מלך בחריין ביקש מאבו מאזן להשתתף בוועידה – אך נענה בשלילה

שליח מטעם חמד אבן עיסא אל-חליפה נפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית והבהיר: "מחויבים למדינה פלסטינית בקווי 67' שבירתה ירושלים" • נתניהו נפגש עם קושנר וגרינבלט בלשכתו שבירושלים

זמן צפייה: 00:54

שליח מיוחד מטעם מלך בחריין, חמד אבן עיסא אל-חליפה, נפגש הלילה (חמישי) עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן וביקש ממנו להשתתף בוועידה הכלכלית שתיערך במדינתו בחודש יוני, במסגרת תוכנית השלום של הנשיא טראמפ. אבו מאזן דחה את הבקשה והבהיר כי לא ייקח חלק במפגש.

השליח הבחרייני אמר לאבו מאזן כי מדינתו לא ארגנה את הוועידה הכלכלית, אלא רק נענתה לבקשת ארה"ב והסכימה לארח אותה. השליח הבהיר ליו"ר הרשות הפלסטינית כי בחריין מחויבת למדינה פלסטינית בקווי 1967 - שבירתה מזרח ירושלים. למרות זאת, כאמור, אבו מאזן סירב להגיע לפגישה.

לעוד כתבות בנושא:

גרינבלט: "זאת תהיה טעות מצד הפלס' לא להגיע לוועידה בבחריין"

חרף החרם הפלסטיני: האמירויות וסעודיה ישתתפו בוועידה בבחריין

בחריין על הסירוב הפלסטיני להגיע לוועידה: "אנו פועלים למענכם"

אבו מאזן
אבו מאזן | צילום: רויטרס

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו נועד כעת בלשכתו עם יועצו הבכיר של הנשיא טראמפ, ג'ארד קושנר, ושליח ארה"ב במזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט.

כזכור, לפני כשבועיים הודיע הבית הלבן כי ב-25 ביוני תתקיים ועידה בת יומיים בבחריין, לעידוד השקעה כלכלית בעזה ובגדה המערבית. לראשונה צפויה להגיע למדינה משלחת של אנשי עסקים ועיתונאים ישראלים. הוועידה תהיה חלק מתוכנית השלום של טראמפ, שחלקה הכלכלי יתפרסם באמצע חודש יוני. הפרק המדיני בתוכנית יפורסם במועד מאוחר יותר.

חמד בן עיסא אל-חליפה, מלך בחריין
חמד בן עיסא אל-חליפה, מלך בחריין | צילום: החדשות 13

הודעת הבית הלבן נתקלה בהתנגדות פלסטינית, כאשר בכירים ברשות ואנשי עסקים פלסטינים שהוזמנו הודיעו כי לא יגיעו. ראש הממשלה הפלסטיני, מוחמד אשתייה, אמר כי "לא התייעצו איתנו בנושא הוועידה המתוכננת". "המשבר הכלכלי שממנו סובלת הרשות הפלסטינית נובע ממלחמה כלכלית נגדנו, שמטרתה לסחוט מאיתנו עמדה מדינית. פתרון הסכסוך צריך להיות מדיני - והוא צריך לסיים את הכיבוש ולהקים מדינה פלסטינית", הוסיף אשתייה.

עם זאת, חרף ההתנגדות הפלסטינית, איחוד האמירויות וסעודיה הודיעו שבכוונתן להשתתף בוועידה. משרד החוץ של איחוד האמירויות הבהיר שהמדינה עומדת לצד המאמצים הבין-לאומיים "להביא לשגשוג באזור, להגביר את הסיכוי לצמיחה כלכלית ולהקל על התנאים הקשים בהם חיים רבים מעמי האיזור – ובמיוחד העם הפלסטיני". כמו כן, הדגישו במשרד כי יש להקים מדינה פלסטינית עצמאית שבירתה מזרח ירושלים, והוסיפו כי המאמצים לפיתוח ולשגשוג לא מתנגשים עם עמדה זו, אלא מקדמים פתרונות מדיניים המובילים לשלום קבוע וכולל בין הפלסטינים לישראלים. במקביל, סוכנות הידיעות הסעודית הרשמית, "ואס", דיווחה כי שר הכלכלה והתכנון הסעודי מוחמד בן מזיד א-תויג'רי ישתתף בוועידה. זאת, בהתאם לעמדות המדינה שמביעה תמיכה בעם הפלסטיני ובשאיפותיו.