גנץ לנתניהו בפגישתם: תוותר על החסינות? רה"מ: "עוד לא החלטתי"

לחדשות 13 נודע שראש הממשלה סירב להתחייב שלא יבקש חסינות • יו"ר כחול ואשכנזי תמכו במתווה שהוצע - לפיד ויעלון התנגדו • גנץ: נתניהו הוכיח שאצלו חסינות מעל הכול; הליכוד: מדובר בתירוצים

זמן צפייה: 02:23

ימים של הכרעה: יו"ר כחול לבן בני גנץ הגיע היום (שלישי) לפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו כשהוא מסכים לרוב העקרונות שהציג הליכוד, למרות שהוא מפחד שכחול לבן תתפרק אם ייענה למתווה. עם זאת, יש סוגיה אחת שהפריעה לו ולשאר בכירי מפלגתו והיא - איפה המלכוד שבזכותו נתניהו הסכים לכהן רק חמישה חודשים. לכן, גנץ שאל את ראש הממשלה אם הוא מוכן לוותר על החסינות, ועל כך השיב האחרון כי "עדיין לא החליט".

כרגע, הנטייה של גנץ היא לא להסתכן בעימות עם בכיר מפלגתו יאיר לפיד או בפירוק כחול לבן, על אף שהמתווה שהוצע היה לשביעות רצונו. מעבר לכך, המתווה שהוצג מוקדם יותר היום, לפיו לפיד יחזיק בתיק החוץ וגבי אשכנזי יהיה שר הביטחון, נדחה למרות תמיכת גנץ ואשכנזי. שני בכירי המפלגה הנוספים, לפיד ומשה יעלון, התנגדו למתווה ובכך מנעו את קבלתו.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

פגישת רה"מ וגנץ תמה אחרי כשעה; חילופי האשמות בין המפלגות

רה"מ משיב לגנץ: "ברית הגנה עם ארה"ב לא תגביל את חופש הפעולה"

לפיד שר החוץ, הביטחון לאשכנזי: המתווה המתגבש בין נתניהו לגנץ

נתניהו, גנץ ולפיד
נתניהו, גנץ ולפיד | צילום: רויטרס

בד בבד, הליכוד התייחסה הערב פעם נוספת לפגישה, ומסרה כי "נושא קווי היסוד לא עלה בפגישה. לא הבלוק, וראש הממשלה לא התייחס כלל לנושא החסינות - אלה תירוצים של גנץ כדי למנוע ממשלת אחדות, רק בגלל שיאיר לפיד לא מוכן לכך".

במקביל הגיב גנץ לפיצוץ הפגישה, וכתב: "נתניהו הוכיח היום שוב - במקום שישראל תהיה לפני הכול, אצלו החסינות לפני הכול"


.

כאמור, מוקדם יותר היום התפוצצה הפגישה בין ראש הממשלה ליו"ר כחול לבן בקריה שבתל אביב ללא סיכומים לממשלת אחדות. הליכוד תקפה את כחול לבן בתום הפגישה וטענה כי היא מונעת קואליציה של שתי המפלגות. "כדי למנוע בחירות מיותרות ולהקים ממשלת אחדות, נתניהו הציע לעגן בחקיקה יצירתית את הסדר הרוטציה, שמונע מכל צד להפר אותו", מסרה. "למרות זאת וחרף ויתורים מרחיקי לכת, כחול לבן ממשיכים לסרב להקמת ממשלת אחדות בשל הווטו שהטיל יאיר לפיד נגד הקמת ממשלה כזו".

יאיר לפיד, בני גנץ, בנימין נתניהו, גבי אשכנזי
יאיר לפיד, בני גנץ, בנימין נתניהו, גבי אשכנזי | צילום: רויטרס

דובר הליכוד מסר: "אני מזכיר (בשמי) שההצעה שעל הפרק היא כהונה ראשונה לחצי שנה, שזה פרק הזמן שראש הממשלה נתניהו יכהן בלאו הכי כראש ממשלה, אם כחול לבן יגררו לבחירות. כלומר: לפיד גורר לבחירות כדי להבטיח שראש הממשלה נתניהו ימשיך לכהן".

מכחול לבן נמסר בתום הפגישה כי "יו"ר הליכוד לא הביא שום הצעה חדשה התואמת את מצבו המשפטי ואת ההכרה בהפסד בבחירות, או שום הצעה חדשה בכלל. בפגישה אף סירב להתחייב על קווי יסוד לממשלה או כי יימנע מחתירה לחסינות אישית. בקיצור - נתניהו החליט בחירות. למרות זאת, נמשיך עד הרגע האחרון לנסות ולמצות כל סיכוי להקים ממשלה של שותפות ואחדות. מילים שככל הנראה זרות לנתניהו".

ח''כ משה בוגי יעלון
ח''כ משה בוגי יעלון | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר פורסם בחדשות 13 המתווה המתגבש בין השניים, לפיו נתניהו יכהן כראש ממשלה בחצי השנה הראשונה, וגנץ יהיה ממלא מקום ראש הממשלה. גבי אשכנזי יקבל את תיק הביטחון, יאיר לפיד את תיק החוץ, תיק האוצר יישאר אצל הליכוד, ויולי אדלשטיין ימשיך להיות יו"ר הכנסת. מחלוקות משמעותיות אחרות טרם יושבו.

אתמול התייחס נתניהו למגעים הפוליטיים, והצהיר כי "הצעתי לגנץ הצעה - בוא נממש את ההזדמנויות ההיסטוריות האלה בממשלת אחדות שתוקם עכשיו במתכונת שהצעתי. הלכתי כאן רחוק מאוד לקראת הדבר הזה כי אנחנו צריכים לממש את ההזדמנויות האלה. אנחנו לא צריכים בחירות נוספות". את הדברים אמר בטקס הנחת אבן פינה ל-12 מפעלים חדשים באשקלון, בהתייחס לאפשרות של סיפוח בקעת הירדן וברית ההגנה עם ארצות הברית.

במקביל, יו"ר כחול לבן נאם בפתח ישיבת הסיעה והתייחס לפלונטר הפוליטי: "המצב המשפטי-פוליטי של ראש הממשלה, עם שלושה כתבי אישום חמורים והיעדר פשרות פוליטיות הכרחיות מצדו, דרדרו אותנו לשיח אלים ומתלהם. בניגוד לאחרים - איני רוצה להעמיד את ישראל בפני בחירות נוספות, יקרות ומיותרות".