דובר צה"ל בערבית: הג'יהאד האסלאמי מתכנן לחבל בהסדרה

סא"ל אביחי אדרעי התייחס להסלמה בדרום וכתב בפייסבוק שלו כי "בעזה יש צעדים אזרחיים שמביאים לשיפורים באופן משמעותי. אין לנו בעיה עם תושבי הרצועה - אך מי שיעשה פיגועים ימנע שיפור המצב"

זמן צפייה: 00:27

דובר צה"ל בערבית, סא"ל אביחי אדרעי, התייחס היום (חמישי) לירי הרקטות בפרט ולהסלמה בדרום בכלל, והטיל את האחריות על הג'יהאד האסלאמי: "הארגון ביצע ומתכנן לבצע פיגועים, ביניהם ירי רקטות. ישראל לא יכולה ולא תוכל להשלים עם פיגועים מסוג זה. השלכות שיהיו על אי ביצוע הצעדים שתוכננו להתבצע עבור תושבי הרצועה - מוטלות על הג'יהאד האסלאמי. על חמאס, המושל ברצועה, לאכוף את מרותו על הג'יהאד ולמנוע פיגועים ותוכניות אלה".

סא"ל אדרעי כתב כי "רצועת עזה נמצאת בעיצומו של תהליך במסגרתו מבוצעים צעדים אזרחיים שמביאים לשיפורים באופן משמעותי בתחומי החיים האזרחיים ברצועה בטווח הקרוב והרחוק. די להסתכל על מצב החשמל, הדיג, הייצוא והייבוא ברצועה לפני ואחרי. ארגון הטרור גא"פ פועל כדי לערער את ההבנות הללו, לשבש אותן ולפגוע בהן. אנחנו נחושים להגן על אזרחי ישראל. אנו לא מתכוונים לקבל פיגועים וירי רקטות על אזרחינו. אין לנו בעיה עם תושבי הרצועה- להיפך! מי שמבצע פיגועי טרור ימנע את שיפור המצב ברצועה ואת קידום הצעדים שבוצעו ולאלה המתוכננים. הדבר יביא לפגיעה בתושבי הרצועה כולה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

גורם מדיני: "ישראל פועלת לעידוד הגירה מרצועת עזה"

"חמאס מתנער מהתקריות בגדר – וחושש שיביאו למבצע צבאי"

"חמאס באולטימטום לישראל: יישום ההבנות עד הסופ"ש – או הסלמה"

צה"ל תקף הלילה מטרות במוצב ימי של חמאס בצפון רצועת עזה בתגובה לירי הרקטה ששוגרה אמש לעבר שטח ישראל. בהמשך לכך, זוהה שיגור נוסף מהרצועה לשטח ישראל, והופעלה התרעה בשטח פתוח. בתגובה לשיגור, תקף צה"ל מטרות נוספות ברצועה.

בסוכנות הידיעות הפלסטינית "קודס נט" פורסם כי גורמים ביטחוניים בעזה דיווחו כי מטוסי הקרב הישראלים גרמו נזק רב למוצב שהותקף ברצועה, אך לא דיווחו על נפגעים. מוקדם יותר דווח בכלי תקשורת פלסטיניים כי הדי פיצוצים נשמעו ברחבי עזה, והזרוע הצבאית של חמאס הצהירה כי צה"ל תקף פעמיים את המוצב.

הירי אמש הוא אירוע הירי השלישי והרקטה החמישית ששוגרה לעבר ישראל בתוך שישה ימים. זאת, לאחר שביום שישי ובשבת נורו ארבע רקטות לעבר ישראל. כתוצאה מהירי ביום שישי, כזכור, שני בני אדם נפצעו קל בזמן שהיו בדרכם לממ"ד בשדרות. לאחר הירי, העלתה הערכה כי עלולים להתרחש אירועים דומים בימים הקרובים, ברקע טענות חמאס בדבר הפרת ישראל את הסכמות ההסדרה.

Whatsapp Image 2019 08 10 At 0
הנשק שנתפס עם חוליית המחבלים בגבול רצועת עזה | צילום: דובר צה''ל

כמו כן, מתחילת החודש המתיחות בדרום גברה כאשר אירעו ארבעה ניסיונות חדירה של מחבלים מהרצועה לעבר שטח ישראל.

באחד באוגוסט מחבל שנשא קלצ'ניקוב ורימונים חדר מעזה לישראל. כוח צה"ל הוקפץ למקום, ובמהלך חילופי אש שהתפתחו, במהלכם השליך המחבל לפחות רימון אחד, נפצעו קצין צה"ל באורח בינוני ושני חיילים באורח קל. המחבל נהרג מירי כוחות צה"ל.

עשרה ימים לאחר התקרית, חוליה של ארבעה מחבלים הגיעה לגדר המערכת באזור חאן יונס עם כמויות גדולות של רובי קלצ'ניקוב, רימוני יד ומטול RPG. כוח של חיילי גולני פתח באש לאחר שאחד מחברי החוליה חצה את הגדר והרג אותם. דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס, אמר כי "סוכל פה פיגוע גדול מאוד. זה משהו שהוכן בתהליך ארוך ואין סיכוי שמדובר בפעילי כוח ריסון של חמאס. היה להם ציוד לפיגוע".

תיעוד מזיהוי חוליית המחבלים אמש סמוך לגדר המערכת בצפון רצועת עזה
תיעוד מזיהוי חוליית המחבלים אמש סמוך לגדר המערכת בצפון רצועת עזה | צילום: דובר צה''ל

יום לאחר מכן נרשמה היתקלות נוספת, כאשר מרואן נאצר בן ה-25 הגיע חמוש לגדר, סמוך לבית חאנון, וחדר לישראל. כוח גולני וטנקים של חטיבה שבע הוקפצו למקום וחיסלו את המחבל.

ביום שבת, כשעתיים לאחר ששוגרו לשטח ישראל שלוש רקטות, צה"ל סיכל חדירה נוספת של חוליית מחבלים חמושה שביקשה לחדור לשטח ישראל. החוליה, שככל הנראה מנתה חמישה פלסטינים, הגיעה מאזור בית חאנון, ולאחר שזוהתה מתקרבת לגדר, מסוקי קרב וטנקים ירו לעברם, ומנעו מהם לחדור. על פי דיווחים פלסטיניים, שלושה מהמחבלים נהרגו, ואחד נוסף נפצע ופונה לבית חולים בעזה. מנגד, לא היו נפגעים בקרב כוחות צה"ל. לפי דיווחים פלסטיניים, צה"ל ביצע גם ירי ארטילרי, ופגע בעמדת תצפית של חמאס בגבול. כמו כן, דווח כי פצצות תאורה רבות נורות באזור צפון הרצועה.

תקיפת צה''ל ברצועה | צילום: ידיעות מהשטח

ביום שלישי אמר גורם בחמאס לעיתון "אל-אחבאר", הרואה אור בלבנון, כי הפלגים הפלסטינים בעזה העבירו באמצעות המתווכים המצרים איום ישיר לפיו במידה וישראל לא תיישם את ההבנות הכוללות את הכנסת הכסף הקטארי והגדלת אספקת החשמל לרצועה עד סוף השבוע - הם יסלימו את המצב בשטח.

לפי הגורם, חמאס ביקש מהמתווכים להפעיל לחץ על ישראל ליישם את ההבנות בדחיפות, נוכח התסיסה האחרונה ברצועה, שעלולה להוביל לפעולות של חדירות בגבול.