כיתות א'-ג', י"א ו-י"ב ייפתחו ביום ראשון - הגנים ב-10.5

השרים קבעו כי בתחילת השבוע הקרוב ייפתחו גם החינוך המיוחד וכיתות ו'-ח' בחינוך החרדי. כיתות ד'-י' יחזרו ללמוד בהמשך החודש ולא יאוחר מתחילת יוני. הלימודים לא יוגדרו כחובה

זמן צפייה: 01:17

מגפת הקורונה: הממשלה קבעה היום (שישי) כי ביום ראשון הקרוב ישובו ללימודים תלמידי כיתות א'-ג', י"א-י"ב, כיתות ו'-ח' בחינוך החרדי וכן החינוך המיוחד. הגנים והפעוטונים ייפתחו רק ב-10.5. תלמידי כיתות ד'-י', ישובו ללימודים בהמשך החודש ולא יאוחר מ-1.6. ההחלטה לגבי נוער בסיכון תתקבל בהמשך.

הלימודים, מלבד מבחני הבגרויות, לא יוגדרו כחובה. כמו כן, החזרה למוסדות החינוך מותנית בכך שמשרד החינוך יעמוד בתנאים שדורש משרד הבריאות.

בד בבד, עיריות תל אביב' רמת השרון ורמת גן הודיעו שלא יפתחו את כיתות א'-ג' בשבוע הקרוב, לטענתן בשל העובדה כי לא ניתן להיערך לכך בזמן כה קצר. במקביל, פורום "15 הערים", הכולל בין היתר מלבד תל אביב ורמת גן גם את חיפה ובאר שבע, פנה לנתניהו בבקשה שיידחה את פתיחת הלימודים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

הבית הלבן לנתניהו: סיפוח – רק אם ישראל תסכים למדינה פלסטינית

דיווח בסוריה: ישראל תקפה מטרות באזור קוניטרה

כלכלה מכווצת וזינוק באבטלה: כמה עולה בינתיים משבר הקורונה?

כיתה ריקה בבית ספר
כיתה ריקה בבית ספר | צילום: Shutterstock

בתוך כך, הנהלת מרכז המועצות האזוריות קיימה דיון חירום בנושא, ובסופו שיגרו ראשי המועצות מכתב לראש הממשלה ולשרים בו כתבו כי "אם לא יהיו הסעות לכל התלמידים, לא יוכלו לפתוח את הלימודים, שכן, הורים מבוססים יוכלו להסיע את ילדיהם ואילו הורים שנאלצו להפסיד עבודתם יישארו עם ילדיהם בבית - כפי שקרה בשבועיים האחרונים בחינוך המיוחד", לשון המכתב.

שי חג׳ג׳, יו"ר מרכז המועצות האזוריות וראש המועצה האזורית מרחבים, הסביר: "המגבלות מחייבות את הרחבת מערך ההסעות - וכרגע אין שום שיפוי מהממשלה. אנחנו מייצרים יציבות ועושים כל שביכולתנו על מנת להחזיר את המשק לעבודה, בתי הספר והאוטובוסים ערוכים ונקיים. אך כפי שראינו בחינוך המיוחד, כשאין הסעות - תלמידים לא מגיעים ללימודים. בשל מרחקי הנסיעה במועצות, הורים נמנעים מלהסיע ומערכת החינוך המיוחד במועצות פועלת באחוזים נמוכים מאוד".

מחאת הגננות בתל אביב
מחאת הגננות בתל אביב | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר היום, המטה לביטחון לאומי הודיע כי ימליץ לממשלה לדחות את פתיחת גני הילדים בשבוע. כמו כן, המל"ל דורש לבצע השלמות במוכנות בתי הספר לחזרה ללימודים כדי לאפשר את פתיחתם. זאת, לקראת הדיון שיתקיים במהלך היום בנושא, ולאחר שסוכם כי תלמידי כיתות א'-ג' יחזרו לבתי הספר בתחילת השבוע הבא. הלימודים בצל משבר הקורונה תוכננו להתקיים תחת מגבלות ובכפוף להנחיות משרד החינוך.

"ניכר כי כלל הגופים לא ערוכים באופן מיטבי לפתיחה", הסבירו במל"ל, "ומשכך - הנזק עלול לגבור על התועלת באופן הזה שלא יאפשר מעבר למדרגות נוספות, ומכאן שיש לדחות את הפתיחה של כלל המערכים בשבוע לפחות ועד שיוגדרו התנאים באופן ברור על ידי משרד הבריאות".

עוד טענו כי כנראה ש"אין מוכנות של הרשויות לפתיחה מבחינת 'יישור קו' של תחזוקת המבנים ורכש אמצעי חיטוי וניקיון", וכי "לא קיים מענה טכנולוגי פשוט על מנת לאפשר לצוות לקלוט את הילדים באופן נעים ונינוח במקום עיסוק מוגבר בתיוק טפסים ורישום".

גן ילדים
גן ילדים | צילום: רויטרס

היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת שוחח אתמול עם מנכ"לי משרד החינוך ומשרד הבריאות, וכן עם שר החינוך רפי פרץ. בדיון שיתקיים היום יציע בן שבת לדחות גם את פתיחת גני הילדים משום שהמוכנות אינה מספקת, לטענתו. בן שבת דרש מהמשרדים לבצע באופן מיידי השלמות לגבי כיתות א'-ג' בכל הצרכים שטרם הוסדרו, ואם אלה אכן יתקיימו - הלימודים ייפתחו ביום ראשון.

במל"ל הוסיפו כי "משרד הבריאות לא הביא בחשבון את כמות הילדים במוסדות בעת החלוקה לקפסולות, ארגון משאבי כוח אדם של צוותי ההוראה - בדגש בגני הילדים וקביעת הסדרים להסעות בדומה למודל הקיים בתחבורה הציבורית".

מחאת הגננות בתל אביב
מחאת הגננות בתל אביב | צילום: חדשות 13

בתוך כך, גורמים במשרד החינוך טענו כי משרד הבריאות לא מעוניין לפתוח את מערכת החינוך ואף מערים קשיים. "בימים האחרונים הוסיפו עוד ועוד הנחיות חדשות בלתי אפשריות ליישום", לשון ההודעה. במשרד הבריאות רוצים לחטא את הכיתות כל שעה - אולם במשרד החינוך רוצים להישאר עם ההגדרות הקודמות על בסיסן אושרה החזרה.

מחלוקת נוספת בין המשרדים היא בעניין ההסעות. משרד הבריאות דורש שכל קפסולה תגיע בהסעה נפרדת, אך במשרד החינוך טוענים כי דרישה זו היא בלתי ישימה. כמו כן, במשרד הבריאות דורשים שמורים לא יעברו בין קפסולות, ואילו מבחינת משרד החינוך - "אם לא מאפשרים למורה להיות ב-3 קפסולות, עם שמירת מרחק ומסיכה, זה לא מאפשר פתיחה", לשון ההודעה.