המל"ל ימליץ שלא לפתוח הגנים; מתנה חזרה לביה"ס בהשלמת המוכנות

לקראת הדיון בממשלה, המטה לביטחון לאומי ימליץ לדחות בשבוע את פתיחת הגנים וידרוש מוכנות גבוהה של משרדי החינוך והבריאות כדי לאפשר חזרה של כיתות א'-ג'. "הנזק עלול לגבור על התועלת"

זמן צפייה: 01:17

מגפת הקורונה: המטה לביטחון לאומי ימליץ הבוקר (שישי) לממשלה לדחות את פתיחת גני הילדים בשבוע. כמו כן, המל"ל דורש לבצע השלמות במוכנות בתי הספר לחזרה ללימודים כדי לאפשר את פתיחתם. זאת, לקראת הדיון שיתקיים במהלך היום בנושא, ולאחר שסוכם כי תלמידי כיתות א'-ג' יחזרו לבתי הספר בתחילת השבוע הבא. הלימודים בצל משבר הקורונה תוכננו להתקיים תחת מגבלות ובכפוף להנחיות משרד החינוך.

"ניכר כי כלל הגופים לא ערוכים באופן מיטבי לפתיחה", הסבירו במל"ל, "ומשכך - הנזק עלול לגבור על התועלת באופן הזה שלא יאפשר מעבר למדרגות נוספות, ומכאן שיש לדחות את הפתיחה של כלל המערכים בשבוע לפחות ועד שיוגדרו התנאים באופן ברור על ידי משרד הבריאות".

עוד טענו כי כנראה ש"אין מוכנות של הרשויות לפתיחה מבחינת 'יישור קו' של תחזוקת המבנים ורכש אמצעי חיטוי וניקיון", וכי "לא קיים מענה טכנולוגי פשוט על מנת לאפשר לצוות לקלוט את הילדים באופן נעים ונינוח במקום עיסוק מוגבר בתיוק טפסים ורישום".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

הבית הלבן לנתניהו: סיפוח – רק אם ישראל תסכים למדינה פלסטינית

דיווח בסוריה: ישראל תקפה מטרות באזור קוניטרה

כלכלה מכווצת וזינוק באבטלה: כמה עולה בינתיים משבר הקורונה?

כיתה ריקה בבית ספר
כיתה ריקה בבית ספר | צילום: Shutterstock

היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת שוחח אתמול עם מנכ"לי משרד החינוך ומשרד הבריאות, וכן עם שר החינוך רפי פרץ. בדיון שיתקיים היום יציע בן שבת לדחות גם את פתיחת גני הילדים משום שהמוכנות אינה מספקת, לטענתו. בן שבת דורש מהמשרדים לבצע באופן מיידי השלמות לגבי כיתות א'-ג' בכל הצרכים שטרם הוסדרו, ואם אלה אכן יתקיימו - הלימודים ייפתחו ביום ראשון.

במל"ל הוסיפו כי "משרד הבריאות לא הביא בחשבון את כמות הילדים במוסדות בעת החלוקה לקפסולות, ארגון משאבי כוח אדם של צוותי ההוראה - בדגש בגני הילדים וקביעת הסדרים להסעות בדומה למודל הקיים בתחבורה הציבורית".

כעת, ההצעה העומדת על הפרק מטעם המל"ל היא להחזיר את תלמידי כיתות י"א-י"ב למערכת החינוך כבר ביום ראשון הקרוב, זאת על מנת לקיים למידה ממוקדת לקראת בחינות הבגרות. "מדובר בשכבה בוגרת המסוגלת להתמודד עם ההנחיות המחמירות של משרד הבריאות בעת הנוכחית", לשון ההודעה.

מחאת הגננות בתל אביב
מחאת הגננות בתל אביב | צילום: חדשות 13

בתוך כך, גורמים במשרד החינוך טענו כי משרד הבריאות לא מעוניין לפתוח את מערכת החינוך ואף מערים קשיים. "בימים האחרונים הוסיפו עוד ועוד הנחיות חדשות בלתי אפשריות ליישום", לשון ההודעה. במשרד הבריאות רוצים לחטא את הכיתות כל שעה - אולם במשרד החינוך רוצים להישאר עם ההגדרות הקודמות על בסיסן אושרה החזרה.

מחלוקת נוספת בין המשרדים היא בעניין ההסעות. משרד הבריאות דורש שכל קפסולה תגיע בהסעה נפרדת, אך במשרד החינוך טוענים כי דרישה זו היא בלתי ישימה. כמו כן, במשרד הבריאות דורשים שמורים לא יעברו בין קפסולות, ואילו מבחינת משרד החינוך - "אם לא מאפשרים למורה להיות ב-3 קפסולות, עם שמירת מרחק ומסיכה, זה לא מאפשר פתיחה", לשון ההודעה.

גן ילדים
גן ילדים | צילום: רויטרס

אתמול נערכה בכיכר רבין מחאת הגננות נגד החזרה לפעילות, כאשר לטענתן, איש לא הכין אותן לנהלים החדשים של התמודדות עם הנגיף. לאחר מכן התקיימה ברחבת הבימה הפגנה של מאות עובדי הוראה המוחים על הדרישה להשלים ימי לימודים בחודשי הקיץ. לדברי מארגני המחאה, "דין עובד הוראה יהיה כדין שאר עובדי הציבור".

המחאה התפשטה בעקבות דבריו של מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, בחדשות 13, שהצהיר כי אנשי ההוראה הונחו לעבוד עד 50% בלבד בלמידה מרחוק, וזאת בניגוד להנחיות שקבלו מהמנהלים וממשרד החינוך, לפיהן עליהם לעבוד מלא.