"זה יכול להיראות אחרת": תגובת התלמידים לתוצאות מבחן פיז"ה

גם השנה, כמו בשנים קודמות, ישראל התברגה במקומות נמוכים מהממוצע ביחס ל-77 המדינות שנבדקו. את הנערים הישראלים זה לא הפתיע. "אנחנו יכולים להגיע למקומות הרבה יותר טובים בקלות"

זמן צפייה: 03:04

מתוצאות העגומות של תלמידי ישראל במבחן פיז"ה הבין-לאומי, המבחן האמין והנחשב ביותר בעולם החינוך כיום, עולה כי גם השנה, כמו בשנים קודמות, ישראל התברגה במקומות נמוכים מהממוצע ביחס ל-77 המדינות שנבדקו. את התלמידים הישראלים זה לא הפתיע. "זה יכול להראות אחרת", סיפרה ריזאן בראזי, תלמידת י"ב מריחאניה.

"הייתי רוצה שההתנהלות והגישה בלימודים יהיו אחרות - פחות ילדים בכיתה, יותר רגוע, פחות לחץ, פחות חומר", המשיכה בראזי. "מורה לא מספיקה לתת יחס לכל אחד ואחד כי הקצב שונה ואין זמן וצריך להספיק אני מאמינה שהמצב יכול להשתנות אם משרד החינוך יותר ישקיע בבתי הספר הערביים".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

כשאשתו זועקת לעזרה ברקע: שיחת הנאשם ברצח עם המשטרה • האזינו

"אנשים מתגרשים ונשארים בחיים": המכתב שהחביאה מיכל סלה

גנץ לנתניהו בפגישתם: תוותר על החסינות? רה"מ: "עוד לא החלטתי"

תלמידים בכיתה במהלך שיעור
תלמידים בכיתה במהלך שיעור | צילום: חדשות עשר

על פי התוצאות, ישראל חלשה אפילו יותר בפערים. בעוד שתלמידים דוברי עברית משמרים את הציונים מהמבחן ב-2015, ואפילו שיפרו מעט בעשור האחרון, בקרב דוברי הערבית נרשמה צניחה משמעותית של 29 נקודות בקריאה, 26 נקודות במדעים ו-12 נקודות במתמטיקה בהשוואה למבחן האחרון. אחוז המצטיינים בקרב דוברי הערבית עומד על אפס עגול ו-53 מהנבחנים נכשלו, זאת למרות השקעות תקציביות ניכרות בשלוש השנים האחרונות, כדי לחזק את החינוך הערבי.

"אנחנו יכולים להגיע למקומות הרבה יותר טובים בקלות. אין שום תלמיד שעוזב את מערכת החינוך כיום שיודע לקחת משכתא, לנהל את המשכורת שלו או את חשבון הבנק שלו בלי עזרה מההורים", הסבירה אופיר שטרית, תלמידת י"ב ממעלה אדומים.

במשרד החינוך הבינו היום שהגיע הזמן לחשב מסלול מחדש, שר החינוך הורה על הקמת צוות עבודה שיבחן את חלוקת המשאבים ואת תוכנית הלימודים בקרב דוברי הערבית, כדי שאולי בעוד שלוש שנים - התמונה תהיה שונה.