80 אלף פעוטות ללא פתרון: אלפי מטפלות במעונות היום מפגינות

לאחר שהמטפלות סורבו לבקשתן לנהל מו"מ על תנאי העסקתן ושכרן, הבוקר החלה שביתה ללא הגבלת זמן במעונות היום. אלפי מטפלות הפגינו בתל אביב וזעקו: "מסרבות להיות שקופות"

זמן צפייה: 03:13

80 אלף פעוטות ללא פתרון: ארגוני מעונות היום החלו הבוקר (ראשון) בשביתה ללא הגבלת זמן במוסדותיהם, זאת לאחר שלא זכו למענה הולם מראש הממשלה, שר האוצר ושרת הכלכלה לדרישתם לשיפור בשכר ובתנאים. בהודעה מטעם הארגונים נכתב: "בנט וליברמן שמסכימים לנהל משא ומתן עם החמאס, מסרבים לנהל שיח עם המטפלות שמרוויחות 5,000 שקלים בחודש וקורסות תחת העומס".

כעת, מאות אלפי הורים נותרו ללא פתרון לפעוטות בגיל 3 ומטה. "הפגיעה בהורים, בילדים ובמשק הישראלי היא בגלל סירוב הממשלה לשבת עם המטפלות למשא ומתן", נמסר מטעם ארגוני מעונות היום.

אלפי מטפלות וגננות במעונות היום הפגינו הבוקר ברחובות תל אביב במחאה על תנאי העסקתן וזעקו: "מסרבות להיות שקופות". על פי הערכת המארגנים השתתפו בצעדה כ-6,500 מפגינים. למטפלות הצטרפו גם הורים רבים לפעוטות.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

התו הירוק החדש נכנס הבוקר לתוקף – מי זכאי ואיך מנפיקים אותו?

בנט על תקיפת השוטרים: "האלימות הגיעה לנקודה בלתי נסבלת"

סופו של הגל הרביעי? הירידה בתחלואה נמשכת – 587 חולים קשה

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-education-society-part-213101145' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_bnmlz6fa' duration='56']

שביתה במעונות היום
שביתה במעונות היום | צילום: שביתה במעונות היום

לצד ארגוני מעונות היום, ויצו, נעמ"ת, נשי חירות ואמונה, שהתריעו על השביתה לפני מספר שבועות, הצטרפו לשביתה גם מעונות בפיקוח במגזר הערבי של עמותת ינבוע המפעילה מאות מעונות יום הפרוסים בכל רחבי הארץ ורשת החינוך נאות מרגלית. החברה למתנ"סים וארגונים במגזר החרדי הודיעו על תמיכה מלאה במטפלות מארגונים אחרים, אך המעונות שאותם הם מפעילים יישארו פתוחים.

כזכור, בשבוע שעבר אלפי מעונות יום נפתחו רק בשעה 10:00, ב"מחאה על התעלמות הממשלה מהמשבר" לטענת ארגון המאבק. מעונות היום בפיקוח סובלים ממחסור חמור של מחנכות-מטפלות, לטענתם בעקבות השכר הנמוך, העומסים ותנאי העבודה הקשים.

על פי נתוני ה-OECD שפורסמו בשבוע שעבר, ההוצאה הציבורית בישראל על חינוך לגילאי לידה עד 6 עומדת על 0.8% מהתל"ג, כאשר מתוכם ההוצאה על גילאי לידה עד 3 עומדת על 0.2%, כמחצית ממוצע ה-OECD. בישראל רמת ההשקעה הציבורית במסגרות לילדים מתחת לגיל שלוש נמוכה בהשוואה למדינות אחרות וביחס לממוצע ה-OECD, ועומדת על כ-2,700 דולר בשנה לעומת כ-12,400 דולר בשנה ב-OECD.

ממשרד האוצר נמסר: "צר לנו שויצו ונעמת החליטו לנצל באופן ציני את הורי ילדי המעונות ולנקוט בשביתה, שכן ידוע להם כי השינויים המבוקשים דורשים עבודת מטה מעמיקה שיכולה להתבצע רק לאחר העברת התחום לאחריות משרד החינוך בעוד כמה חודשים. יש לציין כי מדרישות הארגונים תתחייב העלאה משמעותית של התעריף שמשלמים ההורים, ולכן יש לבחון זאת לעומק, בשיתוף כלל הארגונים המפעילים מעונות מפוקחים, בטרם קבלת החלטה סופית. הדבר הוסבר לארגונים בדיון שקיים עימם משרד האוצר לפני כשבוע וחצי, ושצפוי להימשך גם בשבוע הקרוב. משרד האוצר ישמח לקיים שיח בנושא, בשיתוף כלל הארגונים, וזאת לאחר העברת התחום למשרד החינוך ולאחר הבנת כלל המשמעויות הנגזרות מהשינויים המבוקשים".