פגישת רה"מ וגנץ תמה אחרי כשעה; חילופי האשמות בין המפלגות

ראשי המפלגות נועדו בקריה אך הפגישה התפוצצה תוך פחות משעה. בליכוד תקפו: "נתניהו הציע לעגן בחקיקה יצירתית את הסדר הרוטציה, כחול לבן מסרבת בגלל לפיד". כחול לבן: "לא הביא כל הצעה חדשה"

זמן צפייה: 02:19

שמונה ימים לתום המנדט: הפגישה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ליו"ר כחול לבן בני גנץ בקריה שבתל אביב התפוצצה הערב (שלישי) אחרי פחות משעה, ללא סיכומים לממשלת אחדות.

הליכוד תקפה את כחול לבן בתום הפגישה וטענה כי היא מונעת קואליציה של שתי המפלגות. "כדי למנוע בחירות מיותרות ולהקים ממשלת אחדות, נתניהו הציע לעגן בחקיקה יצירתית את הסדר הרוטציה, שמונע מכל צד להפר אותו", מסרה הליכוד. "למרות זאת וחרף ויתורים מרחיקי לכת, כחול לבן ממשיכים לסרב להקמת ממשלת אחדות בשל הווטו שהטיל יאיר לפיד נגד הקמת ממשלה כזו".

עוד בחדשות 13:

לפיד שר החוץ, הביטחון לאשכנזי: המתווה המתגבש בין נתניהו לגנץ

30 יום לבקשת החסינות: נתניהו שוקל – אך עדיין לא הכריע

נתניהו: "הלכתי רחוק"; גנץ: "נמצא עבורך מעמד ההולם את מצבך"

יו''ר הליכוד בנימין נתניהו ויו''ר כחול לבן בני גנץ
יו''ר הליכוד בנימין נתניהו ויו''ר כחול לבן בני גנץ | צילום: חדשות 13

דובר הליכוד מסר: "אני מזכיר (בשמי) שההצעה שעל הפרק היא כהונה ראשונה לחצי שנה, שזה פרק הזמן שראש הממשלה נתניהו יכהן בלאו הכי כראש ממשלה, אם כחול לבן יגררו לבחירות. כלומר: לפיד גורר לבחירות כדי להבטיח שראש הממשלה נתניהו ימשיך לכהן".

מכחול לבן נמסר בתום הפגישה כי "יו"ר הליכוד לא הביא שום הצעה חדשה התואמת את מצבו המשפטי ואת ההכרה בהפסד בבחירות, או שום הצעה חדשה בכלל. בפגישה אף סירב להתחייב על קווי יסוד לממשלה או כי יימנע מחתירה לחסינות אישית. בקיצור - נתניהו החליט בחירות. למרות זאת, נמשיך עד הרגע האחרון לנסות ולמצות כל סיכוי להקים ממשלה של שותפות ואחדות. מילים שככל הנראה זרות לנתניהו".

בהמשך לכך, מסרו בליכוד: "נושא קווי היסוד לא עלה בפגישה, לא הבלוק, וראש הממשלה נתניהו לא התייחס כלל לנושא החסינות - אלה תירוצים של גנץ כדי למנוע ממשלת אחדות, רק בגלל שיאיר לפיד לא מוכן לכך"..

גנץ ונתניהו
גנץ ונתניהו | צילום: חדשות 13

שרת התרבות והספורט מירי רגב התייחסה למגעים להקמת ממשלה בריאיון ל"שש - אמנון לוי". "מבחינתי מה שחשוב זה המדינה, לא התפקיד ולא הכיסא", הצהירה השרה. "אם לטובת אחדות נצטרך לוותר על תיקים – אז ברור".

[brightcove_iframe video_id='programs-6-with-amnon-levi-articles-20191203-1819' autoplay='0' credit='' desc='שרת התרבות והספורט מירי רגב בריאיון' kid='1_2xgenks4' duration='326'']

מוקדם יותר, יו"ר שס אריה דרעי תקף בחשבון הפייסבוק שלו את יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, ברקע המגעים בין שתי המפלגות הגדולות. "ליברמן עושה הכול לטרפד הקמת ממשלת אחדות, והוא האחראי הראשי לכך שישראל הולכת לבחירות בפעם השלישית", כתב. "בכל פעם שיש התקדמות בשיחות בין הליכוד לכחול לבן, ליברמן פועל לטרפד אותן בעורמה, מוליך שולל את נתניהו וגנץ ואז מאשים אותם בכך שהולכים לבחירות".

"ליברמן אחראי לכך שאין היום ממשלת אחדות", המשיך דרעי. "ליברמן אחראי לבחירות שלישיות שגרמו לנזקים גדולים ועלולות לגרום לנזקים נוספים של מיליארדי שקלים למשק ולשיתוק של המדינה. ליברמן עושה זאת אך ורק משיקולים פוליטיים צרים ואישיים שלו. אני מקווה שנתניהו וגנץ יבינו זאת ויקימו ממשלה רחבה וטובה למען העם והמדינה".

בני גנץ, בנימין נתניהו
בני גנץ, בנימין נתניהו | צילום: רויטרס, shutterstock

מוקדם יותר פורסם בחדשות 13 המתווה המתגבש בין השניים, לפיו נתניהו יכהן כראש ממשלה בחצי השנה הראשונה, וגנץ יהיה ממלא מקום ראש הממשלה. גבי אשכנזי יקבל את תיק הביטחון, יאיר לפיד את תיק החוץ, תיק האוצר יישאר אצל הליכוד, ויולי אדלשטיין ימשיך להיות יו"ר הכנסת. מחלוקות משמעותיות אחרות טרם יושבו.

אתמול התייחס נתניהו למגעים הפוליטיים, והצהיר כי "הצעתי לגנץ הצעה - בוא נממש את ההזדמנויות ההיסטוריות האלה בממשלת אחדות שתוקם עכשיו במתכונת שהצעתי. הלכתי כאן רחוק מאוד לקראת הדבר הזה כי אנחנו צריכים לממש את ההזדמנויות האלה. אנחנו לא צריכים בחירות נוספות". את הדברים אמר בטקס הנחת אבן פינה ל-12 מפעלים חדשים באשקלון, בהתייחס לאפשרות של סיפוח בקעת הירדן וברית ההגנה עם ארצות הברית.

במקביל, יו"ר כחול לבן בני גנץ נאם בפתח ישיבת הסיעה והתייחס לפלונטר הפוליטי: "המצב המשפטי-פוליטי של רה"מ, עם שלושה כתבי אישום חמורים והיעדר פשרות פוליטיות הכרחיות מצדו, דרדרו אותנו לשיח אלים ומתלהם. בניגוד לאחרים - איני רוצה להעמיד את ישראל בפני בחירות נוספות, יקרות ומיותרות".

יאיר לפיד, בני גנץ, בנימין נתניהו, גבי אשכנזי
יאיר לפיד, בני גנץ, בנימין נתניהו, גבי אשכנזי | צילום: רויטרס

"אני מבין שכחלק מהפשרות לא נרכיב את ממשלת החלומות - אך לא אהיה מוכן שנרכיב ממשלת בלהות", המשיך גנץ. "אני מבין שנצטרך לקבל הצעות פשרה, אך לא הצגות פשרה. אני קורא לנתניהו - אני מבטיח שנמצא עבורך את המעמד ההולם את מצבך הייחודי. כזה שיאפשר לך לתפקד, ויאפשר לך לחזור אם תנקה את שמך".

בתוך כך, אמש אישרה ועדת הבחירות המרכזית את האפשרות לקיצור מערכת הבחירות – במידה שהמגעים לאחדות לא יצלחו וישראל תלך לסבב שלישי. בתום הפגישה הסתמן כי המועד הקרוב ביותר שבו ניתן יהיה לקיים בחירות יהיה ב-25.2.2020.