גורם מדיני: "ישראל פועלת לעידוד הגירה מרצועת עזה"

לפי הגורם, יש כוונה לפתוח נמל תעופה בדרום אליו יגיעו שאטלים עם מהגרים - אם תהיה מדינה שתקלוט אותם • נתניהו על התקיפות המיוחסות לישראל בעיראק: "פועלים היכן שצריך - לא מגביל את עצמי"

זמן צפייה: 02:50

גורם מדיני אמר הערב (שני) כי ישראל פועלת לעידוד הגירה מעזה. לדבריו, הוסכם בשנה האחרונה לפתוח נמל תעופה בדרום אליו יגיעו שאטלים מהרצועה, זאת במידה ותהיה מדינה שתסכים לקלוט את המהגרים. גורמים ישראלים אף פנו למדינות שונות עם ההצעה - אך עד כה אף מדינה לא נענתה.

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס במהלך ביקורו באוקראינה לתקיפות האחרונות בעיראק שמיוחסות לישראל, ואמר כי "אנו פועלים בשיטתיות למנוע מאיראן להתבסס בסוריה. אמרתי שלאיראן אין חסינות בשום מקום ואני מתכוון לזה. מדינה שאומרת 'אנחנו הולכים להשמיד אתכם ונייצר בסיסים לשיגור טילים ונשלוח נגדכם חוליות טרור' - מבחינתי אין לה שום חסינות. אנו פועלים נגדם איפה שצריך ועוד היד נטויה - לא הגבלתי את עצמי".

לכתבות נוספות בחדשות 13: 

דיווח: ישראל עומדת מאחורי תקיפת מחסן הנשק בבגדד

רה"מ על פרשת החלה: "לשרה לא הייתה כוונה לא לכבד את אוקראינה"

תקרית המטוס ופרשת החלה: כך החל ביקור הזוג נתניהו באוקראינה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו יחד עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי השתתפו בטקס לזכר יהודי אוקראינה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו יחד עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי השתתפו בטקס לזכר יהודי אוקראינה | צילום: עמוס בן גרשום/לע''מ

מוקדם יותר, התייחס נתניהו לתיעוד של רעייתו שרה עם נחיתתם בקייב, אוקראינה, שבו היא נראית זורקת חתיכת חלה שקיבלה כחלק מקבלת פנים מסורתית, ואמר כי זהו "קשקוש מוחלט". עוד אמר: "ראש לשכת נשיא אוקראינה אמר כי 'ברור שלגברת נתניהו לא הייתה שום כוונה לא לכבד את אוקראינה', והוסיף כי רעייתו "באה לבושה בבגדי הלאום של אוקראינה, צהוב ותכלת, בדיוק כדי לכבד את המדינה.

נתניהו גם תקף את התקשורת: "אני בספק אם הביקור ההיסטורי הזה היה מקבל את השדרוג התקשורתי אלמלא מקרה החלה. זה מזכיר לי שגם את הביקור ההיסטורי של ראש ממשלת יפן בישראל, שהביא בעקבותיו קידום עצום בהשקעות היפניות בישראל, אף אחד לא כיסה – אלא רק את העובדה שהמנה האחרונה הוגשה בצלחת דמויית נעל. אז מה אני אגיד לכם, אני חושב שתפסו את הפטנט ונמשיך עם זה".

רה''מ נתניהו, רעייתו שרה ונשיא אוקראינה זךנסקי
רה''מ נתניהו, רעייתו שרה ונשיא אוקראינה זךנסקי | צילום: עמוס בן גרשום/לע''מ

כאמור, בני הזוג נתניהו נחתו אתמול באוקראינה לביקור שיימשך כיומיים. אך כבר ברגעים הראשונים נרשמו תקלות - כאשר נחתו בני הזוג נתניהו בנמל התעופה בקייב, קיבלו את פניהם נשים אוקראיניות צעירות לבושות בלבוש מסורתי, שהעניקו לשניים פרחים וחלה אוקראינית מסורתית לאות כבוד. ראש הממשלה בצע חתיכה מן החלה ואכל ממנה, אך כאשר העביר את החלה לרעייתו - תועדה שרה נתניהו משליכה את חתיכת החלה על הרצפה. לאחר מכן נפגש ראש הממשלה עם עמיתו, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי.

אם בפמלייתו של ראש הממשלה קיוו שהתקרית תישכח במהרה – תוך זמן קצר הם יכלו לצפות בהשלכותיה בטלוויזיה האוקראינית, שם החלו לעסוק בנושא ואף התייחסו לדיווח לפיו במהלך הטיסה מישראל נתניהו זעמה לכאורה, לאחר שסברה כי לא בורכה במערכת הטיסה – ודרשה, כך על פי הדיווח, להיכנס לתא הטייס.

רה''מ נתניהו ונשיא אוקראינה זלנסקי
רה''מ נתניהו ונשיא אוקראינה זלנסקי | צילום: עמוס בן גרשום/לע''מ

כזכור, ביום רביעי העיתון "א-שרק אל-אווסט", שרואה אור בלונדון, דיווח מפי גורם ביטחוני כי "כל הנתונים מצביעים על כך שישראל, ייתכן על ידי תמיכה מארצות הברית, הפציצה בעיראק בסיסים של כוחות איראניים - כפי שהיא עושה בסוריה". זאת, לאחר שביום שני בשבוע שעבר אדם נהרג ו-29 נפצעו מפיצוץ במחסן תחמושת בבסיס צבאי בדרום מערב בגדד, השייך למיליציה עיראקית-שיעית הנתמכת על ידי איראן.

עוד הוסיף הגורם כי עיראק לא תפרסם את ממצאי התחקיר שנערך בנוגע לפיצוץ מחסן התחמושת, בדומה לתחקיר שערכה על ההפצצה שבוצעה בחודש שעבר נגד בסיס במרכז המדינה.  זאת כיוון שבעיראק "לא מעוניינים לעצבן את האיראנים, שהאסטרטגיה שלהם היא לא לדבר על התקיפות הישראליות והאמריקניות נגד בסיסיהם במזרח התיכון".

הפיצוץ הגיע ברקע דיווחים בשבועות האחרונים על תקיפות ישראליות במדינה. "א-שרק אל-אווסט" דיווח לפני כשבועיים וחצי מפי "גורמים ביטחוניים בתל אביב" כי בקרוב ישראל תתקוף בעיראק מטרות איראניות עוינות". זאת, לאחר שמספר ימים קודם לכן דווח כי גורמים דיפלומטיים מערביים בכירים אמרו שישראל עומדת מאחורי שתי התקיפות שאירעו במדינה בחודש יולי.