דיווח: מצרים מתכוונת להשתתף בוועידה הכלכלית בבחריין

גורם בקהיר אמר לאתר "דאר אל-חיאת" כי חרף החרם הפלסטיני, מצרים צפויה לקחת חלק בפסגה שיזמו האמריקנים בסוף החודש. "משמעות ההשתתפות אינה תמיכה בעסקת המאה – צופים שהוועידה תיכשל"

זמן צפייה: 01:19

גורם מצרי מסר היום (שני) לאתר החדשות הערבי "דאר אלחיאת" כי מצרים תשתתף בוועידה הכלכלית בבחריין בסוף החודש, אין כי אין משמעות הדבר שמדינתו מסכימה ל"עסקת המאה" האמריקנית. עוד הוסיף הגורם כי למרות שבכוונת מדינתו להיענות להזמנה של וושינגטון, הוא צופה כי הוועידה תיכשל כיוון שהפלסטינים מחרימים אותה.

בתוך כך, ההכנות לוועידת בחריין, במהלכה יושק החלק הכלכלי של תוכנית השלום האמריקנית, מדשדשות ונתקלות בקשיים - לכן ישראל עדיין לא קיבלה הזמנה רשמית לאירוע שצפוי להתקיים בעוד כשבועיים. פקיד ישראלי בכיר ציין כי יועצו הבכיר של הנשיא טראמפ, ג'ארד קושנר, העומד בראש צוות השלום של הבית הלבן, אמר לראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך פגישתם בירושלים ב-30 במאי כי הממשל האמריקני עדיין מחכה לקבל אישורי הגעה ממדינות נוספות – במיוחד מדינות ערביות ומוסלמיות – ורק לאחר מכן יעביר הזמנה רשמית לישראל ויפרסם זאת פומבית.

לכתבות נוספות בנושא: 

ההכנות לוועידת בחריין מקרטעות: ישראל טרם קיבלה הזמנה לאירוע

מלך בחריין ביקש מאבו מאזן להשתתף בוועידה – אך נענה בשלילה

גרינבלט: "זאת תהיה טעות מצד הפלסטינים לא להגיע לוועידה בבחריין"

עבד אל פתח א-סיסי, נשיא מצרים
עבד אל פתח א-סיסי, נשיא מצרים | צילום: הטלוויזיה המצרית

האמריקנים מודאגים במיוחד לגבי השתתפותן של מצרים וירדן. למרות לחצים כבדים של הבית הלבן, המדינות טרם הודיעו באופן רשמי שישתתפו בוועידה. גם מדינות כמו מרוקו, עומאן וכוויית לא אישרו הגעתן. הפלסטינים מפעילים לחץ נגדי על מדינות ערב כדי שאלה לא ישתתפו באירוע או ישתתפו בדרג נמוך בלבד.

הפקיד הישראלי הבכיר אמר כי ראש הממשלה נתניהו הודיע בשבוע שעבר לשר האוצר משה כחלון כי אם ישראל תוזמן לוועידה כחלון יהיה זה שייצג אותה. כחלון אף שוקל לצאת לוושינגטון לפני הוועידה כדי לקיים דיוני הכנה עם מקבילו האמריקני סטיב מנוצ'ין ועם ג'ארד קושנר.

ג'ארד קושנר, בנימין נתניהו וג'ייסון גרינבלט | צילום: רויטרס

לפני כשבוע וחצי, נפגש שליח מיוחד מטעם מלך בחריין עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, וביקש ממנו להשתתף בוועידה הכלכלית שתיערך במדינתו בחודש יוני, במסגרת תוכנית השלום של הנשיא טראמפ. אבו מאזן דחה את הבקשה והבהיר כי לא ייקח חלק במפגש.

השליח הבחרייני אמר לאבו מאזן כי מדינתו לא ארגנה את הוועידה הכלכלית, אלא רק נענתה לבקשת ארה"ב והסכימה לארח אותה. השליח הבהיר ליו"ר הרשות הפלסטינית כי בחריין מחויבת למדינה פלסטינית בקווי 1967 - שבירתה מזרח ירושלים. למרות זאת, כאמור, אבו מאזן סירב להגיע לפגישה. באותה העת, נועד ראש הממשלה בנימין נתניהו בלשכתו עם יועצו הבכיר של הנשיא טראמפ, ג'ארד קושנר, ושליח ארה"ב במזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט.

ג'ייסון גרינבלט, ג'ארד קושנר דיוויד פרידמן
ג'ייסון גרינבלט, ג'ארד קושנר דיוויד פרידמן | צילום: רויטרס

בחודש שעבר כזכור, הודיע הבית הלבן כי ב-25 ביוני תתקיים ועידה בת יומיים בבחריין, לעידוד השקעה כלכלית בעזה ובגדה המערבית. הודעת הבית הלבן נתקלה בהתנגדות פלסטינית, כאשר בכירים ברשות ואנשי עסקים פלסטינים שהוזמנו הודיעו כי לא יגיעו. ראש הממשלה הפלסטיני, מוחמד אשתייה, אמר כי "לא התייעצו איתנו בנושא הוועידה המתוכננת". "המשבר הכלכלי שממנו סובלת הרשות הפלסטינית נובע ממלחמה כלכלית נגדנו, שמטרתה לסחוט מאיתנו עמדה מדינית. פתרון הסכסוך צריך להיות מדיני - והוא צריך לסיים את הכיבוש ולהקים מדינה פלסטינית", הוסיף אשתייה.