היועץ המשפטי יודיע: כתב אישום נגד השר חיים כץ בפרשת המניות

בימים הקרובים צפוי מנדלבליט להודיע כי השר יואשם ככל הנראה בגין מרמה והפרת אמונים. במשרד המשפטים מעריכים כי כץ יסרב להסיר את חסינותו, וינסה להילחם עליה בטענה כי לא ביצע כל עבירה

זמן צפייה: 01:30

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט יודיע בימים הקרובים כי החליט להגיש כתב אישום נגד שר העבודה והרווחה חיים כץ בפרשת המניות, ככל הנראה בעבירה של מרמה והפרת אמונים - כך פורסם היום (רביעי).

ההערכה במשרד המשפטים כי כץ יסרב להסיר את חסינותו וינסה להילחם עליה בטענה כי לא עבר כל עבירה וכי מדובר בעניינים הקשורים למילוי תפקידו. בגלל שמדובר בממשלת מעבר, הדיון בשאלת חסינותו בוועדת הכנסת יידחה לאחר הבחירות. במידה שהכנסת תעניק לכץ חסינות, ככל הנראה יהיו פניות לבג"ץ בעניין.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

מיילים ופגישות עם בכירים: כך פעל ליצמן בפרשת השוחד לכאורה

תיק ליצמן: היועמ"ש יבחן את המשך כהונת סגן שר הבריאות בתפקידו

בעקבות הטרדות טלפוניות כלפי היועמ"ש: המשטרה פתחה בחקירה

השר חיים כץ
השר חיים כץ | צילום: החדשות 13

התיק נגד כץ עוסק במערכת היחסים בינו לבין היועץ הכלכלי מוטי בן ארי, בעניין הענקת טובות הנאה שונות בין השניים. תחילה היועמ"ש שקל להעמיד את כץ לדין בכפוף לשימוע על שוחד, אך לבסוף ביטל את החשד.

על פי החשד, בין השנים 2015-2010, התפתחה בין חבר הכנסת כץ לבין בן ארי מערכת יחסים של "תן וקח", אשר כללה הענקת טובות הנאה שונות בין השניים. בן ארי שימש באז כיועץ פיננסי של חברת "אקוויטל", חברת החזקות ציבורית דומיננטית במשק הישראלי. על פי החשד העניק בן ארי לשר כץ טובות הנאה לאורך תקופה ארוכה, שהניבו לו מיליוני שקלים, ובמקביל השר כץ קידם אינטרסים של בן ארי תוך ניצול תפקידו הציבורי.

בן ארי, מומחה בניהול תיקי השקעות, נתן לכאורה לשר הנחיות והוראות לגבי ניהול תיק ההשקעות שלו, וזאת בתדירות גבוהה, עד כי בפועל נוהל תיק השקעותיו על ידי בן ארי, שלא קיבל תמורה כספית כלשהי מהשר, בניגוד למקובל. במסגרת יחסים אלה, אף המליץ בן ארי לשר כץ, על פי החשד, באחת ההזדמנויות, לרכוש ניירות ערך של חברות בת של אקוויטל, וזאת תוך ניצול של מידע פנים שנודע לו מתוקף תפקידו בחברה, בנוגע להתפתחויות עתידיות חיוביות בחברות אלה.

כמו כן, השר כץ ובן ארי ביצעו עסקאות מתואמות במסגרת המסחר בבורסה, באופן שעשוי היה להיות רווחי מאוד עבור כץ. מומחיותו של בן ארי ומעורבותו הרבה בניהול תיק ניירות הערך של השר כץ הניבה לכץ רווחים של מיליוני שקלים. בנוסף, כשמונה כץ לשר, פתח חשבון נאמנות שנוהל בפועל על ידי בן ארי, תוך הסתרה של זהות המנהל ובניגוד לכללים החלים במצב דברים זה.

Israel's Health Minister, Yaakov Litzman From United Torah Judaism Party Attends A Meeting At The Knesset, Israel's Parliament, In Jerusalem
יעקב ליצמן | צילום: רויטרס

חבר הכנסת כץ הוא אינו הפוליטיקאי היחיד ששמו נקשר בימים האחרונים לפרשה פלילית. אתמול הודיעה המשטרה כי היא ממליצה להעמיד לדין את סגן שר הבריאות יעקב ליצמן בגין עבירות מרמה והפרת אמונים והדחה בעדות בפרשת הפדופילית מלכה לייפר, כמו גם בגין עברות הפרת אמונים והצעת שוחד בפרשת בית העסק לממכר מזון. החקירה בפרשת מלכה לייפר החלה לאחר תחקיר משנת 2017 של ינון מילס בתוכנית "המגזין" שבו נחשפו הפרטים על הימלטותה לישראל.

תוכנית "המקור" ערכה תחקיר על פרשת לייפר וחשפה גילויים חדשים בתיק. בין היתר, עלה כי ליצמן ולשכתו הפעילו לכאורה לחצים על פסיכיאטרים ממשלתיים שכפופים לו כדי לטעון שהיא אינה כשירה נפשית לעמוד לדין, ביניהם הפסיכיאטר המחוזי של ירושלים, שנחקר באזהרה בפרשה בחשד ששינוי חוות דעתו בנושא נבע מלחצים של ליצמן. פסיכיאטרית נוספת שבדקה את לייפר כל חודש וקבעה שאינה כשירה לעמוד לדין, העידה בפני צוות "המקור" כי הייתה נתונה ללחצים בעניין מצד המנהלים שלה.

במקביל, ליצמן חשוד שהציע שוחד לעובדים במשרד הבריאות כדי שלא יסגרו מעדניה בירושלים שחביבה עליו והתגלו בה בעיות תברואה קשות -  פרשה שנחשפה לראשונה בתוכנית "המקור" בחדשות 13. כאמור, הבוקר הודיעה המשטרה הודיעה כי היא ממליצה להעמיד לדין את ליצמן, בעקבות התערבות פסולה לכאורה של השר בניסיון להשפיע על הדרגים המקצועיים במשרדו לטובת בית עסק שבעליו מקורב אליו, וזאת כדי למנוע את הליכי סגירתו בעקבות ממצאי תברואה חמורים.