נתניהו סיכם עם השר פרץ: מעונות היום יועברו למשרד החינוך

ברקע פרשת הגננת המתעללת מראש העין, רה"מ הודיע כי הגיע לסיכום עם שר החינוך לפיו החל מהממשלה הבאה האגף כבר לא יהיה תחת סמכות משרד הרווחה. פרץ: "צריכים לדאוג שהילדים שלנו יהיו מוגנים"

זמן צפייה: 01:47

ראש הממשלה בנימין נתניהו סיכם היום (שני) עם שר החינוך הרב רפי פרץ כי החל מהממשלה הבאה האגף למעונות יום ומשפחתונים יועבר לאחריות משרד החינוך, לאחר שהיו תחת אחריות משרד העבודה והרווחה. זאת, ברקע הגשת כתב האישום נגד כרמל מעודה, "הגננת המתעללת" מראש העין, המטפלת ציפורה דוד מנס ציונה וכן מקרים נוספים של התעללות בפעוטות ובתינוקות.

נתניהו אמר: "מעבר למצלמות, הכשרת פעוטונים ופיקוח יסודי - סיכמתי עם שר החינוך שנעביר את תפעול מעונות היום למשרדו". פרץ בירך על ההסכם ומסר כי "אני מודה לראש הממשלה על שנענה לבקשה שלנו. הנחתי את מנכ"ל המשרד שמואל אבואב לקלוט את המעונות במשרד. אחד הדגלים שהנפנו עם כניסתנו למשרד היה עניין המוגנות. אנחנו צריכים לדאוג שהילדים שלנו יהיו מוגנים בכל מובן. משרד החינוך הוא המקום הטוב ביותר לפקח גם על גילאי לידה עד שלוש".

ממשרד העבודה והרווחה נמסר כי לאור פנייתו של השר חיים כץ לרה"מ נתניהו בישיבת הממשלה האחרונה, במסגרתה ביקש להעביר את הפיקוח על מעונות היום ממשרדו למשרד החינוך לטובת איחוד השורות בתחום הטיפול של ילדי ישראל, לצד השארת תחומי הרישום, הסבסוד והבינוי במשרד העבודה - רה''מ הודיע כי סיכם עם שר החינוך על המעבר. ביום רביעי הקרוב, נתניהו וכץ ייפגשו ויסגרו את פרטי ההעברה.

לכתבות נוספות בחדשות 13: 

"תקפה 11 תינוקות ופעוטות": אישום נגד הגננת המתעללת מראש העין

"הגננת המתעללת" למשפחתה: "מבקשת סליחה שאתם עוברים זאת בגללי"

מהריגת יסמין לגננת מראש העין: התעללות בפעוטות – מכת מדינה

נתניהו
נתניהו | צילום: חדשות 13
רפי פרץ
רפי פרץ | צילום: וסי איפרגאן

יו"ר העבודה עמיר פרץ הגיב להחלטה וצייץ בטוויטר: "מעט מדי ומאוחר מדי. במקום הפרטה ומעונות פרטיים, צריכים חינוך חינם מגיל אפס". ח"כ קארין אלהרר (כחול לבן) תקפה את ראש הממשלה וכתבה: "וואו חשבת על זה לבד? חבל שאתה תמיד מחכה לטרגדיות ובחירות כדי לקבל החלטות".

ח"כ יפעת שאשא-ביטון (כולנו) הגיבה גם היא וכתבה: "מברכת את ראש הממשלה על המנהיגות וההחלטה להעביר את מעונות היום לאחריות משרד החינוך. אחרי 70 שנה, המדינה לוקחת לראשונה אחריות על ילדים מגיל לידה ומתייחסת למסגרות אלה כמסגרות חינוכיות. זוהי החלטה היסטורית, מבורכת והכרחית שכולם יהנו ממנה ובעיקר ילדי ישראל".

אחז אגם, יו"ר ועד הורי הגנים הארצי וממארגני המחאה, מסר בתגובה להחלטה: "רוצים להודות לרה"מ ששמע את הקריאה של עשרות אלפי ההורים אתמול, הרים את הכפפה ובכוונתו להעביר את הטיפול בגיל הרך למשרד החינוך. אנחנו מאוד מקווים שלא מדובר במס שפתיים והוא אכן הולך לעשות את זה. יחד עם זאת, צריך לזכור שכרגע בטיפול במשרד הרווחה יש רק 23% מהילדים ואנחנו מצפים לטיפול מלא ומוחלט בכל הילדים, כולל 77% הנמצאים במסגרות פרטיות".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190708-1832' autoplay='0' credit='' desc='אחז אגם יו"ר ועד הורי הגנים הארצי' kid='1_dexdrd8x' duration='45'']

דניאל חן ביכלר, מארגון ׳דור איתן׳ ומראשי המחאה, אמר בתגובה להודעת ראש הממשלה: "אנחנו מברכים על ההתקדמות ומקווים שלא מדובר בהבטחות סרק אך עם זאת הצהרת ראש הממשלה אינה מספקת. אנחנו דורשים רפורמה שלמה ומקיפה שמתכתבת עם הגדלת התקציב הממשלתי לתחום החינוך לגיל הרך כבר החל שנת הלימודים הקרובה. שפרושה: פיקוח שוטף הן על הגנים הפרטיים והן על הגנים הציבוריים, הוספת תקנים של כח אדם לטיפול בילדים, תנאי שכר הולמים לצוות החינוכי והכשרות מיועדות לגיל הרך. לאור זאת, המחאות וההפגנות יימשכו, עד לשינוי המיוחל. אנו פועלים, יחד עם ארגוני הורים נוספים להשבתת הזדהות לשעתיים כבר ביום א׳ הקרוב, במהלך דיון גזר הדין של רוצחת יסמין וינטה בגן הילדים. כולנו צריכים לזכור מה קרה, ולהצהיר בצורה ברורה: לא עוד! עושים מהפכה בחינוך לגיל הרך היום!".

ארגוני הגיל הרך מסרו בתגובה למהלך: "זהו יום היסטורי. לאחר עבודה מאומצת בת שנים של הקואליציה, אשר במהלכן איגדנו יחד שותפים יקרים לדרך. החל מארגונים ציבוריים, אנשי אקדמיה, מפעילי מסגרות והורים פעילים, הצלחנו להדהד את חשיבות הגיל הרך ואת הצורך ביצירת רצף חינוכי מלידה ועד גיל 18, מתוך הבנה מעמיקה כי ילדי ישראל לא נולדים בגיל 3. יחד עם זאת עבודה רבה עוד לפנינו. בל נשכח שעלינו להשלים את הליכי ההסדרה הנגזרים מחוק הפיקוח ולפעול לתקינה הולמת שתאפשר הגעה מבחינה פיזית ורגשית לכל ילד וילד. אנו דורשים כי המדינה תפרוש את חסותה על האזרחים הרכים באופן מיידי בכדי שכולנו נתעורר למציאות בה שלומם וביטחונם של ילדינו מובטח".

מענת מופקדי, מנכ"לית "אנו עושים שינוי", נמסר: "המנוע לקבלת ההחלטה נבע מכוח ההירתמות של קואליציה בעלת שותפים רבים לדרך שהתאגדו למען שינוי מדיניות רעועה בת 70 שנים. זהו יום חג לפעוטות בישראל. מדינת ישראל הבינה שילדינו זקוקים למערכת חינוך משמעותית לאורך כל הדרך".

כזכור, אמש הגישה פרקליטות מחוז מרכז כתב אישום חמור נגד כרמל מעודה, הגננת מראש העין שתועדה מתעללת בפעוטות, בגין 18 מקרים הכוללים עבירות של תקיפה והתעללות גופנית ונפשית בקטין או חסר ישע. זאת, לאחר שעדויות ממקרי התעללות נחשפו לראשונה בחדשות 13.

כרמל מעודה בבית המשפט
כרמל מעודה בבית המשפט | צילום: חדשות 13

אך כאמור, מעודה היא לא הראשונה. בתחילת יולי נעצרו גננת ושלוש סייעות בחשד להתעללות בפעוטות. לפי החשדות, הן הענישו את הילדים על ידי הכנסתם למקלט חשוך והשארתם שם. הן נשלחו למעצר בית והורחקו מהגן. במאי, נעצרה גננת כבת 40 מהרצליה לאחר שתועדה כשהיא מפילה את הפעוטות בגן על המזרנים בכוח

באותו החודש כתב אישום הוגש נגד ציפורה דוד, בת 65 ממושב בית עובד, בגין התעללות בקטין חסר ישע. לפי האישומים, דוד סטרה לתינוק בן השנה וחצי שבו טיפלה, צעקה לעברו, הטיחה אותו על הספה ועל השטיח, הצמידה מגבת לפניו תוך שהיא חונקת אותו ואף יצאה לעשן והותירה את התינוק לבדו. כמו כן, נטען כי אמרה לו: "אני הורגת אותך".

באפריל, נעצרו שתי מטפלות בגן בחיפה לאחר שהוריה של תינוקת כבת חצי שנה הבחינו בשטף דם בשפה התחתונה שלה. בתיעוד ממצלמה שהוסתרה בגן נראית אחת המטפלות מטלטלת את התינוקת ומכה אותה. השתיים שוחררו למעצר בית אך כעבור כמה ימים נעצרו בשנית בעקבות עדות נוספת.

כרמל מעודה החשודה בהתעללות בפעוטות, אינה סקיבנקו שהרגה את יסמין וינטה ומטפלת שתועדה מכה תינוק כבן שנה בנס ציונה
כרמל מעודה החשודה בהתעללות בפעוטות, אינה סקיבנקו שהרגה את יסמין וינטה ומטפלת שתועדה מכה תינוק כבן שנה בנס ציונה | צילום: חדשות 13

במארס, נעצרו מטפלת בת 60 ועובדת נוספת מגן פרטי ביישוב גן נר שבגלבוע. המטפלת תועדה אוחזת באלימות בפעוט, הופכת אותו ומרביצה לו. קודם לכן, בפברואר, נחקרה באזהרה גננת בפעוטון בראשון לציון בחשד לאלימות פיזית ומילולית. היא הורחקה מטיפול בילדים והגן שלה נסגר, לאחר שהוקלטה מקללת וצועקת על הילדים גסויות.

בינואר הודתה אינה סקיבנקו בהריגת הפעוטה יסמין וינטה במאי אשתקד בפעוטון "מאשה והדב" שבפתח תקווה, והורשעה בהריגה ובתקיפת קטין על ידי אחראי במסגרת הסדר טיעון. בכתב האישום נכתב כי סקיבנקו הטיחה את התינוקת על מזרן, זרקה עליה שמיכה, נשכבה עליה וצפתה במכשיר הסלולרי עד שמתה.