כלכלה מכווצת וזינוק באבטלה: כמה עולה בינתיים משבר הקורונה?

ההסגר הוביל לקריסת הייצוא, ההשקעות והצריכה הפרטית. משרד האוצר מעריך שאובדן התוצר יביא עד סוף השנה להפסד של לפחות 117 מיליארד שקלים והגירעון עלול לגדול לשיא של 173 מיליארד שקלים

זמן צפייה: 02:01

מגפת הקורונה: כמה עולה לכולנו בינתיים משבר הקורונה? הרבה מאוד מספרים נזרקו עד היום, אבל כבר אפשר לחשב עד כמה המשבר מהתפרצות הנגיף פגע בארנקים של כולנו יחד, והמספרים המבהילים נותנים מושג על הגזירות שמחכות ביום שאחרי הקורונה. ההסגר במשק, שהלך והתהדק מאמצע חודש מארס עד לשבוע שעבר, הוביל לקריסת הייצוא, ההשקעות והצריכה הפרטית - כך שהכלכלה מתכווצת.

על פי הערכות של משרד האוצר, רק החלק הזה של אובדן התוצר, יוביל עד סוף השנה להפסד של 117 מיליארד שקלים במקרה של התאוששות מהירה, או 133 מיליארד שקל אם החזרה לפעילות תתעכב עוד. כשנחלק את הסכום האדיר במספר האזרחים שחיים בישראל, נגיע לנזק אישי של כמעט 15 אלף שקלים לאדם.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

מנדלבליט לבג"ץ: אין מניעה משפטית שנתניהו ירכיב ממשלה

מסקנת ביניים של מחקר מערכת הבריאות: ילדים פחות מדביקים בנגיף

בג"ץ קבע: לבתי החולים אין סמכות לאסור הכנסת חמץ בפסח

קורונה במחנה יהודה בירושלים
קורונה במחנה יהודה בירושלים | צילום: רויטרס

בתוך כך, גם אחרי השיבה של מאות אלפי ישראלים מהחופשה ללא תשלום, בין 8% ל-11% מהישראלים לא ימצאו עבודה לפחות עד חודש דצמבר 2020. אם ניכנס לסגר נוסף, השיעור עוד יזנק ל-16% - פי ארבעה מהמציאות שהכרנו לפני הקורונה.

יתרה מזאת, בגלל הצמצום בקניות ובשכר, הבור בגביית המיסים יהיה 70 עד 81 מיליארד שקלים. יחד עם זינוק בתשלומי הקצבאות לשכירים ועצמאים שנפגעו מהמשבר - הגירעון, שגם כך גדל מידי בשנה שעברה, עלול להגיע הפעם לשיא של 173 מיליארד שקלים - יותר מ-10%מהתוצר. זה אמנם פחות גרוע מארצות הברית, אבל עמוק דרמטית מהחור בקופות של ספרד, יוון, טורקיה, גרמניה ושוודיה, שנכנסו מראש למשבר בנקודת פתיחה טובה בהרבה.