גרינבלט: "זאת תהיה טעות מצד הפלס' לא להגיע לוועידה בבחריין"

בדיון במועצת הבטחון בנושא סוגיית המזרח התיכון, אמר השליח האמריקני כי אונר"א כשל. "הארגון הוא פלסטר – ולפלסטינים מגיע יותר. הגיע הזמן להגיע לעולם המבוגרים ולקבל החלטות קשות"

זמן צפייה: 00:22

שליח ארצות הברית למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, עודד היום (רביעי) את נציגי הפלסטינים להגיע לוועידה הכלכלית שתתקיים בחודש הבא בבחריין. "זה השלב הראשון של התהליך בו נבחן איך יראה המצב אם נגיע לפיתרון פוליטי באזור. זו תהיה טעות מצד הפלסטינים לא להצטרף, אין להם מה להפסיד – והרבה מה להרוויח, אך זו בחירתם".

גרינבלט התייחס בדבריו גם לארגון הסיוע של האו"ם בעזה, אונר"א, אליו הפסיקה ארצות הברית לשלוח מימון בחודש ספטמבר. "אני חושש שהגיע הזמן להכיר בכך שמודל אונר"א כשל", אמר. "לכן החלטנו שלא להתחייב יותר לממן את המבצע הזה. הארגון פועל על שארית אדי דלק – מה יקרה כשחשבונם יתרוקן שוב?"

"הפלסטינים היו בני ערובה של החלטות או"ם ומנהיגות חלשה", המשיך גרינבלט לבקר את מדיניות האו"ם. "עברו 70 שנה - שלושה דורות של פלסטינים שסבלו. מספר דומה של פליטים יהודים שגורשו ממדינות ערב אחרי קום המדינה סבלו גם הם - אך הצרכים של פליטים אלה לא היו בני ערובה של פוליטיקאים".

עוד בחדשות 13:

תשע שריפות מבלוני תבערה פרצו במועצה האזורית אשכול

חרף החרם הפלסטיני: האמירויות וסעודיה ישתתפו בוועידה בבחריין

"חלק מהמדיניות למניעת הידרדרות ברצועת עזה": הורחב מרחב הדייג

ג'ייסון גרינבלט מדבר בדיון במועצת הביטחון על אונר''א
ג'ייסון גרינבלט מדבר בדיון במועצת הביטחון על אונר''א | צילום: UN

גרינבלט התייחס גם לטרור הבלונים, שלא פסק על אף הדיווחים על הפסקת האש בין ישראל לחמאס. "עדכנו אותי כי כוחות הכיבוי פועלים נגד שש שריפות מבלונים", אמר. "לא מתקבל על הדעת שחמאס והג'יהאד האסלאמי משתמשים באזרחים כמגן אנושי ומשתמשים במשאבים המוגבלים של עזה כדי לבנות את הארסנל שלהם".

תשע שריפות פרצו בשעות אחר הצהריים בשטחי המועצה האזורית אשכול, כתוצאה מבלוני תבערה. צוותי כיבוי בסיוע קק"ל ורשות הטבע והגנים פועלים בשטח למניעת התפשטות הדליקות. זאת ברקע גל החום הכבד השורר ברחבי הארץ, שעלול ללבות את השריפות.

מוקדם יותר היום סוכלה הברחת מאות אלפי בלונים לרשות הפלסטינית, שעל פי החשד יועדו לשימוש בידי גורמי טרור. דוד כהן, תושב ראשון לציון בן 50 נעצר בחשד כי השתמש באזרחותו הישראלית כדי לחמוק מבדיקות ביטחוניות, והעביר לידי תושב חברון מאות אלפי בלונים בצבעי הדגל הפלסטיני. לאחר מכן, על פי חומרי החקירה, תכנן תחסין מאגד אחמד דופש, החשוד תושב חברון - להעביר בהדרגה את הסחורה לרצועת עזה. בית המשפט השלום באשקלון שחרר את כהן לביתו בתנאים מגבילים.

הברחת בלונים לרשות הפלסטינית
הברחת בלונים לרשות הפלסטינית | צילום: דוברות רשות המסים

אתמול הכחיש גורם בחמאס כי הארגון הגיע להסכמות עם ישראל להפסקת אש בת שישה חודשים. "בשבועיים האחרונים לא התקיימו כל שיחות בנושא", אמר הגורם לעיתון "אל-אחבאר" הרואה אור בלבנון. "עיתוי פרסום ההבנות לכאורה קשור בהרכבת הממשלה החדשה בישראל".

למרות ההכחשות מצד חמאס, הורה אתמול מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף כמיל אבו רוקון, על הגדלת מרחב הדייג ברצועת עזה לטווח של עד 15 מיילים ימיים. לדבריו, "צעד זה הינו כחלק מהמדיניות האזרחית למניעת הידרדרות הומניטארית ברצועת עזה ומתוך מדיניות המבדילה בין טרור לאוכלוסייה בלתי מעורבת". כמו כן, נמסר כי מימוש הצעד מותנה בכיבוד ההסכמות על ידי הדייגים, ולא תתאפשר כל חריגה מהטווחים שסוכמו. הרחבה זו מגיעה לאחר שלפני עשרה ימים הורחב מרחב הדייג לטווח של עד 12 מיילים ימיים.