חזרה לשגרה? מטח הרקטות באמצע יום הלימודים בנתיבות

השקט שאחרי הפסקת האש עם הג'יהאד האסלאמי הופר בשעות הבוקר, כאשר נשמעה בעיר אזעקת צבע אדום - שגרמה לבהלה בקרב התלמידים שכבר חזרו לבית הספר. "הם קפצו מהמקום והיו עם דופק גבוה"

זמן צפייה: 07:03

השקט שאחרי הפסקת האש עם הג'יהאד האסלאמי הופר אתמול (חמישי) שוב ושוב. בבוקר, כשהתלמידים והתלמידות היו בבתי הספר, נשמעה בנתיבות אזעקת צבע אדום שהובילה לבהלה גדולה בעיר. "אני מחנכת כיתה ב' והגיעו רק שני תלמידים. ישבנו בכיתה, צבענו, שיחקנו ופתאום הייתה אזעקה", סיפרה אושרת עמר, מורה בבית הספר "רבין" שבנתיבות. "התלמידים ממש קפצו מהמקום, הלכנו למקלט ושם הם היו עם דופק ממש גבוה".

עוד בחדשות 13:

2 רקטות נורו לעוטף; הערכה: פלגים קטנים מנסים לחבל בהפסקת האש

450 רקטות ב-50 שעות ו-25 מחבלים הרוגים: מספרי "חגורה שחורה"

הישגי "חגורה שחורה" האמיתיים יימדדו רק בטווח הארוך • פרשנות

נתיבות, שיגורים, מקלט, אזעקה, צבע אדום, רקטות
תלמידי בית הספר בנתיבות רצים למקלט

יניב לצ'יק, תלמיד כיתה ג' בבית הספר, היה בבית הספר בזמן שנשמעה ההתרעה: "לא כיף תמיד כשיש אזעקה. אמרו שאין מלחמה, אבל יש מלחמה עדיין. שולחים עלינו עוד טילים".

חגורה שחורה, נתיבות, רקטה, רקטות, הסלמה, מתיחות, שיגור, שיגורים
בית ספר בנתיבות, לאחר מטח הרקטות

בזמן שבנתיבות ובשאר ערי הדרום התלבטו אם מוקדם מדי להכריז על שגרה, בשדרות ובישובי עוטף עזה מצב החירום נותר בעינו עד אחר הצהריים. תושבי נתיבות התלוננו על החזרה המהירה לשגרה, למרות החשש מפני שיגור נוסף של טילים. "לא צריך לקחת את הסיכון הזה איזה יום-יומיים. גם פעם שעברה קרה אותו דבר", אמרה סבתא של אחד התלמידים בבית הספר.

במקביל, במועצה האזורית אשכול מתמודדים התושבים עם בעיה אחרת. ארבעה יישובים במועצה שנמצאים במרחק 7.2 קילומטרים בלבד מרצועת עזה, שאינם זכאים למיגוניות בבתיהם הפרטים. זאת, משום שהמדינה מספקת מיגון ליישובים שנמצאים בטווח של שבעה קילומטרים בלבד - כלומר שליישובים הללו חסרים 200 מטרים כדי להיכנס לטווח הזכאות.

"אני לא מתביישת להגיד שאני פוחדת", אמרה בייאוש אביבה ספאיה ממושב תלמי אליהו. "אני פוחדת על הנכדים שלי, פוחדת על הילדים שלי ופשוט אין לי כבר כוחות".

תושבים מחוץ למקלט ציבורי באחד מיישובי עוטף עזה
תושבים מחוץ למקלט ציבורי באחד מיישובי עוטף עזה | צילום: החדשות 13

כבר 31 שנים שאביבה גרה במושב שחלקו אינו זוכה למיגוניות בגלל שאינו בטווח הזכאות. "מעבר לכביש ממש יש לנו את המרפאה - זה בשבעה קילומטרים. מה שמפריד ביניהם זה רק כביש, וזה האבסורד שבכל העניין. אני רוצה לפנות אל ראש הממשלה ולמנכ"ל שלו, מה אתם עושים בשביל ארבעת היישובים האלה שהם בסך הכול חורגים 200 מטר מהטווח?".

בשל כך, ביישובים שאינם בטווח נאלצים התושבים לשבת מחוץ למקלט הציבורי במשך כל היום ולהמתין. זאת, משום שאין להם ברירה אחרת. כשנשמעת האזעקה, הם מוכרחים להיכנס אל המרחב המוגן בתוך 15 שניות בלבד.

תלמי אליהו, עוטף עזה, מיגון
אביבה ספאיה ממושב תלמי אליהו

"איך מדינת ישראל חושבת שאפשר לפתח את העוטף, כשצמוד לעוטף אין ממ"דים?", אמר גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול. במועצה מתכוונים לצאת למאבק עד שבתי התושבים ימוגנו.