"מרגישים שקופים": תושבי עוטף עזה בקמפיין נגד טרור הבלונים

למרות החזרה להבנות ההסדרה, תושבי הדרום איבדו את האופטימיות, וברור להם שהשקט היחסי לא יחזיק מעמד. לכן הם פתחו בקמפיין ברשתות החברתיות הקורא למדינה לתת את הדין. "מיצינו את ההתעלמות"

זמן צפייה: 05:20

טרור האש בדרום: השקט היחסי היום (שבת) בעוטף עזה, והאישור של גורמים רשמיים בישראל על חזרה להבנות ההסדרה עם חמאס, לא הצליחו להרגיע את תושבי העוטף. אחרי שבוע שבו פרצו כמאה ואף גורם ממשלתי לא הגיע לאזור, ואפילו לא דיבר עם ראשי הרשויות, תושבי האזור פתחו בקמפיין ברשתות החברתיות תחת הכותרת "שקופים".

"אני מרגישה שקופה", אמרה אדלר אמר מנירים בסרטון שעלה לרשת. "יש טילים, מנהרות, בלונים מתפוצצים באוויר וגורמים לשריפות. אבל אני מרגישה שיתר המדינה לא רואה אותי".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

גנץ על המתיחות בכחול לבן: "אין יום בלי ויכוחים בתוך הבית"

ישראל אישרה: דלקים יוכנסו לרצועה - מרחב הדיג הוגדל

"נשברנו": המשפחות שהחליטו לעזוב את בתיהן בעוטף עזה

Shmxwu
קמפיין ''שקופים''

התחושה של התושבים היא שהם נשארו לבד – 11 סבבי הסלמה, שישה הרוגים, 1,500 שריפות בתוך כשנה ושלושה חודשים וטרור האש בעוטף לא עוצר. למרות שהיום היו שתי שריפות בלבד, לתושבים ברור שהשקט הזה לא יחזיק מעמד.

"מיצינו את ההתעלמות, מיצינו את העובדה שהשדות שלנו נשרפים כבר למעלה משנה ואף אחד לא נותן על זה את הדין", אמרה נעמה שקד לוי מהיישוב גבולות.

שריפות בעוטף עזה כתוצאה מטרור הבלונים
שריפות בעוטף עזה כתוצאה מטרור הבלונים | צילום: כבאות והצלה מחוז דרום

היום, כאמור, נרשם שקט יחסי ביישובי הדרום כאשר לאורך היום פרצו שתי שריפות, רק אחת בוודאות נגרמה כתוצאה מבלון תבערה. זאת, בהשוואה לאתמול עם 14 דליקות ולמרות הדרישה מחמאס לאכוף את הפסקת בלוני התבערה באופן מוחלט. במקביל, בשבוע הקרוב תיכנס משלחת המודיעין המצרי כדי לדון בהסדרה ארוכת טווח.

נוסף לכך, תשומת הלב של צה"ל מופנית למפרץ הפרסי ברקע המתיחות הגוברת בין ארצות הברית ואיראן, מתוך הדאגה שהדבר ישפיע על ישראל. במערכת הביטחון חוששים שהאיראנים יתנו פקודה לג'יהאד האסלאמי בעזה – או לירות רקטה או לעשות פיגוע על הגדר.

Boooqs
משה (בוגי) יעלון | צילום: חדשות 13

בתוך כך, משה (בוגי) יעלון אמר הערב בריאיון ל"המטה המרכזי": מה שקרה במארס בשנה שעברה, אחרי 3 שנים וחצי שהחמאס לא ירה כדור אחד לעברנו, מישהו התחיל עם בלונים ועפיפונים, זה לא היה החמאס ולא הג'יהאד, ואנחנו לא הגבנו כמו שצריך. לא צריך מיד מלחמה, אבל צריך לגבות מחיר, להוריד בניין של חמאס".

לטענתו, עם מפלגת כחול לבן תהיה בשלטון היא "תגבה מחיר על כל פרובוקציה כזאת". "ברגע שאנחנו מזלזלים בריבונות שלנו, ואומרים שזה רק הצתות, זה הופך לרגיל. אחרי זה יורים רקטות ולא מגיבים כמו שצריך. במקום שחמאס ישלם, אנחנו משלמים".

[brightcove_iframe video_id='programs-hamate-hamerkazi-20190629-2339' autoplay='0' credit='' desc='משה (בוגי) יעלון בריאיון ל"המטה המרכזי"' kid='1_6em3fqsl' duration='647'']

כאמור, אתמול פרצו בעוטף עזה 14 שריפות, ומהומות אלימות נערכו לאורך גדר הרצועה - חרף הבנות הרגיעה שסוכמו עם חמאס. בעזה הסבירו למצרים כי הסיבה להמשך המתיחות נעוצה ב"מרחק הבלימה" - לוקח זמן עד שהפקודה של חמאס מתפשטת ומגיעה עד אחרון המתפרעים, המפריחים בלונים מהרצועה. ארגון הטרור הבטיח כי בתוך 24 שעות הפרחת הבלונים תיפסק, וההבנות ייכנסו לתוקף. כמו כן, משרד הבריאות בעזה דיווח כי 50 פלסטינים נפצעו במהלך הפרות הסדר השבועיות בגבול רצועת עזה - 19 מהם כתוצאה מירי צה"ל. כ-7,000 בני אדם השתתפו בהפגנות, שנערכות בחמישה מוקדים לאורך הגבול.

כמו כן, אתמול סייר יו"ר כחול לבן בני גנץ סייר עם חקלאים בעוטף עזה ואמר: "נתניהו ממלא בהליום את בלוני האש של חמאס. אנחנו מאבדים את ההרתעה. הפסקת האש שחתמו עליה בלילה שוב מוכיחה שחמאס הוא שמכתיב את הדברים לנתניהו". עוד הוסיף כי "מבחינת נתניהו, אם הוא בסדר – שכל שאר יישרף".

"צריך לייצר הרתעה באמצעות תקיפות, חייבת להיות תגובה חזקה. לא צריך לקבל את השחור הזה", הוסיף גנץ. "כשאין שקט צריך להילחם, כשיש שקט צריך לקדם מציאות אלטרנטיבית של תקווה. כשצריך נלחמים וכשאפשר מתקדמים".

Gannnv
יו''ר כחול לבן בני גנץ | צילום: חדשות 13

כמו כן, יו"ר כחול לבן אמר: "יש בעזה 2 מיליון אזרחים שנשלטים על ידי חמאס, שלא רואים שום דבר אלטרנטיבי אחר. צריך לפתח שם תקווה. התנאי היחיד זה תנאי של שקט. יש לנו שם חיילים שגופותיהם עדיין שם, יש אזרחים שחצו את הגדר ועדיין שם. לא נוותר על הדרישות שלנו. חוץ מביטחון אין לנו שום אינטרס שיהיה להם רע".

ראשי מועצות העוטף ושדרות פנו לממשלה ודרשו: "שמענו דיווחים על הסדרה שאמורה לכלול הפסקה של כל הפרחות הבלונים, וכבר בבוקר אנו עדים למספר שריפות ובלונים בשטחי העוטף כולו. כל פעולה, כל הסדר, כל הסכם וכל שיחה, צריכה לכלול הפסקה מיידית של כלל השריפות והבלונים. לא נקבל פחות מכך. הממשלה חייבת להבין - השריפות ובלוני הנפץ הם טרור לכל דבר ועלינו להגיב לשריפות כמו שהן, מתקפת טרור על אזרחי מדינת ישראל. אנו דורשים לעצור את הטרור הזה אחת ולתמיד". על ההודעה חתמו ראשי המועצות אופיר ליבשטיין של שער הנגב, אלון דוידי של שדרות, תמיר עידאן של שדות נגב, איתמר רביבו של חוף אשקלון וגדי ירקוני של אשכול.