הבית הלבן לנתניהו: סיפוח - רק אם ישראל תסכים למדינה פלסטינית

לפי בכירים בממשל האמריקני, לרה"מ וליועציו הועבר מסר לפיו אור ירוק לסיפוח בגדה המערבית יינתן רק אם ישראל תקבל את תוכנית השלום במלואה, כולל מו"מ עם הפלסטינים בהתאם לעקרונות טראמפ

זמן צפייה: 01:47

ממשל טראמפ הבהיר לראש הממשלה בנימין נתניהו וליועציו כי הבית הלבן ייתן אור ירוק לסיפוח בגדה המערבית רק בכפוף להסכמה ישראלית למדינה פלסטינית ואימוץ תוכנית טראמפ באופן מלא, כך אומרים הערב (חמישי) בכירים בממשל האמריקני.

המסר עבר לנתניהו ולאנשיו בכמה ערוצים – אחד מהם הוא שגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן – שהבהיר בישיבה הראשונה של ועדת המיפוי הישראלית-אמריקנית עוד לפני הבחירות האחרונות כי ארה"ב דנה עם ישראל "על יישום תכנית שלום ולא על יישום תכנית סיפוח".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו בהכרזה על תוכנית השלום
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו בהכרזה על תוכנית השלום | צילום: קובי גדעון /לע''מ

הבכירים האמריקנים ציינו כי הם הדגישו בפני נתניהו ואנשיו כי אינם יכולים לקחת מתוכנית טראמפ רק את החלקים שהם אוהבים אלא עליהם לקבלה כחבילה.

"נהיה מוכנים להכיר בסיפוח ישראלי כחלק ממהלך רחב בו ישראל תסכים למו"מ עם הפלסטינים בהתאם לעקרונות תוכנית טראמפ", אמרו הבכירים האמריקנים. "הסיפוח יהיה צריך להיות כחלק מהצעה להקמת מדינה פלסטינית על בסיס תנאים ספציפיים, היקף שטח מוגדר וסיוע כלכלי נדיב".

בבית הלבן עדיין ממתינים להשבעת הממשלה החדשה בישראל. בשבוע שעבר אף התקיימה שיחת טלפון בין יועצו הבכיר של הנשיא טראמפ ג'ארד קושנר לבין יו"ר כחול לבן בני גנץ.

דיוויד פרידמן במהלך השימוע שלו בסנאט
דיוויד פרידמן במהלך השימוע שלו בסנאט | צילום: רויטרס

הבית הלבן היה רוצה לראות את נתניהו מודיע רשמית אחרי הקמת הממשלה כי הוא מקבל את תכנית טראמפ – והם רוצים שתוכן ההודעה הזו יהיה מקובל גם על בני גנץ. ההסבר לכך הוא שהאמריקנים מאמינים שכל מהלך שיבוצע בנושא הפלסטיני, במיוחד כזה שיכלול סיפוח, צריך לזכות להסכמה רחבה – ולא להיות מחטף או להתבצע ע"י ממשלה צרה.