הישגי "חגורה שחורה" האמיתיים יימדדו רק בטווח הארוך • פרשנות

קל לצה"ל לטפוח לעצמו על השכם לאור המכה שהנחית על הג'יהאד האסלאמי, ללא נזקים משמעותיים לישראל. אולם, כעת, משחוסל אבו אל-עטא, יש לבדוק אם תוצאות המבצע יובילו להסדרה ארוכת טווח עם עזה

זמן צפייה: 05:26

מבצע חגורה שחורה: בשעות שלאחר כניסתה לתוקף של הפסקת האש לפנות בוקר (חמישי), קל לצה"ל לטפוח לעצמו על השכם נוכח המכה שהנחית על הג'יהאד האסלאמי, ללא נזקים משמעותיים לישראל. עם זאת, הישגי מבצע "חגורה שחורה" יימדדו רק ביכולת להביא שקט לאזור לטווח הארוך.

תוצאות מבצע "חגורה שחורה" הוגדרו כהצלחה: אין נפגעים משמעותיים בעורף והסבב נסגר לאחר 50 שעות התכתשות, במקום 50 הימים שערך מבצע "צוק איתן", רב מחבלים חוסל והוצא מהזירה, ובפעם הראשונה – חמאס, ארגון הטרור ששם לו למטרה להתנגד מדי יום ומדי שעה, ישב על הגדר ולא ירה לעבר ישראל.

בצה"ל היו מרוצים הבוקר כשדובר צה"ל סיכם את המבצע בשיחה עם הכתבים הצבאיים, חיסול של יותר מ-25 מחבלים של הג'יאהד האסלאמי, ושיעור יירוט של כ-90% של לוחמי כיפת ברזל, שהוכיחו פעם נוספת כמה המערכת הזו קריטית.

עוד בחדשות 13:

אחרי הפסקת האש: 5 שיגורים לעבר יישובי עוטף עזה ולנתיבות

"ההרתעה לא קיימת": במערכת הפוליטית מגיבים להסכם הפסקת האש

צה"ל: הפסקת האש נכנסה לתוקפה; שם המבצע – חגורה שחורה

שיגור של פעילי הג'יהאד האסלאמי מרצועת עזה לשטח ישראל
שיגור של פעילי הג'יהאד האסלאמי מרצועת עזה לשטח ישראל | צילום: חדשות 13

בתקופה הקרובה ינתחו באגף המודיעין בצה"ל ובשב"כ מדוע לא נגרר הג'יהאד האסלאמי להסלמה כוללת. לארגון יש אלפי רקטות לטווח של 40 קילומטרים שיגיעו עד אשדוד ובאר שבע, ועשרות רקטות לטווח גוש דן, ונתב"ג – ובכל זאת השתמש רק ב-450 רקטות. האם היה מדובר בתוצאה של שיבושי צה"ל באנשי הארגון, או שמא רצון להימנע מהידרדרות במצב?

לאורך תקופה טענו כי בהאא אבו אל-עטא הוא זה שמסכל את מאמצי ההסדרה, ולאחר הוצאתו מהמשוואה יתכן שכדאי שהממשלה ומערכת הביטחון ינסו למנף את הישגי הסבב הזה להבאת הישגים ארוכי טווח.

שאלה נוספת שעלתה כבר בבוקר הראשון של המבצע נוגעת בהחלטה של צה"ל ופיקוד העורף לעצור את השגרה בגוש דן. היום כבר ניתן לחשוף כי לצה"ל היה מידע מודיעיני קונקרטי שהג'יהאד מתכוון לירות יותר רקטות על גוש דן, אף בפועל זה לא קרה. תושבי גוש דן פחות מנוסים וסביבתם פחות ממוגנת, ולכן העדיפו במערכת הביטחון שלא לקחת את הסיכון, גם תוך שיתוק של חלקים גדולים במדינה.

כוחות צה''ל בגבול הרצועה
כוחות צה''ל בגבול הרצועה | צילום: רויטרס

כעת אחרי סיום הסבב, יוכל צה"ל להתמקד שוב בזירה הבוערת ביותר – מול האיראנים בגבול הצפוני. על אף שהג'יהאד האסלאמי זוכה לסיוע רב מצד איראן, הסבב האחרון לא היה מול טהראן, הצבא הסורי או אפילו חמאס, אלא ארגון קטן יותר ברצועה.

בשיחה עם כתבים הבוקר, אמר דובר צה"ל כי חיסול אבו אל-עטא נעשה תוך ניצול חלון הזדמנויות בפעילות האיראנית באזור, אך נראה כי בקרוב ישראל תתמודד מול טהראן. העימות הבאה לאו דווקא יהיה בעזה, אלא בזירה אחרת שבה האיראנים ינסו לאתגר את ישראל.

שוטרי משטרת ישראל מפנים חלקי רקטה שנחתו בשטח ישראל
שוטרי משטרת ישראל מפנים חלקי רקטה שנחתו בשטח ישראל | צילום: דוברות המשטרה

כאמור, לפנות בוקר נכנסה לתוקפה הפסקת האש מול הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה. על אף הודעת הארגון, שעות לאחר כניסתה לתוקף של הפסקת האש נשמעו אזעקות צבע אדום בעוטף עזה. כיפת ברזל יירטה שניים מתוך חמישה שיגורים שזוהו לעבר יישובי עוטף עזה ונתיבות, הרקטות נפלו בשטחים פתוחים, ורסיסים מאחד היירוטים נפלו בנתיבות. לא דווח על נפגעים או נזק. בנתיבות ובמועצה האזורית מרחבים נרשמה חזרה לשגרה, והאזעקה תפסה את התלמידים בבתי הספר. רסיס רקטה נפל בשטח פתוח בנתיבות. חבלן הגיע, כדי לטפל באירוע.

שר הביטחון נפתלי בנט התייחס לתוצאות המבצע ואמר כי "רק המעשים בשטח יקבעו. כללי המשחק החדשים ברורים: צה"ל יפעל בחופש פעולה מלא, ללא שום מגבלות. מחבל שינסה לפגוע באזרחי ישראל, לא יוכל יותר לישון בשקט, לא בביתו ולא במיטתו, ולא בשום מקום מסתור". בנט הוסיף כי "גאה בלוחמי צה"ל, במפקדיו, בציבור הישראלי ובתושבי הדרום ועוטף עזה שממשיכים לגלות קור רוח וחוסן פנימי שמחזק אותנו, מקבלי ההחלטות".

יו"ר העבודה-גשר, עמיר פרץ, התייחס לשאלת ההרתעה: "התשובה לשאלה האם הפלגים בעזה הורתעו או לא תיענה רק על ידי מבחן התוצאה״. אמר בסיור עם חברי סיעתו, חברי הכנסת איציק שמולי, מרב מיכאלי ורויטל סויד, במפעל "הולנדיה" שנפגע מרקטה בעיר שדרות. עוד אמר פרץ: "אנחנו לא קושרים בין אירועים ביטחוניים להחלטות פוליטיות. אנחנו אופוזיציה, אך מתייצבים לצידה של מערכת הביטחון בלי לקבל כורסאות".