה שפיר. כמו כן התייחסה ליו"ר העבודה, עמיר פרץ: "הוא מרשה לעצמו לשמור את האופציה להיכנס לממשלת נתניהו. הוא רוצה להיכנס לשם, אחרת הוא היה מתחבר אלינו. וזה מאוד מטריד אותי".

ח''כ סתיו שפיר
ח''כ סתיו שפיר

הלילה, כאמור, הגיעו ארבעה מחבלים לגבול הרצועה עם כלי נשק רבים וניסו לבצע חדירה לשטח ישראל. מתחקיר ראשוני של האירוע, לפי דובר צה"ל תא"ל רונן מנליס, עלה שבסביבות השעה ארבע בבוקר זיהו עמדות תצפית בגבול תנועה לכיוון גדר המערכת והקפיצו כוח גולני שהיה באזור. כאשר הגיעה החולייה לאזור דיר אל בלח, חצה אחד המחבלים את הגדר. הם הספיקו לזרוק רימון וככל הנראה פתחו באש לא מדויקת - וכוח צה"ל השיב באש והרג אותם.

תקיפת צה''ל ברצועת עזה
תקיפת צה''ל ברצועת עזה | צילום: חדשות 13

עוד מסר דובר צה"ל כי בכלי החולייה נתפסו כמויות גדולות של רובי קלאצ'ניקוב, ציוד לחיתוך גדרות, חטיפי אנרגיה ותמרים, מטול אר פי ג'י נגד טנקים, מטעני צינור ורימונים. עוד נתפס תיק רפואי, ונבחן כעת אם היה אמור לשמש לעזרה ראשונה או לניסיון חטיפה. "סוכל פה פיגוע גדול מאוד", אמר תא"ל מנליס בשיחה עם כתבים צבאיים. "זה משהו שהוכן בתהליך ארוך ואין סיכוי שמדובר בפעילי כוח ריסון של חמאס. היה להם ציוד לפיגוע", הוסיף. "עדיין לא ידוע אם הוא כוון לאזרחים או חיילים".

Whatsapp Image 2019 08 10 At 0
הנשק שנתפס עם חוליית המחבלים בגבול רצועת עזה | צילום: דובר צה''ל

תא"ל מנליס חשף כי המחבלים לבשו מדים מאולתרים שהורכבו מחלקי מדים שונים, ושתוך כדי ההתקלות בוצע גם ירי טנק מגדוד שיריון שמוצב באזור. "בניגוד לאירוע של מחבל בודד כאן יש תשתית מאורגנת", אמר מנליס. "האחריות מוטלת על חמאס, שצריך למנוע אירועים כאלו. התקשורת הפלסטינית מדברת על פעילי חמאס לשעבר שעזבו את הארגון בשל הקצנה אידיאולוגית, אבל האחריות למניעת פעולות חבלניות עוינות מוטלת על חמאס". עוד אישר תא"ל מנליס כי גופות המחבלים נמצאות בידי צה"ל, וכי הם לא נשאו עמם אמצעי קשר.