שר פלסטיני: נחרים את הוועידה הכלכלית של ארה"ב בבחריין

אחמד מג'דלני, השר לפיתוח חברתי, אמר כי נציגי הרשות הפלסטינית לא יגיעו לוועידה, שמהווה את הצעד הראשון ב"עסקת המאה". לדבריו, "כל פלסטיני שישתתף - משתף פעולה עם ארה"ב וישראל"

זמן צפייה: 01:00

אחמד מג'דלני, שר לפיתוח חברתי ברשות הפלסטינית, אמר היום (שני) כי "הבכירים הפלסטינים לא ישתתפו בוועידה הכלכלית שתיערך בבחריין בחודש הבא", כך על פי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס. זאת, בתגובה להודעת הבית הלבן מאמש על קיום הוועידה ב-25 ביוני, לעידוד כלכלית בעזה ובגדה המערבית.

בנוסף, איש העסקים הפלסטיני בשאר אל-מסרי אמר כי קיבל הזמנה להשתתף בוועידה בשם "שלום למען שגשוג" במנאמה, בירת בחריין. אל-מסרי כתב בדף הפייסבוק שלו כי לא ייטול חלק בוועידה זו וכך גם לא אף אחד מעובדי החברה שלו "OVA". עוד ציין כי אינו מתכוון לקחת חלק בשום אירוע שהוא מחוץ לקונצנזוס הלאומי-פלסטיני, והוסיף שהפלסטינים מסוגלים לקדם את הכלכלה שלהם בעצמם - ללא התערבות זרה. כמו כן, כתב  כי "רעיון 'השלום הכלכלי' הוא ישן, וכפי שהעם הפלסטיני דחה אותו בעבר, כך הוא דוחה אותו כעת".

ראש הממשלה הפלסטיני, מוחמד אשתייה, התייחס מוקדם יותר היום להודעת הבית הלבן על קיום הוועידה, ואמר: "לא התייעצו איתנו בנושא הוועידה המתוכננת". לדבריו, "המשבר הכלכלי ממנו סובלת הרשות הפלסטינית נובע ממלחמה כלכלית נגדנו, שמטרתה לסחוט מאיתנו עמדה מדינית. פתרון הסכסוך צריך להיות מדיני - והוא צריך לסיים את הכיבוש ולהקים מדינה פלסטינית".

לכתבות נוספות בחדשות 13: 

תוכנית השלום יוצאת לדרך: ועידה כלכלית תתקיים בבחריין ביוני

קושנר על תוכנית השלום: "שני הצדדים יצטרכו לבצע פשרות קשות"

ראש הממשלה הפלסטיני: "תוכנית השלום של טראמפ נולדה מתה"

דונלד טראמפ
דונלד טראמפ. | צילום: רויטרס

בכיר הרשות הפלסטינית, סאיב עריקאת, הגיב אף הוא להודעה בדבר קיום הוועידה: "לא קיימו איתנו התייעצות בנושא הוועידה. כל הניסיונות לקדם נורמליזציה כלכלית של הכיבוש הישראלי ושל פלסטין יידחו".

כזכור, אמש הודיע הבית הלבן כי ב-25 ביוני תתקיים ועידה בת יומיים בבחריין, לעידוד השקעה כלכלית בעזה ובגדה המערבית. לראשונה צפויה להגיע למדינה משלחת של אנשי עסקים ועיתונאים ישראלים. הוועידה תהיה חלק מתוכנית השלום של טראמפ, שחלקה הכלכלי יתפרסם באמצע חודש יוני. הפרק המדיני בתוכנית יפורסם במועד מאוחר יותר.

שר האוצר האמריקני מנוצ'ין יוביל את המשלחת האמריקנית לוועידה בבחריין יחד עם ראש צוות השלום של הבית הלבן ג'ארד קושנר. לוועידה יוזמנו שרי אוצר ממדינות ערב וממדינות המערב וכן אנשי עסקים וראשי חברות כלכליות גדולות מרחבי העולם.

ג'ארד קושנר
ג'ארד קושנר | צילום: רויטרס

ישראל תוזמן גם כן לוועידה בבחריין ושר האוצר בממשלה החדשה (מסתמן כי זה יהיה משה כחלון בשלב זה) צפוי לעמוד בראש המשלחת. הבחריינים יאפשרו גם לאנשי עסקים ועיתונאים ישראלים להגיע לוועידה. בין ישראל לבחריין אין יחסים דיפלומטים רשמיים וזו תהיה קפיצת מדרגה בנורמליזציה בין המדינות.

הפלסטינים גם הם מוזמנים, אך לאור החרם של הרשות הפלסטינית על הבית הלבן לא צפויים להגיע שר האוצר הפלסטיני או גורמים פלסטינים רשמיים אחרים. בכיר בבית הלבן אמר שאנשי עסקים פלסטינים רבים הוזמנו וככל הנראה לפחות כמה מהם ישתתפו.

בכיר בממשל טראמפ אמר לאחר הצהרת הבית הלבן: "נפרסם בהמשך את החלק המדיני של תכנית השלום שיעסוק בכל סוגיות הליבה. החלק הכלכלי והחלק המדיני משלימים זה את זה ואינם באים אחד על חשבון השני. אנחנו לא מנסים לקדם שלום כלכלי בלבד. החלטנו לפצל את השקת תכנית השלום לשני חלקים כדי שיהיה לאנשים יותר קל להבין את הרעיונות שלנו ולהתעמק בהם".