גורמים ישראלים: מקווים לפריצת דרך באספקת החיסון ביממה הקרובה

על פי הבכירים, ישנה אפשרות להתקדמות במשא ומתן לרכישת החיסונים מחברת "פייזר". עוד הוסיפו כי החברה לא התחייבה על מועד לאספקת החיסונים. נתניהו: "משוכנע שנשלים את החוזה - בשורה חשובה"

זמן צפייה: 02:11

גורמים ישראלים הודיעו הערב (רביעי) כי הם מקווים לפריצת דרך ביממה הקרובה מול חברת התרופות "פייזר", על אספקת החיסון שפיתחה נגד נגיף הקורונה. זאת לאחר שהחברה הודיעה כי החיסון שלה יעיל בכ-90% מהמקרים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר: "אני פועל כל הזמן להביא חיסונים לישראל, והיום יש לי בשורה חשובה. סיימתי עכשיו שיחה מאוד חמה ולבבית עם אלברט בורלה מנכ"ל חברת פייזר. חברת פייזר הודיעה שלשום שהיא פיתחה חיסון נגד הקורונה עם יעילות של 90%. כל העולם רוצה לקבל את התרופות שלה. אנחנו מנהלים איתם מו"מ".

"ביקשתי לשוחח איתו, הוא מייד נענה. מתברר שאלברט בורלה מאוד גאה במוצאו היווני ומוצאו היהודי מסלוניקי, והוא אמר לי שהוא מאוד מעריך את טיפוח היחסים בין יוון לישראל, שאני מוביל בשנים האחרונות. לאחר השיחה הזאת, שהייתה מאוד עניינית ומאוד מעשית, אני משוכנע שאנחנו נשלים את החוזה עם חברת פייזר. זאת בשורה מאוד חשובה להבאת חיסונים רבים לכם אזרחי ישראל. שיהיה בהצלחה".

עוד בחדשות 13:

סגן שר הבריאות: "שוקלים עוצר לילי – כדי לאפשר כנגדו הקלות"

גנץ לנתניהו: יש לכנס את קבינט הקורונה עוד השבוע ולקבל החלטות

בשל חוסר היערכות לבדיקות מהירות: פתיחת אילת וים המלח תידחה?

חיסון הקורונה של ענקית התרופות פייזר
חיסון הקורונה של ענקית התרופות פייזר | צילום: רויטרס

גורמים במערכת הבריאות סיפרו לחדשות 13 שהמשא ומתן המתנהל בין ישראל לחברת התרופות בימים האחרונים היה לא פשוט. נקודה אחת שעלתה בדיוניחם היא המחיר, וכן חוסר היכולת של פייזר להתחייב לתאריך מדויק שבו יסופקו החיסונים. יש גם לזכור כי מדינות אחרות כבר רכשו חיסונים מפייזר. סוגיה נוספת שעלתה במו"מ היא החבות המשפטית - על מי תיפול האחריות במקרה של תביעות בעקבות החיסון.

בנוסף, ישראל כבר חתומה עם "מודרנה", שיש לה גישה דומה לחברת פייזר, ושם ישראל דווקא בראש התור. ההערכה במערכת הבריאות היא שייחתם עם פייזר הסכם בימים הקרובים, וישראל איכשהו תקפוץ למקום טוב יחסית מבחינת אספקת החיסון.

שגב הראל, הנסיין הראשון לקבלת החיסון לקורונה
שגב הראל, הנסיין הראשון לקבלת החיסון לקורונה | צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי התייחס למאמצים להשגת החיסון בריאיון לחדשות 13. "ישראל עוסקת בחיסון כמה חודשים - שיח עם חברות שונות בעולם, הסכמים שהולכים ונרקמים. אנחנו עוקבים אחרי ההתפתחות וההתקדמות במחקרים, אחרי יעילות ובטיחות החיסון כפי שהיא מסתמנת. תקציב איננו מגבלה. ככל שיהיו חיסונים בעולם, מדינת ישראל לא תישאר מקופחת".

ביום שני נודע כי ישראל נמצאת במשא ומתן מתקדם עם חברת התרופות על מנת לקבל את החיסון כמה שיותר מהר. ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך על הבשורה המשמחת של "פייזר", ומסר: "היום זהו יום מאוד חשוב במאבק העולמי בקורונה. פייזר הודיעה על יעילות של 90% בחיסון - ולהערכתי גם כמה חברות אחרות מתקדמות ליעד זה. גם אנחנו מתקדמים בחיסון שלנו, זה עוד ייקח זמן".

"דבר אחד ברור", הוסיף ראש הממשלה, שבהזדמנות זו קרא להמשיך לשמור על ההנחיות, "לא רחוק היום, זה לא עוד שנים - זה עוד חודשים, שיהיו חיסונים שהם יהיו זמינים לאוכלוסיית העולם. היעד שלי כרגע הוא לעשות דבר אחד - להביא חיסונים לאזרחי ישראל, ואנחנו נעשה את זה. זה אומר שהסוף נראה בעין. אמרתי לפני ימים אחדים שאני רואה את האור בקצה המנהרה, אני חושב שהקטר כבר יוצא מהמנהרה".