תוכנית השלום יוצאת לדרך: ועידה כלכלית תתקיים בבחריין ביוני

הממלכה תארח בסוף החודש הבא דיונים על הכלכלה הפלסטינית. השר כחלון צפוי לעמוד בראש המשלחת הישראלית, שר האוצר האמריקני וקושנר ייקחו חלק בשיחות. בכיר בבית הלבן: נפרסם החלק המדיני בהמשך

זמן צפייה: 01:21

הבית הלבן הודיע אמש (ראשון) כי ב-25 ביוני תתקיים ועידה בת יומיים בבחריין, לעידוד השקעה כלכלית בעזה ובגדה המערבית. לראשונה צפויה להגיע למדינה משלחת של אנשי עסקים ועיתונאים ישראלים. הוועידה תהיה חלק מתוכנית השלום של טראמפ, שחלקה הכלכלי יתפרסם באמצע חודש יוני. הפרק המדיני בתוכנית יפורסם במועד מאוחר יותר.

שר האוצר האמריקני מנוצ'ין יוביל את המשלחת האמריקנית לוועידה בבחריין יחד עם ראש צוות השלום של הבית הלבן ג'ארד קושנר. לוועידה יוזמנו שרי אוצר ממדינות ערב וממדינות המערב וכן אנשי עסקים וראשי חברות כלכליות גדולות מרחבי העולם.

ישראל תוזמן גם כן לוועידה בבחריין ושר האוצר בממשלה החדשה (מסתמן כחלון בשלב זה) צפוי לעמוד בראש המשלחת. הבחריינים יאפשרו גם לאנשי עסקים ועיתונאים ישראלים להגיע לוועידה. בין ישראל לבחריין אין יחסים דיפלומטים רשמיים וזו תהיה קפיצת מדרגה בנורמליזציה בין המדינות.

הפלסטינים גם מוזמנים אבל לאור החרם של הרשות הפלסטינית על הבית הלבן לא צפויים להגיע שר האוצר הפלסטיני או גורמים פלסטינים רשמיים אחרים. בכיר בבית הלבן אמר שאנשי עסקים פלסטינים רבים הוזמנו וככל הנראה לפחות כמה מהם ישתתפו.

עוד בחדשות 13:

קושנר על תוכנית השלום: "שני הצדדים יצטרכו לבצע פשרות קשות"

אבו מאזן: "נתניהו לא מאמין בשלום – איננו בונים עליו"

ראש הממשלה הפלסטיני: "תוכנית השלום של טראמפ נולדה מתה"

ג'ארד קושנר
ג'ארד קושנר | צילום: רויטרס

בכיר בממשל טראמפ אמר לאחר הצהרת הבית הלבן: "נפרסם בהמשך את החלק המדיני של תכנית השלום שיעסוק בכל סוגיות הליבה. החלק הכלכלי והחלק המדיני משלימים זה את זה ואינם באים אחד על חשבון השני. אנחנו לא מנסים לקדם שלום כלכלי בלבד. החלטנו לפצל את השקת תכנית השלום לשני חלקים כדי שיהיה לאנשים יותר קל להבין את הרעיונות שלנו ולהתעמק בהם".

לפני כשבועיים הזהיר הרמטכ"ל לשעבר, גדי איזנקוט, את הבית הלבן מפני סכנת הסלמה בגדה המערבית בתקופה הקרובה, והמליץ כי על ממשל טראמפ לקחת זאת בחשבון על רקע כוונתו להציג את תכנית השלום שלו בשבועות הקרובים.

בפגישה שקיים עם השליח האמריקני למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט, שנמשכה שלוש שעות, השתתפו כעשרה מומחים לנושא הישראלי-פלסטיני שרובם היו מעורבים בתהליך השלום בתקופת קלינטון, בוש ואובמה. דבריו של איזנקוט בפגישה היו משמעותיים ביותר כיוון שהאחרון סיים רק לפני ארבעה חודשים את כהונתו כרמטכ"ל.

לפי חמישה מקורות שמעורים בתכני הפגישה, איזנקוט השמיע באוזני שליחו של טראמפ אזהרה לגבי המצב בגדה המערבית. לדבריהם, הרמטכ"ל לשעבר טען כי המצב בגדה "רגיש ונפיץ", בין השאר על רקע קיצוץ המימון האמריקני למנגנוני הביטחון, והחלטת הרשות הפלסטינית שלא לקבל את כספי המיסים אותם גובה עבורה ישראל.

החלטתו משקפת את התקדמות החקירה נגד בוכריס? הרמטכ"ל איזנקוט
החלטתו משקפת את התקדמות החקירה נגד בוכריס? הרמטכ"ל איזנקוט | צילום: דובר צה''ל

"הגדה המערבית עלולה להתלקח לפני, תוך כדי או אחרי הנחת תוכנית השלום האמריקנית - עליכם לקחת זאת כחלק מהשיקולים שלכם. מרגע שהשד הזה ייצא מהבקבוק - ייקחו חמש שנים להחזיר אותו בחזרה", אמר איזנקוט לפי חמשת המקורות.

כזכור, לפני כחודש התייחס ג'ארד קושנר, יועצו הבכיר של טראמפ, לתוכנית השלום האמריקנית. בוועידת המשפיעים של מגזין "טיים" אמר קושנר כי "שני הצדדים יצטרכו לבצע פשרות קשות, אנו מקווים שלמנהיגים בשני הצדדים יהיה אומץ לעשות אותן".

עוד אמר קושנר: "בדרך כלל מתחילים בתהליך ומקווים שהוא יביא לפיתרון, אנחנו הכנו הצעה מפורטת לכך. אני מקווה שזה יהיה חזון כולל לגבי מה יכול להיות אם אנשים יהיו מוכנים לקבל החלטות קשות. אם אנשים יתמקדו בדף המסרים הישן אנחנו לא נתקדם, אנחנו נבנה דברים מלמטה למעלה, נשפר את חיי הפלסטינים ונטפל בסוגיות הליבה המדיניות של הסכסוך". קושנר חזר והדגיש כי "נחכה עד אחרי הרמדאן להצגת התוכנית".

אבו מאזן
אבו מאזן | צילום: רויטרס

לפני כחודש וחצי תקף יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, את ראש הממשלה בנימין נתניהו בהתייחסו לתוכנית השלום המתגבשת: "הרשות הפלסטינית חתמה עם יצחק רבין על הסכם אוסלו בתקווה שיבשיל להסכם שלום, אך ישראל הפרה את הסכם אוסלו וכל הסכם שבא אחריו. לעומת רבין, נתניהו לא מאמין בשלום ואיננו בונים עליו". אבו מאזן אמר את הדברים בכינוס החירום של הליגה הערבית, שהתקיים בקהיר.

"ישראל מתמידה במדיניות ההתנחלויות לקראת תוכנית סיפוח יהודה ושומרון", הוסיף אבו מאזן. "הרשות הפלסטינית נאלצת להתמודד עם מדיניות אפליה גזענית שישראל מנסה לכפות עליה, ולא נמשיך לקבל את המצב".

על תוכנית השלום של טראמפ אמר אבו מאזן: "נפגשתי כמה פעמים עם נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, והתרשמתי ממנו לטובה. הוא הודיע לי שהוא מוכן לקדם משא ומתן על בסיס פיתרון שתי המדינות בגבולות 1967, אך אחד מיועציו 'האציליים' אמר לו לא למהר". לדבריו, "לאחר מכן טראמפ הכריז על הכרתו בירושלים בירת ישראל, ועצר את הסיוע שמדינתו העניקה לרשות הפלסטינית. למרות זאת, אנחנו עדיין שומרים על קשר רציף עם ארצות הברית ומשתפים פעולה בנושאים ביטחוניים ובין-לאומיים".