יצרנית אמריקנית: חיסון הקורונה שפיתחנו יעיל ב-90% מהמקרים

"פייזר" הודיעה כי יעילות החיסון בקרב עשרות אלפי הנבדקים גבוהה ב-40% מהרף המינימלי של ה-FDA. מדובר בחברה הראשונה בעולם שמכריזה על הצלחה בניסוי, כשלדבריה אין תוצאות לוואי חמורות

זמן צפייה: 08:36

צעד חיובי בדרך לחיסון מפני קורונה: ענקית התרופות "פייזר" הודיעה היום (שני) כי על פי המידע המוקדם שברשותה, החיסון נגד קורונה שפיתחה יעיל ב-90% - הרבה מעבר למה שציפו, וגם מעבר לרף המינימאלי שדרש ה-FDA לאישור החיסון, ועומד על 50% יעילות. הצפי הוא כי החיסון יהיה מוכן לייצור המוני עד תחילת החודש הבא, בכפוף לאישורים רגולטוריים.

על פי הודעת החברה, עד כה לא נצפו תופעות לוואי שליליות משמעותיות לנסיינים שקיבלו את החיסון. עם זאת, פייזר תמתין עד לסופו של הניסוי כדי לוודא שהחיסון שפיתחה אכן יעיל וגם בטוח. יש לציין כי מדובר בחברה הראשונה בעולם שמכריזה על הצלחה בניסוי למציאת החיסון נגד הנגיף.

נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן אמר על הודעת החברה כי מדובר ב"חדשות נהדרות", אולם הבהיר: "יעברו חודשים רבים עד שהחיסון ייצא לתפוצה רחבה בארצות הברית". לדבריו, "החדשות לא משנות את המציאות המיידית שבה מסכות, ריחוק חברתי ושאר צעדים בריאותיים יישארו הכרחיים גם בשנת 2021".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

נתניהו: ללא שיפור במדדים – לא ניכנס לשלב הבא של ההקלות

המומחים לקבינט הקורונה: רף ההדבקה מזנק – והממשלה לא עושה דבר

בצל סירוב טראמפ להכיר בהפסד: ביידן ישיק תוכנית למלחמה בנגיף

חיסון הקורונה של ענקית התרופות פייזר
חיסון הקורונה של ענקית התרופות פייזר | צילום: רויטרס

"פייזר" הסבירה כי החיסון יעיל גם נגד מוטציות שונות של הנגיף, והחברה מעריכה שלא תהיה מוטציה אחרת שתצליח לעקוף את החיסון. מה גם, החיסון יהיה אפקטיבי למי שיקבל אותו למשך כשנה או יותר. "זה יום נהדר למדע ולאנושות", אמר ד"ר אלברט בורלה, מנכ"ל פייזר. "אנחנו מגיעים לנקודה קריטית בתוכנית לפיתוח החיסון בזמן שהעולם זקוק לכך יותר מכל".

בניסוי השתתפות 43 אלף מתנדבים שהתחלקו לשתי קבוצות. קבוצה אחת קיבלה את החיסון האמיתי ואילו הקבוצה השנייה קיבלה פלסבו. לא המדענים ולא המשתתפים ידעו מי מהם קיבל את החיסון האמיתי או הדמה. אז, בדקו כמה הידבקויות נרשמו בכל אחת מהקבוצות. התוצאה שהתקבלה הראתה כי בקבוצה שהתחסנה היו הרבה פחות נדבקים מאלה שלא התחסנו.

עקב תוצאות הניסוי מניית "פייזר" זינקה בשלב הטרום מסחר ב-13.5%, ואילו החוזים העתידיים על מדד הדאו ג'ונס קפצו ב-5.6%. הבורסות באירופה - פריז, לונדון, פרנקפורט ומדריד, זינקו ב-4 עד 8 אחוזים. הניסוי יימשך עד סוף החודש הקרוב. אחר כך תוצאותיו יועברו למערכת הבריאות האמריקנית לאישור החיסון.

חיסון הקורונה של ענקית התרופות פייזר
חיסון הקורונה של ענקית התרופות פייזר | צילום: רויטרס

צעד זה במאבק נגד הנגיף מגיע לאחר שאתמול מספר הנדבקים מאז פרוץ המגפה חצה את רף ה-50 מיליון, ומניין המתים עלה למיליון ו-200 אלף בני אדם. עד כה, 35 מיליון בני אדם החלימו מהנגיף, זאת למרות שעדיין אין חיסון מאושר.

שלוש המדינות המובילות את רשימת הנדבקים הן ארה"ב (למעלה מ-10 מיליון נדבקים), הודו (כ-8.5 מיליון) וברזיל (למעלה מ-5.5 מיליון) - והן אחראיות על כמחצית ממספר הנדבקים בעולם. אחריהן ברשימה: רוסיה וצרפת במקום הרביעי והחמישי, כשכל אחת עם כ-1.7 מיליון נדבקים. את העשירייה סוגרות: ספרד, ארגנטינה, בריטניה, קולומביה ומקסיקו - כולן עם למעלה ממיליון נדבקים, פרט למקסיקו שמתקרבת למיליון.