צה"ל: "סוכל פיגוע חריג בגודלו - האחריות על חמאס"

מתחקיר ראשוני עולה כי 4 המחבלים שניסו לחדור לישראל הגיעו לגדר לפנות בוקר, הספיקו לזרוק רימון וככל הנראה לפתוח באש לפני שחוסלו. חמאס: "פשע של הכיבוש הישראלי נגד קבוצת צעירים זועמים"

זמן צפייה: 04:39

דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס, התייחס היום (שבת) לפרטי ההיתקלות הלילה ברצועת עזה בין כוח צה"ל לחוליית מחבלים שניסו לבצע חדירה לשטח ישראל. לדבריו, מתחקיר ראשוני של האירוע עולה שבסביבות השעה ארבע בבוקר זיהו עמדות תצפית בגבול תנועה לכיוון גדר המערכת והקפיצו כוח גולני שהיה באזור. כאשר הגיעה החולייה לאזור דיר אל בלח, חצה אחד המחבלים את הגדר. הם הספיקו לזרוק רימון וככל הנראה פתחו באש לא מדויקת - וכוח צה"ל השיב באש והרג אותם.

עוד מסר דובר צה"ל כי בכלי החולייה נתפסו כמויות גדולות של רובי קלאצ'ניקוב, ציוד לחיתוך גדרות, חטיפי אנרגיה ותמרים, מטול אר פי ג'י נגד טנקים, מטעני צינור ורימונים. עוד נתפס תיק רפואי, ונבחן כעת אם היה אמור לשמש לעזרה ראשונה או לניסיון חטיפה. "סוכל פה פיגוע גדול מאוד", אמר תא"ל מנליס בשיחה עם כתבים צבאיים. "זה משהו שהוכן בתהליך ארוך ואין סיכוי שמדובר בפעילי כוח ריסון של חמאס. היה להם ציוד לפיגוע", הוסיף. "עדיין לא ידוע אם הוא כוון לאזרחים או חיילים".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-20190810-0541' autoplay='0' credit='' desc='על פי דיווחים פלסטיניים, צהל תקף ברצועה' kid='1_dxq4i9tb' duration='33'']

תא"ל מנליס חשף כי המחבלים לבשו מדים מאולתרים שהורכבו מחלקי מדים שונים, ושתוך כדי ההתקלות בוצע גם ירי טנק מגדוד שיריון שמוצב באזור. "בניגוד לאירוע של מחבל בודד כאן יש תשתית מאורגנת", אמר מנליס. "האחריות מוטלת על חמאס, שצריך למנוע אירועים כאלו. התקשורת הפלסטינית מדברת על פעילי חמאס לשעבר שעזבו את הארגון בשל הקצנה אידיאולוגית, אבל האחריות למניעת פעולות חבלניות עוינות מוטלת על חמאס". עוד אישר תא"ל מנליס כי גופות המחבלים נמצאות בידי צה"ל, וכי הם לא נשאו עמם אמצעי קשר.

עוד בחדשות 13:

אחרי שמונה ימים: שריפה פרצה בעוטף עזה מבלוני תבערה

תקרית בגבול הרצועה: צה"ל סיכל ניסיון חדירה; 4 מחבלים נהרגו

נמשך המצוד אחר המחבלים מגוש עציון: "פלסטיני נעצר בבית פג'אר"

הנשק שנתפס עם חוליית המחבלים בגבול רצועת עזה
הנשק שנתפס עם חוליית המחבלים בגבול רצועת עזה | צילום: דובר צה''ל

חמאס סירב לקחת אחריות על התקרית, וטען כי החולייה פעלה על דעת עצמה. דובר חמאס בעזה מסר כי: "הכיבוש הישראלי ביצע פשע חדש נגד קבוצת צעירים שזעמו על טרור הכיבוש ועל המצור שהוא מטיל על רצועת עזה. הכיבוש הציוני צריך לשאת בהשלכות המצב של הכעס והלחץ אותו חיים בני עמנו בעזה. המשך פשעי הכיבוש הציוני והמצור העושק על עזה יביא את הצעירים הכועסים לנקוט תגובות נגד הכיבוש על דעת עצמם".

הג'יהאד האסלאמי הגיב גם הוא לניסיון הפיגוע בגבול הרצועה: "הטרור הישראלי לא יכבה את הכעס המתגבר בנפשות הפלסטינים מהכניסה של ישראלים למסגד אל-אקצא, מהמצור על עזה, מהרס בתי האזרחים, מהפשיטות על ערים וכפרים בגדה המערבית ומהפגיעה בזכויות האסירים הפלסטינים".

הנשק שנתפס עם חוליית המחבלים בגבול רצועת עזה
הנשק שנתפס עם חוליית המחבלים בגבול רצועת עזה | צילום: דובר צה''ל
הנשק שנתפס עם חוליית המחבלים בגבול רצועת עזה
הנשק שנתפס עם חוליית המחבלים בגבול רצועת עזה | צילום: דובר צה''ל
הנשק שנתפס עם חוליית המחבלים בגבול רצועת עזה
הנשק שנתפס עם חוליית המחבלים בגבול רצועת עזה | צילום: דובר צה''ל

מוקדם יותר היום דיווח האתר הפלסטיני "אמד ל-לאעלאם" כי ארבעת המחבלים שנהרגו היום מאש צה"ל בגבול עזה גורשו מהזרוע הצבאית של חמאס בשל הקצנה אידיאולוגית לפני שלושה חודשים ואימצו אידיאולוגיה סלפית. האתר פרסם את תמונותיהם של הצעירים, אך לפי שעה אף ארגון ברצועה לא אישר רשמית את זהות ההרוגים.

הלילה דיווחו כלי התקשורת הפלסטיניים כי צה"ל תקף מהקרקע ומהאוויר ברצועה כתגובה לניסיון החדירה, וכן פגע בעמדות חמאס במרכז רצועת עזה. אין הנחיות מיוחדות לתושבי העוטף.

ארבעת מהמחבלים לפי מקורות פלסטיניים
ארבעת מהמחבלים לפי מקורות פלסטיניים
Whatsapp Image 2019 08 10 At 1
אחד מהמחבלים לפי מקורות פלסטיניים
אחד מהמחבלים לפי מקורות פלסטיניים
אחד מהמחבלים לפי מקורות פלסטיניים
תקיפת צה''ל ברצועת עזה
תקיפת צה''ל ברצועת עזה | צילום: חדשות 13

לפני כעשרה ימים חדר האני אבו סלאח לשטח ישראל וביצע פיגוע ירי, בעקבותיו נפצע קצין צה"ל באורח בינוני ושני חיילים נוספים קל. בצד הישראלי של הגבול נמצאים כלים הנדסיים כבדים של צה"ל שבונים את פרויקט "זוהר דרומי", הקיר התת קרקעי נגד מנהרות חמאס, וכן גדר עילית גבוהה בדומה לזו שהוקמה בגבול עם מצרים. העובדה שלא הייתה במקום גדר מסוג זה, סייעה לחדירת המחבל - שהפתיע את כוח גולני.

תיעוד פלסטיני של התלולית עליה התרחשה תקרית הירי

בנוסף, ניצל אבו סלאח את העובדה שיש במקום תלוליות חול - והסתתר מאחוריהן. כאשר הכוח של גדוד 12, שכלל את מפקד המחלקה ושישה חיילים הגיע למקום, פתח המחבל באש לעברם - ופצע את שלושת החיילים. במקביל, הגיע מכיוון אחר מפקד הפלוגה יחד עם חיילים נוספים, כשהם מודעים למיקומו של המחבל שמסתתר מאחורי תלולית. הכוח הסתער לעבר אבו סלאח, חיסל אותו - ולמעשה הביא לסיום האירוע.

דובר צה"ל הודיע כי בכלי המחבלים שנהרגו בעת ניסיון חדירה לשטח ישראל נמצא בנוסף לנשק גם תיק רפואי, שעשוי היה לשמש לניסיון חטיפה. "לא ידוע אם ניסיון הפיגוע כוון לאזרחים או חיילים"